Infrastruktura Polska i Budownictwo 2024 – Konferencja Pod Patronatem Ministerstwa Infrastruktury. Liderzy branży komentują
XV edycja konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo obędzie się już 19 marca w hotelu Sheraton Grand Warsaw. Podczas wydarzenia organizowanego m.in. pod patronatem honorowym Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, a także Urzędu Zamówień Publicznych, wybitni eksperci ze świata nauki oraz biznesu wraz z przedstawicielami instytucji publicznych będą toczyć dyskusje na tematy związane z innowacjami w sektorze budownictwa, wyzwaniami finansowania dużych projektów infrastrukturalnych oraz perspektywami rozwoju sektora, w kontekście zmieniających się trendów rynkowych.
Gośćmi specjalnymi konferencji będą Pan Hubert Nowak, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych oraz Pan Grzegorz Dziedzina, p.o. Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Swoją obecność potwierdzili także przedstawiciele firm t.j.: Budimex, Strabag, Eurovia, Warbud, Vinci Construction, Mostostal Warszawa, Aebi Schmidt, EIB, Layher, Menard, Metro Warszawskie, Mirbud, Remea, Fracht, Bank Gospodarstwa Krajowego, Orange, MM Brown, SSW, GKR Legal, Hoogells, Wardyński i Wspólnicy.
Podczas dyskusji panelowych poruszymy następujące zagadnienia:
Panel 1: Zamówienia Publiczne
- Jak budować relacje z Zamawiającym, usprawniać zasady zamówień publicznych, finansować budownictwo i zarządzać ryzykiem inwestycji infrastrukturalnych?
Moderatorem będzie dr Hubert Wysoczański – Partner, Adwokat, SSW Pragmatic Solutions.
Udział w Panelu wezmą: Hubert Nowak – Prezes, Urząd Zamówień Publicznych, Bartosz Tokarski – Lider Praktyki Finansowej i Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Klientów Strategicznych, EIB, Anna Łopaciuk – Dyrektor Programu Infrastruktura, Transport i Logistyka, Bank Gospodarstwa Krajowego, Przemysław Szulfer – Dyrektor ds. skarbowości i partnerstwa publiczno-prywatnego, VINCI Construction w Polsce (Warbud i Eurovia), dr inż. Jerzy Lejk – Prezes Zarządu, Metro Warszawskie, Jan Styliński – Prezes Zarządu, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Maciej Ziomek – Lider Doradztwa w sektorach Transportu i Infrastruktury, Partner, EY Polska.
Jednym z omawianych tematów będą korzyści płynące z wykorzystania gwarancji ubezpieczeniowych przez przedsiębiorstwa budowlane.
„Gwarancje ubezpieczeniowe odpowiadają na potrzebę rosnącego kapitału obrotowego poprzez zastąpienie innych zabezpieczeń, takich jak limity kredytowe czy gwarancje bankowe, co odblokowuje zasoby pieniężne. Dodatkowo, koszt wydania gwarancji ubezpieczeniowych jest często znacznie niższy niż w przypadku produktów bankowych, co sprawia, że są one atrakcyjniejszym rozwiązaniem” – mówi Bartosz Tokarski, Lider Praktyki Finansowej w EIB SA., jeden z uczestników Panelu.
Panel 2: Budownictwo drogowe
- Kluczowe aspekty utrzymania infrastruktury drogowej, w tym stanu technicznego, przedłużenie żywotności nawierzchni i zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom.
Moderatorem będzie dr hab. inż. Janusz Rymsza, prof. IBDiM – Zastępca Dyrektora ds. Naukowych i Systemów Zarządzania.
Udział w dyskusji wezmą: Sławomir Barczak – Dyrektor Obszaru Infrastruktury, Mostostal Warszawa, Grzegorz Dziedzina – p.o. Zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, dr inż. Norbert Kurek – Dyrektor Generalny, REMEA, Tamara Małasiewicz – Dyrektor Zarządzająca, Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców SIDiR, Michał Siembab – Partner, Kancelaria GKR Legal, Wojciech Trojanowski – Członek Zarządu, STRABAG, Michał Ziajowski – Członek Zarządu, Dyrektor Zarządzający LSO, Aebi Schmidt Polska.
