Małopolska jednym z europejskich liderów bezpieczeństwa na drogach!
Małopolska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego została jednym z 15 finalistów konkursu Doskonałość w Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego (Excellence in Road Safety Awards 2023). To wydarzenie organizuje Europejska Karta Bezpieczeństwa Drogowego, organizacja działająca pod przewodnictwem Komisji Europejskiej. GDDKiA jest jednym z członków Małopolskiej Wojewódzkiej Rady BRD.

Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego skupia członków z całej Unii Europejskiej, którzy chcą działać na rzecz bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Karta zachęca różne instytucje, organizacje i stowarzyszenia do podejmowania działań zmierzających do podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drogach Europy. Jest też forum wymiany wiedzy i doświadczeń oraz dobrych praktyk.
Celem Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń o połowę między 2020 a 2030 rokiem, a perspektywie 2050 roku braku jakichkolwiek ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach Unii. Podobne podejście przyjmuje Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021-2030.
Współpraca przynosi efekty
Małopolska Wojewódzka Rada BRD została finalistą konkursu dzięki pracy włożonej w poprawę bezpieczeństwa pieszych na drogach. Członkowie Rady to przedstawiciele różnych środowisk – samorządu regionalnego i lokalnego, administracji rządowej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i organizacji pozarządowych oraz osoby działające w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego.
To kompleksowe i skoordynowane podejście do problematyki bezpieczeństwa było jednym z powodów wyróżnienia. Karta doceniła, że między 2016 a 2022 rokiem liczba ofiar śmiertelnych wypadków w pobliżu przejść spadła z 18 do 8. Natomiast samych wypadków z 485 do 234.
Małopolskie działania
Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego doceniła małopolskie starania za trzy obszary, które także dla nas są szczególnie istotne:
- doświetlenia przejść dla pieszych – od 2016 r. w realizacji jest autorski program poprawy widoczności przejść dla pieszych. Do końca 2022 r. doświetlono 531 przejść, na ten rok małopolska chce zamknąć liczbą sześciuset bezpiecznych i nowocześnie oświetlonych przejść;
- ograniczenie prędkości na przejściach poza miastami do 50 km/h – limit wprowadzono na wszystkich przejściach na małopolskich drogach w 2018 r.;
- podnoszenie świadomości mieszkańców w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Ciesz się niższymi cenami! Odkryj świąteczne pakiety
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”