Energooszczędność w budowie i eksploatacji przenośników taśmowych

Porównanie podane w tab. 2 nie jest pełne, gdyż należałoby w nim ująć konieczność wymiany opon wozideł technologicznych i taśmy przenośnikowej. Zużycie opon zależy od wielu czynników, średnio można przyjąć trwałość opon wynoszącą od 5000 do 6000 h. Dla liczby wozideł z 20-proc. nadwyżką 21,4×1,2 = 26 i masy sześciu opon równej 24 t ilość zużytej gumy wyniesie około 795 t. Trwałość taśmy przenośnikowej wynosi kilka lat.

Zmniejszenie emisji CO2 oraz uzyskanie zwiększonej efektywności procesów wydobywania złóż surowców podstawowych (węgla, rudy żelaza, rudy miedzi, piasków roponośnych itd.) uzyskuje się poprzez [2]:

  • stosowanie technologii wykorzystujących ruch ciągły maszyn i urządzeń,
  • zasilanie maszyn i urządzeń górniczych energią elektryczną.

Do tych technologii zalicza się nowoczesne systemy składające się z maszyn górniczych o różnej budowie. W zastosowaniu do górnictwa odkrywkowego są one nazywane In Pit Crushing and Conveying (IPCC).

Wydajność tego typu zestawu maszyn górniczych dochodzi do 13 000 t/h. Odstawa urobku odbywa się przenośnikami taśmowymi. Według opisu firmy Thyssen Krupp jej system IPCC zastosowany w 2017 r. w kopalni odkrywkowej węgla kamiennego, usytuowanej w rejonie Mongolii wewnętrznej (Chiny), zastąpił w transporcie urobku 26 spalinowych wozideł technologicznych, które, zużywając 190 l/h w ciągu roku, spowodowałyby zużycie 22 mln litrów oleju napędowego i emisję około 58,4 mln t CO2. Innym korzystnym efektem dla środowiska jest zmniejszenie zużycia gumy o około 400 t w postaci opon dla pojazdów.

System IPCC był poprzedzony wcześniejszymi systemami z semimobilną, a następnie mobilną kruszarnią, które były połączone z odstawą urobku przenośnikami taśmowymi. W odk...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.