Reklama

Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym

W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi.

Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny bądź też jako wypełniacz i materiał pomocniczy w różnorakich procesach technologicznych [1]. I tak na przykład piasek naturalny jest niezastąpiony w szeroko pojętym przemyśle, w którym znajduje m.in. zastosowanie w produkcji wyrobów szklanych oraz paneli słonecznych i układów elektroniczno-krzemowych, a także kosmetyków [2].

W budownictwie ogólnym piaski naturalne wykorzystuje się do produkcji wyrobów silikatowych [13]. W budownictwie drogowym kruszywo mineralne stanowi podstawowy składnik tworzyw betonowych o matrycy cementowej i bitumicznej [13]. W budownictwie szynowym jest ono używane w charakterze podsypek torowych [13]. Zgodnie z szacunkowymi danymi roczne światowe zużycie kruszyw, szczególnie naturalnych, przekracza znacznie 40 mld ton (w tym ok. 3 mld ton w krajach Unii Europejskiej) [1].

MAU_3_25_materialy_Jan_Antoni_Rubin_KRUSZYWA_ALTERNATYWNE_TAB_1Tab. 1. Podział kruszyw lekkich w zależności od rodzaju surowca użytego do i...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.