Reklama

Łąki kwietne w pasie zieleni

Mieszanki nasion traw drogowych, autostradowych warto w niektórych miejscach wzbogacić o roślinność runa, np. odporną na zasolenie, tj. mannica odstająca i in. Odporne na susze i głęboko korzeniące się, jak np. perz, krwawnik pospolity, lucerna nerkowata, koniczyny, cykoria podróżnik, w niewielkim składzie procentowym, 5-15% składu mieszanki łącznie z trawami dotychczas występującymi w mieszankach drogowych. Istnieją także głosy, aby przy drogach stosować trawy odporne na susze i zasolenie, jak np. trzcinnik piaskowy, wydmuchrzyca piaskowa, znane w przyrodzie z wydm nadmorskich [5]. Niemniej jednak nie stosowałbym ich w niewielkiej odległości od jezdni ze względu na wyleganie – są to wysokie trawy, 80-100 cm, w zależności od warunków. Tak samo ograniczyłbym ich stosowanie w pasach widoczności, aby nie ograniczać widoczności kierowcom, np. zjazdy itd. Warto je zastosować pasowo na skrajnie ubogich siedliskach wokół np. borów suchych (Bs) i świeżych (Bśw) (lasów iglastych sosnowych).

W wieloletniej praktyce w zakładaniu i pielęgnacji zieleni dróg i autostrad zaobserwowałem pozytywne aspekty wysiewu tych mieszanek. Szybkie kiełkowanie, od 2 do 3 tygodni, życic, np. życicy trwałej, potem 3-4 tyg. kiełkowanie, wiechlin, kostrzewy czerwonej, w tym rozłogowej, trzcinowej i owczej. Te ostatnie kiełkują dłużej, ale poprzez głębsze i szersze rozrastanie się, np. kostrzewy czerwonej rozłogowej, kostrzewy owczej czy trzcinowej, po stosunkowo krótkim okresie zagarniają nawet suche tereny czy skarpy [3, 9, 14]. Sama technika siewu jest istotna. Na przykład w zabezpieczaniu skarp czy terenów trudno dostępnych doskonale sprawdza się technika hydrosiewu. Specjalnymi armatkami wodnymi na powierzchnię gleby nanosi się mieszaniny wodnej nasion, mulczu, np. celulozowo-drzewnego, nasion, traw, kleju organicznego, stymulatorów kiełkowania i hydrożeli. Mieszanka ta przykleja się do gleby, a mulcz oraz hydroż...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.