Reklama

Budowa i utrzymanie mostów składanych na przeprawach tymczasowych

Most technologiczny przez Odrę we Wrocławiu

W ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia budowany był most wantowy o łącznej długości 1742 m. Jego dwa przęsła główne (po 256 m każde) podwieszone są na jednym pylonie. Biorąc pod uwagę ogrom prac związanych z budową mostu autostradowego, a szczególnie mostu głównego o długości 612 m i pylonu o wysokości 122 m. Podjęto decyzję o budowie tymczasowego mostu technologicznego o odpowiedniej nośności. Obiekt zapewniłby przejazd po nim ciężkiego sprzętu i środków transportowych do miejsca budowy tego ważnego obiektu. Przed projektantami i wykonawcami mostu tymczasowego postawiono trzy zasadnicze kryteria: nośność mostu musi zapewnić przejazd pojazdów o masie całkowitej 100 ton i nacisku 140 kN/oś; krótki czas budowy mostu przez Odrę, który powinien być posadowiony możliwie blisko osi obiektu głównego; szybki i całkowity demontaż przeprawy tymczasowej w nakazanym terminie.

Przyjmując powyższe kryteria, za celowe uznano wykorzystanie konstrukcji składanej KD-66C, którą wcześniej zastosowano przy montażu przęsła łukowego o długości 212 m mostu przez Wisłę w Puławach. W 2009 roku zbudowano most technologiczny o długości 112,10 m. Most składał się z dwóch wolnopodpartych przęseł po 54 m każde, opartych symetrycznie na trzyrzędowej podporze składanej SPS posadowionej na ruszcie palowym (fot. 7, rys. 3). Ze względu na zadanie, jakie miał spełniać ten most, posadowiony został w odległości 25 m od mostu głównego, równolegle do jego osi.

Utrzymanie przeprawy tymczasowej

Konstrukcje składane ze względu na swoją budowę wymagają zdecydowanie większego wysiłku w zakresie kontroli prawidłowej eksploatacji mostu. Mosty składane powstają w wyniku montażu znacznej ilości elementów, w przy...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.