Ekologiczne uwarunkowania projektowania dróg szybkiego ruchu w Polsce

Do tej pory uważano, że podstawowym urządzeniem przeciwhałasowym jest ekran akustyczny. Ostatnio są podejmowane próby zastąpienia ich wałami ziemnymi, ale przeprowadzone analizy wskazują, że takie zastąpienie nie powoduje obniżki łącznych nakładów inwestycyjnych, głównie dlatego, że koszty wałów przeciwhałasowych są porównywalne z kosztami ekranów akustycznych, jeśli w rachunku kosztów uwzględni się koszt dodatkowego zajęcia terenu w opcji „wał zamiast ekranu”. Czasami to dodatkowe zajęcie terenu jest niemożliwe do uzyskania ze względu na okoliczne przeszkody terenowe.

Innym sposobem ograniczenia hałasu w okolicznej zabudowie niskiej jest zaprojektowanie niwelety DSR w wykopie, co powoduje, że skarpa ziemna tego wykopu albo ściana oporowa na jego obrzeżu pełni rolę przeciwhałasową. Zastosowanie tego sposobu wymaga koordynacji projektu drogowego z obliczeniami akustycznymi już na etapie DŚU.

Tab. 2. Proponowane zmiany w maksymalnych rozstawach przejść dla zwierząt przez DSR

Rozbudowany system oczyszczania wód opadowych

W projektach odprowadzenia wód opadowych z pasów projektowanych DSR standardowo stosuje się rowy drogowe, a w przypadku braku na nie miejsca – kanalizację deszczową. Wprowadzenie ostrych norm ekologicznych dotyczących dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń w tych wodach doprowadziło do zastosowania na sieci odwodnienia DSR licznych urządzeń oczyszczania tych wód, nazywanych przez projektantów zbiorczo „podczyszczalniami ścieków opadowych”.

...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.