Łąki kwietne w pasie zieleni

W ostatnich kilku latach modne i lobbowane stają się „łąki kwietne”. Pojawiają się one niemal we wszystkich terenach zieleni ogrodach naturalistycznych, parkach, w tym w pasach drogowych w miastach czy nawet na autostradach. Np. w Krakowie w zieleni miejskiej istnieje już kilkadziesiąt ha łąk kwietnych, głównie w parkach. Te łąki zakłada się także w Poznaniu, we Wrocławiu, w Białymstoku, w Warszawie nawet przed Pałacem Kultury i Nauki. Łąki kwietne bez wątpienia są zbiorowiskami roślinnymi o większej bioróżnorodności i są o wiele cenniejsze przyrodniczo niż zwykłe trawniki. Niektóre źródła podają, że są miejscem bytowania nawet 300 gatunków drobnych zwierząt: owadów, płazów, gadów, ptaków, drobnych ssaków. Swoją niszę znajdują tutaj zwłaszcza zapylacze.

Łąki kwietne mają wysokie właściwości fitoremediacyjne, tj. pochłaniają z powietrza znacznie więcej substancji szkodliwych, pyłów, CO2 i oczyszczają wodę. Ponadto lepiej magazynują wodę oraz spowalniają spływ wód powierzchniowych. Wprowadzanie tych łąk jest w pełni uzasadnione w parkach i zieleńcach, ale czy są one konieczne w przypadku pasów drogowych? W przestrzeni publicznej pojawia się wiele głosów zarówno za, jak i przeciw. Artykuł analizuje nieco szerzej to zagadnienie na wielu płaszczyznach. Pytanie, czy zakładanie łąk kwietnych w pasie dróg i autostrad jest zasadne ze względów przyrodniczych, estetycznych czy bezpieczeństwa ruchu? Co to w ogóle są łąki kwietne, czy nie nadużywamy tego pojęcia? Czy warto zakładać łąki kwietne? Może warto stosować murawy, ekstensywnie pielęgnowane z koszeniem 1-2 razy do roku, lub w niektórych miejscach zaniechać koszenia trawników w pasach izolacyjnych autostrady poza poboczami i za rowami do granicy pasa drogowego? Może wystarczy wzbogacić mieszanki nasion traw na niektórych powierzchniach o roślinność runa poboczy głęboko korzeniącą się i odporniejszą na susze, jak np. krwawnik pospolit...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.