Reklama

Aktualna problematyka górniczych przenośników taśmowych

W Polsce i za granicą trwają intensywne prace nad nowymi typami silników elektrycznych o wzbudzeniu magnetoelektrycznym, zasilanych z napięciowych przemienników częstotliwości. Silniki tego typu mają wyższą sprawność elektryczną od silników asynchronicznych klatkowych o budowie tradycyjnej. W tych silnikach stałe są: cosφ = 1, a także brak strat wzbudzenia.

Ocenia się, że ich sprawność jest o 35% wyższa od sprawności dotychczasowych silników. Silniki te mają wirniki z magnesami stałymi, których koszt zakupu jest obecnie wysoki. Silniki tego typu będą mogły napędzać maszynę roboczą bez pośrednictwa przekładni zębatej, z uwagi na uzyskiwany moment maksymalny o wysokiej wartości, przewyższający moment znamionowy od 8 do 10 razy przy bardzo niskich obrotach.

W ramach modernizacji napędów przenośników taśmowych wyposażonych w silniki pierścieniowe dobre rezultaty uzyskuje się poprzez zastosowanie sprzęgieł hydrodynamicznych typu TVVS (firmy Voith). Sprzęgła te są wyposażone w opóźniającą komorę rozruchową. Sprzęgło łączy się z wałem silnika i wałem przekładni specjalnym sprzęgłem łączącym GPK, które rozkłada równo ciężar sprzęgła hydrodynamicznego na wały silnika i przekładni. Przykład takiego połączenia przedstawia rys. 3 [1].

Ważną rolę spełnia bezstykowy wyłącznik cieplny; nastawiony na temperaturę 135°C wyłącza napęd i zapobiega zadziałaniu załącznika topikowego. Zadania sprzęgła TVVS to: zapewnienie bezobciążeniowego rozruchu silnika, łagodny rozruch przenośnika taśmowego i wyrównanie obciążeń pomiędzy silnikami.

Bardzo często przenośniki taśmowe stanowią część maszyny urabiającej lub kruszarni, jest to część odstawcza maszyny. Duże przenośniki taśmowe mogą być jednostkami mobilnymi na podwoziach gąsienicowych, mogą też tworzyć przenośniki mostowe. Przenośniki taśmowe są wy...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.