Reklama

Maszyny transportowe – przenośniki taśmowe

Przenośniki taśmowe są maszynami transportowymi o charakterze ciągłym, stosowanym do transportu materiałów sypkich. W kopalniach odkrywkowych stosuje się przenośniki, których położenie jest zmieniane w trakcie przesuwania frontu robót. Mogą pracować w poziomie i pod kątem do 20°. Stosując taśmy z bieżnikiem, można uzyskać większe kąty pochylenia przenośnika, nawet do 40°. Jak przenośniki taśmowe są zbudowane i jak dbać o poszczególne elementy, by maszyna mogła służyć jak najdłużej?

Transport prowadzony przy pomocy przenośników taśmowych ma wiele zalet. Między innymi: ciągły charakter pracy, łatwość dostosowania trasy przenośnika do drogi transportowej, wysoka wydajność, łatwość obsługi oraz możliwość pracy w różnych warunkach klimatycznych. Sprawność funkcjonowania maszyn transportowych zależy od technicznego poziomu ich wytworzenia, poziomu ich użytkowania, a także od bieżącej oceny stanu technicznego poszczególnych zespołów i elementów.

Budowa przenośników

Przenośniki taśmowe są złożonymi systemami elektromechanicznymi. Elementy tego systemu to: silniki napędowe, połączone przez sprzęgła i przekładnie z bębnami napędzającymi taśmę, urządzenia napinające, bębny nienapędowe, taśma oraz krążniki. Ważnym elementem przenośników jest także ich napęd. Ze względu na umiejscowienie napędu można wyróżnić: napędy czołowe, napędy zwrotne i napędy pośrednie. Ze względu na długość odcinka, na który przenoszona jest siła napędowa, można wyróżnić: napędy bębnowe, napędy tarczowe, napędy krążnikowe, napędy cięgnowe pośrednie oraz napędy z cięgnem pędnym. Najważniejszym a zarazem najdroższym elementem tego urządzenia jest taśma. Jej zadaniem jest podtrzymywanie urobku i transportowanie go wzdłuż przenośnika. Dobrej jakości taśma powinna mieć odpowiednią wytrzymałość wzdłużną i poprzeczną. T...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.