Nawierzchnie na obiektach mostowych

Schemat pracy nawierzchni mostowej

Rys. 1. Odkształcenia stalowej płyty pomostu pod obciążeniem 14,5-tonowej osi z kołami bliźniaczymi

Nawierzchnia na obiekcie mostowym, oprócz standardowych wymagań – takich jak odporność na deformacje trwałe czy odporność na działanie wody i mrozu. Musi być odporna na duże odkształcenia podłoża (płyty pomostu), drgania podłoża (płyty pomostu) oraz szybkie zmiany temperatury.

Na rys 1. przedstawiono przykładowe wyniki analizy pracy nawierzchni na obiekcie mostowym ze stalową płytą ortotropową, wykonane dla warunków holenderskich metodą elementów skończonych [9].

Na obiektach mostowych ze stalową płytą ortotropową odkształcenia podłoża (ściskające i rozciągające) mogą być kilkukrotnie większe niż w klasycznej nawierzchni i sięgać nawet 800-900 μstrain.

Dla porównania, odkształcenia występujące w podbudowie asfaltowej, w klasycznej konstrukcji nawierzchni podatnej sięgają maksymalnie 200 μstrain.

Odkształcenia występujące w nawierzchni na obiekcie mostowym są prawie 5-krotnie większe niż odkształcenia powstające w nawierzchni podatnej na podłożu gruntowym. Jest oczywiste, że im większe odkształcenia rozciągające powstają w zginanej nawierzchni, tym mniejsza liczba cykli obciążenia jest potrzebna do jej zniszczenia.

Nawierzchnia mostowa nie jest jednak projektowana...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.