Domieszki w technologii wysokowartościowych betonów mostowych
Jakie cechy powinien mieć beton mostowy?
Norma PN-EN 206 określa minimalną klasę betonu mostowego jako C 30/37. Należy jednak mieć na uwadze warunki środowiskowe. Np. dla klasy ekspozycji XD3 klasa wytrzymałościowa betonu nie powinna być niższa niż C 35/45. Tak znaczne zagrożenie korozją chlorkową spowodowane jest stosowaniem środków odladzających (dodatkowo rozpylanych przez samochody w postaci agresywnej mgiełki) i dotyczy przede wszystkim przęseł i podpór wiaduktów usytuowanych nad ruchliwymi drogami [8].
Zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi beton mostowy powinien charakteryzować się szczególnie wysoką trwałością w projektowych warunkach eksploatacji. Dotyczy to w szczególności cyklicznego zamrażania/rozmrażania bez środków odladzających albo z nimi. Biorąc to pod uwagę, beton mostowy powinien charakteryzować się wymaganym stopniem mrozoodporności, zależnym od klasy ekspozycji (F100 dla XF1, F150 dla XF2-XF3 oraz F200 dla XF4). Ponadto beton, który jest narażony na działanie agresji chemicznej środowiska, powinien być odporny na penetrację wody pod ciśnieniem. Parametr ten wyraża się głębokością penetracji nie większą niż 60 mm dla XA1, 50 mm dla XA2 oraz 40 mm dla XA3, XD3 i XS3.
Rys. 2 przedstawia zestawienie wymaganych cech materiału oraz warunków transportu, układania i pielęgnacji, jakie powinny zostać zawarte w specyfikacji betonu mostowego. Ta specyfikacja powinna uwzględniać wymaganą trwałość, bezpieczeństwo i niezawodność konstrukcji.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Spośród badanych próbek kruszyw alternatywnych wyłącznie przekruszony gruz betonowy (B) spełnił wymagania dla mieszanek betonowych. Przekruszony gruz ceglany (C) nie uzyskał wymaganych ilości poszczególnych składników dla mieszanek z przekruszonego muru z uwagi na przekroczenie zawartości zanieczyszczeń organicznych – stwierdzono zawyżoną ilość drewna. Próbka żużla spalarnianego (K) nie spełniła wymagań dla mieszanek popiołowych z uwagi na zbyt niską zawartość składników podstawowych – ziarni...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...