Reklama

Most Uniwersytecki w Bydgoszczy. Ocena bezpieczeństwa konstrukcji

W materiale przedstawiono ogólny opis konstrukcji części podwieszonej Mostu Uniwersyteckiego nad rzeką Brdą w Bydgoszczy. Przedstawiono również sprawozdanie z prac eksperckich dotyczących oceny nośności konstrukcji. W wyniku badań i analiz Most Uniwersytecki został uznany za niebezpieczny dla użytkowników i wyłączony z eksploatacji. Obecnie trwają prace mające na celu przywrócenie konstrukcji do użytkowania. W artykule przedstawiono główne przesłanki, które zadecydowały o wszczęciu procedury naprawczej.

Most Uniwersytecki jest elementem nowej trasy drogowej łączącej brzegi rzeki Brdy w centrum Bydgoszczy (fot. 1). Projektantem trasy jest Transprojekt Gdański, wykonawcą konsorcjum firm Mosty Łódź SA i Gotowski Sp. z o.o. Autorką projektu trasy jest mgr inż. Joanna Bała-Żółtowska. Autorem projektu mostu jest mgr inż. Tadeusz Stefanowski. Budowę rozpoczęto w 2010 roku. Trasę oddano do użytkowania 30.11.2013 r.

Przeprawa mostowa składa się z dwóch zasadniczych typów konstrukcji [1]. Estakady dojazdowe z dwóch stron zaprojektowano i wykonano jako żelbetowe, sprężone. Część nurtową stanowi most podwieszony o konstrukcji stalowej ze współpracującą płytą żelbetową. Tematem artykułu jest podwieszony most M2 w ciągu Trasy Uniwersyteckiej w Bydgoszczy (rys. 1). Schemat statyczny mostu to belka ciągła, podwieszona do pylonu, o rozpiętościach 110 m + 90 m. Przekrój poprzeczny stanowi układ zespolony: żelbetowa płyta z betonu B60 oparta na ruszcie z belek stalowych. Przęsła i pylony zaprojektowano i wykonano ze stali S420 M. Liny podwieszenia zaprojektowano o zróżnicowanym przekroju od 72 do 109 splotów 7-drutowych ze stali Y1860. Sploty umieszczono w osłonie z HDPE. Wanty zakotwiono z jednej strony w stalowych zakotwieniach wykonanych z boku dźwigarów pomostu, a z drugiej strony w pylonie. Dostawcą i wykonawcą podwieszenia była firma BBR Polska.

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.