Analiza problematyki utrzymania drzewostanu i zieleni przydrożnej
się na poboczu [3]
Utrzymanie drzewostanu
Projektowanie zieleni przydrożnej należy do zadań projektantów zieleni i współpracujących z nimi specjalistów z dziedziny drogownictwa. Sadzenie zieleni to zadanie dla wyspecjalizowanych brygad zajmujących się zielenią, podobnie jak pielęgnacja w okresie adaptacji roślin. Dopiero utrzymanie istniejących zadrzewień należy do zadań służb drogowych.
Okres adaptacji roślin to pierwsze 3 lata po ich posadzeniu – w tym okresie występuje najwięcej wypadów, zaś rośliny, które przetrwają ten okres, zazwyczaj uznaje się za nasadzone z sukcesem. W tym okresie konieczne jest prowadzenie prac pielęgnacyjnych, które są nieodzownym elementem zapewniającym prawidłowy wzrost wykonanych nasadzeń. W przypadku widocznych oznak zamierania roślin należy w ich miejsce dokonać nasadzeń poprawkowych.
Przyjmuje się, że akceptowalna skuteczność nasadzeń zieleni powinna wynosić 95% [1, 2, 4].
Zabiegi utrzymaniowe wykonuje się w celu [1]:
- zapewnienia bezpieczeństwa i eliminowania utrudnień w ruchu drogowym, w szczególności poprzez zapewnienie widoczności, skrajni drogi i możliwości prawidłowego utrzymania drogi,
- zabezpieczenia infrastruktury drogowej poprzez oc...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
- Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
- Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
- Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Podsumowanie Wprowadzone zmiany w podejściu do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych zmieniają zakres stosowania i cel badań odbiorczych. W przypadku konstrukcji kolejowych oraz drogowych dla pieszych zwiększają zakres badań pod obciążeniem dynamicznym. W przypadku konstrukcji drogowych zmniejszają zalecane obciążenia stosowane podczas badań statycznych. Główne cele tych zmian to, po pierwsze, traktowanie badań odbiorczych jako elementu diagnostyki konstrukcji mostowych. W czasie eksploatac...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...