Nawierzchnie betonowe układane na mieszance niezwiązanej

Rozkładanie mieszanki kruszyw

Za pomocą równiarki drogowej z systemem GPS mieszankę kruszyw rozkłada się na podbudowie pomocniczej wykonanej z mieszanki związanej cementem C5/6. Proces ten jest podzielony na dwa etapy: pierwsza warstwa o grubości około 15 cm pełni funkcję warstwy pielęgnacyjnej/ochronnej i jest układana niezwłocznie po ułożeniu CBGM. Po osiągnięciu przez podbudowę pomocniczą odpowiedniej wytrzymałości następuje transport pozostałego materiału, rozłożenie do odpowiedniej miąższości oraz zagęszczenie walcami stalowymi gładkimi i ogumionymi. Zagęszczenie podbudowy stabilizowanej mechanicznie uznajemy za prawidłowe, gdy stosunek wtórnego modułu E2 do pierwotnego modułu odkształcenia E1 jest nie większy od 2,2, gdzie E2 wynosi minimum 180 MPa.

Nawierzchnie betonowe wymagają bardzo dużej staranności przy wbudowywaniu i pielęgnacji, ale poprawnie wykonane będą nam służyły przez wiele lat. Sama technologia układania nawierzchni betonowej pozostała w zasadzie bez zmian, natomiast zamawiający postawił bardzo rygorystyczne wymagania dotyczące częstotliwości.

Mieszanka z odkrytym kruszywem

W przypadku mieszanki z odkrytym kruszywem zalecano w kontrakcie, aby w stosie okruchowym udział frakcji kruszywa większego od 4 mm stanowił minimum 68% mieszanki mineralnej, dotychczas było to jedynie zalecenie. Na kontrakcie S7 zastosowano dwa rodzaje mieszanek do GWB, tzn. z udziałem frakcji kruszywa większego od 4 mm dla jednej recepty 63%, natomiast w drugiej recepcie zastosowano 68%. Po wbudowaniu przeprowadzono szereg badań funkcjonalnych, m.in.: SRT-3, miarodajna głębokość makrotekstury oraz równość podłużna i równość poprzeczna. Obecnie badania nie potwierdzają przewagi żadnej z recept – ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.