Reklama

Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym

Kruszywa w budownictwie komunikacyjnym

Osobną grupę stanowią kruszywa (odpady przemysłowe) wykorzystywane w budownictwie komunikacyjnym (np. jako podbudowy drogowe) oraz do rekultywacji terenów poprzemysłowych – na ogół znacznie zdegradowanych [12].

W szeroko pojętym budownictwie, także komunikacyjnym, wyróżnia się następujące podstawowe rodzaje kruszyw [8]:

  • kruszywa naturalne – kruszywa ze złóż naturalnych, które poza obróbką mechaniczną nie zostały poddane żadnej innej obróbce. Kruszywa naturalne dzielą się na kruszywa łamane i na kruszywa otoczakowe (tab. 3),
  • kruszywa sztuczne – kruszywa pochodzenia mineralnego, pozyskane w wyniku procesu przemysłowego, który obejmował np. termiczną modyfikację (tab. 1),
  • kruszywa z recyklingu – kruszywa, które powstały w wyniku przeróbki nieorganicznego materiału zastosowanego poprzednio w budownictwie (np. grys z betonów o matrycy cementowej, grys z asfaltobetonów, grys ceramiczny).

W literaturze przedmiotu wyróżnia się jeszcze tzw. kruszywa odpadowe, do których zalicza się kruszywa pochodzenia mineralnego z dowolnego procesu technologicznego, poddane następnie jedynie przeróbce mechanicznej [8]. Do grupy tej zalicza się m.in. kruszywa [7] produkowane z żużli hutniczych (np. żużel ISP z huty cynku [9]) i elektrownianych (np. elporyt [15], czyli żużel z palenisk pyłowych), jak również samoistnie przepalone łupki przywęglowe (tzw. łupkoporyt ze zwałów górnictwa węgla kamiennego [16]).

Wydaje się zasadne przyjęcie wspólnego terminu „kruszywa alternatywne”...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.