Domieszki w technologii wysokowartościowych betonów mostowych

Jakie cechy powinien mieć beton mostowy?

Norma PN-EN 206 określa minimalną klasę betonu mostowego jako C 30/37. Należy jednak mieć na uwadze warunki środowiskowe. Np. dla klasy ekspozycji XD3 klasa wytrzymałościowa betonu nie powinna być niższa niż C 35/45. Tak znaczne zagrożenie korozją chlorkową spowodowane jest stosowaniem środków odladzających (dodatkowo rozpylanych przez samochody w postaci agresywnej mgiełki) i dotyczy przede wszystkim przęseł i podpór wiaduktów usytuowanych nad ruchliwymi drogami [8].

Zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi beton mostowy powinien charakteryzować się szczególnie wysoką trwałością w projektowych warunkach eksploatacji. Dotyczy to w szczególności cyklicznego zamrażania/rozmrażania bez środków odladzających albo z nimi. Biorąc to pod uwagę, beton mostowy powinien charakteryzować się wymaganym stopniem mrozoodporności, zależnym od klasy ekspozycji (F100 dla XF1, F150 dla XF2-XF3 oraz F200 dla XF4). Ponadto beton, który jest narażony na działanie agresji chemicznej środowiska, powinien być odporny na penetrację wody pod ciśnieniem. Parametr ten wyraża się głębokością penetracji nie większą niż 60 mm dla XA1, 50 mm dla XA2 oraz 40 mm dla XA3, XD3 i XS3.

Rys. 2 przedstawia zestawienie wymaganych cech materiału oraz warunków transportu, układania i pielęgnacji, jakie powinny zostać zawarte w specyfikacji betonu mostowego. Ta specyfikacja powinna uwzględniać wymaganą trwałość, bezpieczeństwo i niezawodność konstrukcji.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.