Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową

Opis konstrukcji

Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowano przy pomocy masywnych łożysk stalowych (rolki). Konstrukcja pomostu przęseł powtarzalnych (krótkich) wykonana jest jako ortogonalna. Dźwigary główne, stanowiące dolny pas kratownicy, wykonano z podwójnych dwuteowników IP 480 połączonych żebrami. Dźwigary poprzeczne to masywne dwuteowniki o wysokości 680 mm połączone w węzłach ze słupkami. Dwuteowniki poprzeczne stężone są dodatkowo za pomocą dwuteowników IP 420 przebiegających w kierunku równoległym do dolnych pasów kratownicy. Na nich oparto mostownice. Ponadto zastosowano stężenia krzyżowe poszczególnych segmentów kratownicy zrealizowane za pomocą kątowników połączonych z pasem dolnym w węzłach. Wszystkie połączenia są nitowane. Imponujące przęsło nurtowe o długości 100,01 m wykonano również w formie kratownicy typu N o pasach równoległych (pierwotnie była to kratownica łukowa). Pasy oraz krzyżulce kratownicy przęsła nurtowego wykonano z par ceowników połączonych nakładkami. Słupki wykonano z dwuteowników IP 480. Konstrukcja pomostu jest zbliżona do mniejszych przęseł, natomiast wysokość dźwigarów głównych i poprzecznych została zwiększona odpowiednio do 1200 i 980 mm. Mostownice wykonano z masywnych belek dębowych o przekroju 24 x 26 cm.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.