Most w Sandomierzu – jeden z najtrudniejszych etapów robót
Około 100-metrowa, ważąca 300 ton część stalowej konstrukcji mostu w Sandomierzu jest stopniowo nasuwana na docelowe miejsce czyli na znajdującą się w rzece podporę nurtową. W tym tygodniu rozpoczął się jeden z najtrudniejszych etapów robót mostowych.
Stalowe liny, siłowniki i 300-tonowy kolos
Konstrukcje dwóch z pięciu przęseł mostu w Sandomierzu zostały zamontowane w użyciem dźwigu, który może podnieść 250 ton. Chodzi o przęsło czwarte i piąte umieszczone bliżej prawego brzegu Wisły na podporach w terenie zalewowym, na który mogą wjechać maszyny. Przygotowania do montażu fragmentu będącego częścią przęsła trzeciego i drugiego, który docelowo oprze się na podporze umieszczonej w wodzie, trwały od dwóch miesięcy. Na plac budowy po lewej stronie rzeki przywieziono z wytwórni 14 elementów stalowych, które zostały umieszczone na podporach tymczasowych i zespolone. Pod konstrukcją zamontowane zostały specjalne szyny przesuwne, a na podporach ślizgi, które umożliwiają stopniowe nasuwanie elementu. Operacja z użyciem sześciu stalowych lin i czterech siłowników hydraulicznych umieszczonych na podporze nurtowej przeprowadzana jest stopniowo. Prędkość przesuwu to ok. 3 metry na godzinę. Stalowa konstrukcja umieszczona zostanie w docelowej lokalizacji w przyszłym tygodniu. Ten etap zakończony zostanie montażem zwornika, który połączy ją z konstrukcją już wybudowaną od strony prawobrzeżnego przyczółka. Kolejnym etapem będzie montaż konstrukcji przęsła pierwszego (przy lewobrzeżnym przyczółku) i fragmentu przęsła drugiego. Te elementy konstrukcji będą umieszczane na podporach z użyciem dźwigu.
Montaż nowej konstrukcji stalowej mostu przez Wisłę w Sandomierzu ruszył w listopadzie ub. roku. Zaprojektowane elementy stalowej konstrukcji mostu w Sandomierzu produkowane są od połowy 2023 roku w wytwórni wykonawcy. Technologia montażu przewiduje ich scalanie częściowo w wytwórni i na placu budowy, a następnie na podporach.
Montaż na dwa sposoby
W czerwcu ub. roku zakończyła się rozbiórka starej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Wszystkie stalowe elementy, które zdemontowano, ważyły prawie 2,5 tysiąca ton. Jednocześnie wzmocnione zostały fundamenty czterech istniejących podpór, na których nadbudowano oczepy, aby dostosować je do nowej konstrukcji. Rozpoczęto także przebudowę przyczółków i produkcję stalowych elementów nowej konstrukcji. Większość z nich montowana będzie z pomocą dźwigów bezpośrednio na istniejących wzmocnionych podporach i wykonanych na potrzeby robót podporach pomocniczych, a następnie zespalana. Elementy części ustroju nośnego znajdującej się nad nurtem rzeki są aktualnie nasuwane. Montaż samej konstrukcji może potrwać do lipca. Kolejne etapy prac to wykonanie płyty, izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni, oświetlenia, instalacji, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów obiektu. Będzie on budowany do końca roku, w przyszłym roku wykonane zostanie włączenie mostu do układu komunikacyjnego miasta czyli istniejącej drogi krajowej nr 77 poprzez rondo i projektowanej drogi wojewódzkiej poprzez wiadukt.
Dwujezdniowa przeprawa przez rzekę
Inwestycja polegająca na rozbudowie mostu w Sandomierzu realizowana jest w systemie projektuj i buduj od 2021 roku. Zgodnie z projektem rozebrana została stara kratownicowa konstrukcja mostu z 1953 roku. Wybudowano nowy gazociąg pod dnem rzeki. Wzmocniono także istniejące podpory pod nową konstrukcję. Będzie ona wizualnie zbliżona do tej, jaką posiada usytuowany równolegle most wybudowany w 2011 roku. Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 komunikującej woj. świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu 13 lat temu wybudowany został obok starego obiektu nowy most , po którym obecnie odbywa się ruch w obu kierunkach.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Ważny krok do realizacji obwodnicy Lędzin
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...