Już niedługo przebudowa ważnego wiaduktu na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice
Wkrótce roboty na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe obejmą ważne wiadukty w centrum Sosnowca. Efektem prac będzie większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawnienie przejazdów pod obiektami. Zadanie jest dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Na modernizowanej trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym po przebudowie obiektów inżynieryjnych. Ważnym obiektem, który już niebawem zostanie objęty pracami, jest wiadukt kolejowy nad ul. Piłsudskiego w Sosnowcu. Konstrukcja z uwagi na zły stan techniczny wymaga kompleksowej przebudowy. Roboty będą realizowane pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Zachowane zostaną portale wjazdowe w historycznym kształcie. Dodatkowo odnowie ulegną charakterystyczne słupy podpierające obiekt. Zgodnie z projektem usunięty zostanie środkowy rząd słupów znajdujący się pomiędzy liniami tramwajowymi. Takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwoli na zwiększenie prześwitu i usprawnienie ruchu drogowego i tramwajowego pod wiaduktem.
Rozpoczęcie prac przy ul. Piłsudskiego planowane jest na 17 lutego 2025 r. i pokrywa się z początkiem ferii zimowych. Droga pod obiektem dla samochodów i tramwajów zostanie zamknięta. Ruch pieszy będzie utrzymany. Pociągi będą kursowały zgodnie z rozkładem jazdy. 17 marca ulica zostanie otwarta, a front robót przeniesie się na wiadukt przy ul. Żeromskiego. Mając na uwadze komfort mieszkańców, zmiany wprowadzane są etapami. Na czas zamknięć ulic będą przygotowane alternatywne trasy dojazdu i zmiany w komunikacji miejskiej.
W Sosnowcu przebudowany zostanie też wiadukt nad ul. Nowopogońską. Usprawni on w ruch drogowy w mieście oraz zwiększy bezpieczeństwo na kolei. W miejscu wiaduktu powstanie nowa konstrukcja z większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów. Droga pod wiaduktem będzie szersza, z dwoma pasami ruchu, chodnikiem i ścieżką rowerową. Zakończono pierwszy etap przebudowy obiektu. Wybudowano nowe przęsło i położono nowy tor. Aktualnie wykonawca demontuje pozostałą część wiaduktu. Prace są realizowane przy wstrzymanym ruchu drogowym. Dla kierowców wyznaczono objazdy. Zakończenie prac przy tym obiekcie planowane jest na III kwartał 2025 r.
Prace idą zgodnie z harmonogramem
W ramach zadania na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Płd. modernizacji ulegnie stacja kolejowa Sosnowiec Główny. Efektem prac będzie lepsze i bardziej komfortowe korzystanie z peronów. Zwiększy się dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację zapewnią schody i windy. Dwa obecne perony zostaną przebudowane. Powstanie trzeci peron, co zapewni większą przepustowość stacji. Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty, wyglądem przypominające obecne zadaszenie.
Aktualnie prace na stacji koncentrują się na budowie nowego peronu nr 3 oraz przygotowaniu pod budowę dwóch nowych torów. Wybudowano segment przejścia podziemnego z wyjściem na nowy peron. Powstają budynki hali garażowo–magazynowej, gdzie będzie stacjonować specjalistyczny pojazd ratownictwa technicznego. Możliwe będzie też magazynowanie sprzętów i materiałów oraz wykonywanie prac naprawczych i remontowych. W budowie jest nowa nastawnia, z której dyżurni zadbają o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
Postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Wybudowano już jeden z dwóch nowych peronów. Powstaje bezpieczne przejście podziemne pieszo-rowerowe, które zastąpi przejazd w poziomie szyn. Obiekt jest już w połowie gotowy. Od grudnia, ruch pociągów jest prowadzony nowym torem, a wykonawca pracuje przy drugiej części przejścia podziemnego. Obiekt zostanie połączony z peronami za pomocą schodów, pochylni i wind. Ruch drogowy będzie docelowo poprowadzony wiaduktem nad torami. Aby to było możliwe, obok przystanku Sosnowiec Środula, budowany jest wjazd na DK94 z ul. Północnej w kierunku Katowic oraz wyjazd z DK94 na ul. Północną w kierunku Krakowa. Zakończenie robót i udostępnienie wjazdów i zjazdów z DK94 planowane jest w połowie 2025 r. Do tego czasu, ruch drogowy na przejeździe przy ul. Chemicznej będzie prowadzony bez zmian.
Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic budowane są dodatkowe tory, dzięki którym rozdzielony zostanie ruch dalekobieżny od regionalnego. Zadanie obejmuje stację Będzin, która docelowo będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy. Na katowickim odcinku tego zadania zamontowano dwa przęsła nowego wiaduktu kolejowego przebiegającego nad modernizowaną linią. Wykonawca wybudował most nad rzeką Rawą. Prace przy budowie przystanku Katowice Morawa będą kontynuowane w drugiej połowie 2025 r.
Prace na linii Będzin – Katowice Szopienice Płd. są częścią wielkiej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
źródło i fot.: PKP PLK S.A.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...