Oprócz oceny stanu bieżącego infrastruktury w Polsce, prelegenci przedstawią także swoje opinie na temat czynników, które ich zdaniem wpływają na sukces projektów infrastrukturalnych.
„Infrastruktura drogowa w Polsce rozwija się dynamicznie od kilkunastu lat, poprawiając połączenia krajowe oraz międzynarodowe, jak również aktywizując tereny sąsiednie w zakresie przemysłowym. W ostatnich latach znacząco wzrosła łączna długość dróg szybkiego ruchu, a inwestycje skupiają się nie tylko na zachodzie kraju, ale również we wschodniej Polsce. Realizacja tych inwestycji to złożony proces, który wymaga dokładnego planowania i projektowania na wielu poziomach. Jednym z kluczowych etapów, mającym znaczący wpływ na bezpieczeństwo, trwałość oraz ekonomię przyszłej infrastruktury, jest pozyskanie odpowiedniej jakości danych wejściowych do projektów, czyli głównie odpowiednich badań podłoża gruntowego. Te teoretycznie niepozorne działania, którym nie poświęca się odpowiedniej uwagi, mogą determinować powodzenie całego projektu zarówno z punktu widzenia terminu, jak również kwestii finansowych. Ich pominięcie lub niedokładne wykonanie niesie ze sobą wysokie ryzyko poważnych konsekwencji, również na etapie użytkowania budowli” – mówi dr inż. Norbert Kurek, Dyrektor Generalny, Remea.
Debata finałowa: “Okrągły stół polskiego budownictwa – debata liderów branży”
- Kwestie dotyczące obecnego stanu i przyszłości polskiego budownictwa oraz infrastruktury.
Moderatorem będzie Konrad Wyrwas – Dyrektor Strategiczny, Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Udział w dyskusji wezmą: Jorge Calabuig Ferre – Wiceprezes Zarządu ds. Produkcji, Mostostal Warszawa, Hubert Nowak – Prezes, Urząd Zamówień Publicznych, Wojciech Trojanowski – Członek Zarządu, STRABAG, Piotr Kledzik – Prezes Zarządu, PORR, Artur Popko – Prezes Zarządu, Budimex, Marek Chraniuk – Prezes Zarządu, PKP Intercity.
Uczestnicy finałowej debaty dyskutować będą na temat krótko- i długoterminowych perspektyw rozwoju branży budowlanej w Polsce.
“Ważna jest poprawa warunków waloryzacyjnych w przetargach samorządowych. Zależy nam, by proces waloryzacji był wyłącznie receptą na nadzwyczajne zwyżki kosztów, a nie stał się narzędziem do ratowania firm zaniżających ceny w ofertach przetargowych. W wielu przetargach widzimy, że firmy, które nie mają odpowiedniego potencjału i doświadczenia w Polsce, w tym podmioty spoza Unii Europejskiej, składają o wiele niższe oferty cenowe niż doświadczeni wykonawcy, działający na naszym rynku od wielu lat. Zdarzały się przypadki, że tak rażąco niskie w naszej ocenie oferty były wybierane jako najkorzystniejsze. Na 20 ostatnich przetargów na budowę odcinków dróg ekspresowych, w 35% z nich wybrane zostały takie właśnie oferty” – mówi Artur Popko, Prezes Zarządu Budimeksu.
Wydarzeniu towarzyszyć będzie wieczorna gala wręczenia nagród – Diamentów Infrastruktury i Budownictwa, podczas której poznamy zwycięzców w 9 kategoriach konkursowych, wśród których są m.in.: Realizacja Roku, Lider Zielonego Budownictwa, Spółka Budowlana Roku, Spółka Kolejowa Roku, Osobowość Roku.
To już ostatni moment żeby się zarejestrować!
—> Link do rejestracji na wydarzenie
Więcej informacji na temat konferencji: Executive Club
Przeczytaj również: Oferty w przetargu na realizację obwodnicy Stargardu w ciągu DK20
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...