Elementy prefabrykowane w mostach
Zastosowanie elementów prefabrykowanych podczas budowy obiektów inżynierskich umożliwia skrócenie czasu ich realizacji, m.in. skrócenie czasu realizacji inwestycji poprzez zastosowanie uprzednio wyprodukowanych w wytwórni elementów oraz podniesienie poziomu jakości wykonanych elementów.
W mostownictwie powszechnym rozwiązaniem jest stosowanie prefabrykacji poszczególnych elementów mostów, takich jak belki i płyty. Innym rozwiązaniem, jeszcze bardziej redukującym zakres prac do wykonania na budowie, jest przygotowanie w zakładzie prefabrykacji całych przęseł i ustawianie ich na uprzednio wykonanych podporach. Elementy prefabrykowane z uwagi na warunki produkcji charakteryzują się na ogół bardzo dobrą jakością − możliwe jest uzyskanie wysokich wytrzymałości betonu, niskiego wskaźnika w/c, wysokiej odporności na oddziaływania atmosferyczne (wody, mrozu), środków do zimowego utrzymania obiektów. Dzięki ich zastosowaniu możliwe jest skrócenie czasu budowy obiektu oraz uniezależnienie się w znacznym stopniu od warunków atmosferycznych. Współczesna prefabrykacja daje bardzo duże możliwości w kształtowaniu obiektów [1]. Współcześnie technologia wytwarzania elementów prefabrykowanych umożliwia niemalże dowolne ich kształtowane. Przestaje być aktualne stwierdzenie, że projekt dostosowuje się do prefabrykatu – to prefabrykat dostosowuje się do założeń projektowych [2].
Prefabrykacja poszczególnych elementów mostów
Rozwój technologii daje dzisiaj wręcz nieograniczone możliwości kształtowania konstrukcji obiektów inżynierskich. Poniżej zostały zaprezentowane wybrane sposoby stosowania prefabrykacji w budownictwie mostowym.
Przęsła prefabrykowane w całości
Powszechnym rozwią...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...