Finiszuje modernizacja drogi wojewódzkiej nr 657 w Nowej Wsi
Finiszuje modernizacja drogi wojewódzkiej nr 657 w Nowej Wsi. Ważnym elementem zadania była budowa ścieżki pieszo-rowerowej, która połączyła istniejące drogi od strony Złotorii i Lubicza. Wiosną piesi skorzystają też z nowej kładki w Złejwsi Małej zbudowanej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 546. Wkrótce rozpoczną się kolejne inwestycje drogowe w powiecie toruńskim.

Zakres prac przy rozbudowie 1,5-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 657 w Nowej Wsi obejmował także wymianę gruntów, wykonanie nowej konstrukcji drogi, nawierzchni i zjazdów oraz budowę kolektora kanalizacyjnego. Wartość tej inwestycji to ponad 13 mln złotych.
Trwa także budowa chodnika w miejscowości Zławieś Mała oraz kładki dla pieszych nad Kanałem Górnym dopływu Wisły. Konstrukcja obiektu jest już gotowa. W najbliższych tygodniach wykonawca dokończy prace przy chodnikach. Zadanie o wartości 1,7 mln złotych realizuje ZDW w Bydgoszczy we współpracy z samorządem gminy Zławieś Wielka w ramach Drogowej Inicjatywy Samorządowej – marszałkowskiego programu zakładającego przygotowanie i finansowanie zadań drogowych wspólnie z samorządami powiatów i gmin. Zakończenie inwestycji planowane jest w kwietniu.
– Drogowa Inicjatywa Samorządowa to uzupełnienie naszego programu przebudowy ważnych dróg wojewódzkich. Podstawą inwestycji związanych z doposażaniem tras w bezpieczne chodniki, ścieżki rowerowe i przejścia dla pieszych są porozumienia pomiędzy samorządem województwa oraz gminami i powiatami, przez które przebiegać ma nowa infrastruktura. Dzięki tym zadaniom poprawiamy bezpieczeństwo kierowców, pieszych i rowerzystów – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Przebudowa dróg i doświetlanie przejść dla pieszych
W tym roku samorząd województwa zabezpieczył w budżecie środki na realizację kolejnych inwestycji drogowych w powiecie toruńskim. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja drogi wojewódzkiej nr 569 na odc. Małszyce – Łążynek, dł. 3 km; trwa przetarg,
- modernizacja drogi wojewódzkiej nr 649 na odc. Pluskowęsy – Kiełbasin, dł. 2 km; trwa przetarg,
- modernizacja drogi wojewódzkiej nr 258 na odc. Dzikowo – Osiek n. Wisłą, dł. 2 km; trwa przetarg,
- modernizacja drogi wojewódzkiej nr 499 na odc. Ostaszewo – Sławkowo, dł. 3,2 km.
Odcinki tych dróg zyskają nową nawierzchnię, pobocza, lepsze odwodnienie i oznakowanie. Prace realizowane będą wiosną i latem, pod ruchem (bez zatrzymywania ruchu pojazdów i wyznaczania objazdów).
Kontynuowany jest także marszałkowski program doświetlania przejść dla pieszych. Obecnie powstaje dokumentacja, a latem rozpoczną się prace w terenie. W powiecie toruńskim tego typu zadania trwają na:
- drodze wojewódzkiej nr 551 w Unisławiu, Kończewicach i Chełmży,
- na drodze wojewódzkiej nr 552 od Lulkowa do Lubicza Dolnego,
- na drodze wojewódzkiej nr 553 od Różankowa do Wybcza.
źródło i fot. ZDW w Bydgoszczy
Przeczytaj również: Siedmiu chętnych do realizacji obwodnicy Dobiegniewa
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Jakoś(ć) to będzie. Krótka rozprawa o jakości i wymaganiach dla kruszyw w drogownictwie
Jakość – czy zawsze rozumiana jest tak samo? W budownictwie i drogownictwie to nie tylko hasło, ale konkretne wymagania, normy i odpowiedzialność. Czy certyfikaty ISO rzeczywiście podniosły jakość materiałów? Jak laboratoria badają kruszywa i co oznaczają ich wyniki? W artykule przyjrzymy się, jak teoria spotyka się z praktyką i dlaczego „jakoś to będzie” to zdecydowanie za mało. Always fight for quality, whether giving or receiving (Zawsze walcz o jakość, czy to dajesz, czy otrzymujesz) –mia...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...