Reklama

Beton samozagęszczalny a dobór cementu

Dobór cementu w świetle wymagań stawianych betonom w infrastrukturze drogowej i do nawierzchni drogowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje Ogólne Specyfikacje Techniczne i wzorcowe Wymagania Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych określające warunki dla wykonania i odbioru betonu konstrukcyjnego oraz nawierzchni betonowych. Dokumenty te definiują m.in. wymagania dotyczące składników, warunków produkcji oraz właściwości betonu.

Do wykonania betonu konstrukcyjnego w elementach drogowych konstrukcji budowlanych i inżynierskich powinny być stosowane cementy spełniające wymagania PN-EN 197-1 lub PN-B - 19707 o całkowitej zawartości alkaliów Na2Oeq ≤ 0,80% według PN-EN 196-2 i początku wiązania powyżej 120 minut według PN-EN 196-3:

  • portlandzki CEM I,
  • portlandzki żużlowy CEM II/A-S i CEM II/B-S,
  • portlandzki popiołowy CEM II/A-V (o całkowitej zawartości alkaliów Na2Oeq ≤ 1,20%),
  • cement portlandzki wapienny CEM II/A-LL klasy wytrzymałościowej 42,5 i wyższej, w tym cementy niskoalkaliczne NA.

Dopuszcza się również stosowanie cementu CEM III/A-NA z zastrzeżeniem, że dla elementów narażonych na oddziaływanie środowiska w klasie ekspozycji XF4 należy spełnić dodatkowe wymagania: klasa wytrzymałości cementu ≥ 42,5 lub klasa wytrzymałości cementu ≥ 32,5 R z zawartością granulowanego żużla wielkopiecowego ≤ 50% (masowo).

Do nawierzchni drogowych należy stosować cementy klasy wytrzymałości 32,5 lub 42,5 o normalnej wczesnej wytrzymałości N lub wysokiej ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.