Budowa wiaduktu nad torami kolejowymi w Bukownie
W Bukownie trwa realizacja jednej z największych inwestycji ostatnich lat w powiecie olkuskim. Mowa tu o budowie długo wyczekiwanego przez mieszkańców miasta i okolic wiadukcie nad torami. Budowany obiekt ma połączyć dwie części miasta, które na ten moment przedzielone są torami. Wartość inwestycji to około 46 milionów złotych.

Trwa budowa mostu nad torami kolejowymi w Bukownie
Trwa budowa wiaduktu nad torami kolejowymi w Bukownie. Obecni na miejscu budowlańcy pracują zarówno przy południowej jak i północnej części konstrukcji.
Największy „rozmach” prowadzonych prac można zobaczyć przy ulicy 1 Maja. Prowadzone są tam prace związane z zabudową kilkudziesięciu pali fundamentowych pod południowy przyczółek wiaduktu. Trwa także budowa fundamentów murów oporowych.
W rozmowie z „Gazetą Krakowską” Wiceburmistrz Miasta Bukowno Marcin Cockiewicz zaznacza, że termin realizacji tej inwestycji przypada na listopad 2024 roku oraz, że ma nadzieję, że mimo perturbacji, które w przypadku tak dużej inwestycji zawsze mogą mieć miejsce na placu budowy, terminu uda się dotrzymać
Koszt realizacji inwestycji to około 46 milionów złotych. Około 34 miliony z tej kwoty pokrywa dofinansowanie przyznane bukowieńskiemu samorządowi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Polskiego Ładu. Prace prowadzone są przez konsorcjum firm Swietelsky Rail Polska oraz Swietelsky AG.
Obiekt, który powstanie w ramach inwestycji połączy dwie przedzielone torami kolejowymi części Bukowna. Wiadukt ma mieć około 115 metrów długości. Dodatkowo wykonane zostaną przebudowa istniejącego tam układu komunikacyjnego oraz budowa dworca autobusowego wraz z parkingiem, który będzie w stanie pomieścić 40 samochodów.
O potrzebie wybudowania mostu nad torami w Bukownie mówiło się już od dawna. Pierwsze pomysły na realizację tej inwestycji pojawiły się w latach 70-tych ubiegłego wieku. Ogromną przeszkodą była jednak wysokość kwoty potrzebnej na realizację przedsięwzięcia.
Warto dodać, że budowa wiaduktu nad torami w Bukownie to nie jedyna inwestycja, która jest obecnie prowadzona w mieście. Przy urzędzie miasta trwają prace mające na celu wyeliminowanie barier architektonicznych. Obejmują one: przebudowę wejścia do obiektu, montaż windy schodowej oraz wymianę drzwi wejściowych na przesuwne. Koszt realizacji przedsięwzięcia to około 500 tysięcy złotych.
źródło i fot. Olkusz nasze miasto
Przeczytaj również: S10 – wiadomo, kto wybuduje odcinek Szczecin Kijewo – Zdunowo
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...