Decyzja środowiskowa dla Obwodnicy Człopy

Kolejna inwestycja z rządowego Programu budowy 100 obwodnic przechodzi do dalszych prac. Decyzja środowiskowa określiła wariant przebiegu obwodnicy Człopy w ciągu DK22. W dalszej kolejności wykonane zostaną badania podłoża i dokumentacja obejmująca elementy Koncepcji programowej. Realizację inwestycji w formule Projektuj i buduj zaplanowano w latach 2025-2029.

Plan obwodnicy Człopy z zaznaczonym wybranym wariantem

Przebieg trasy

Spośród pięciu wariantów przebiegu obwodnicy Człopy wybrano wariant VA o długości 5 km. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), z dwoma pasami ruchu, o szerokości 3,5 m każdy.  

Trasa rozpocznie się od strony Wałcza około 1,3 kilometra przed początkiem Człopy. Na połączeniu z DK22 przewidziano rondo. Dalej obwodnica odejdzie w kierunku zachodnim i przetnie DW171, gdzie również zaplanowano skrzyżowanie typu rondo. Obwodnica przejdzie obiektami mostowymi nad drogą powiatową i rzeką Cieszynką. Nowa trasa ominie od zachodu Człopę i połączy się z obecną DK22 około 150 metrów na południe od granic jej obszaru zabudowanego. 

Pięć wariantów i dodatkowe podwarianty

Dla inwestycji opracowano pięć wariantów przebiegu. Trzy warianty (I, III i IV) omijały Człopę od wschodu, pozostałe dwa (II i V) od zachodu. Każdy wariant posiadał dodatkowy podwariant oznaczony literą A, który łączył się z istniejącą DK22 za pomocą rond. Najdłuższy był wariant III (10,3 km), natomiast najkrótszy wariant VA (5 km), który został ostatecznie wybrany w decyzji środowiskowej.   

Prace przygotowawcze

Umowę na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Człopy podpisano w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała dokumentację studialną wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do przygotowania dokumentacji niezbędna była inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Wykonano analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów.  

W lutym 2022 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Organem prowadzącym postępowanie w tym zakresie była Gmina Tuczno. 

źródło i fot.: GDDKiA

Przeczytaj również: Rozbudowa DK79 na południu Mazowsza

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.