60% warszawiaków chce wyraźniejszego rozdzielenia dróg
W raporcie przeprowadzonym przez Cyclomedia ponad 60% ankietowanych mieszkańców stolicy na pytanie „co twój rząd może zrobić, aby drogi były bezpieczniejsze?” zagłosowało za rozdzieleniem dróg.
Infrastruktura rowerowa Warszawy stale się rozwija. Obecnie liczy sobie aż 771 km tras rowerowych, z czego 532,5 km to drogi rowerowe, 103,2 km to ulice z kontraruchem, 82,5 km stanowią ciągi rowerowo-piesze, a 52,9 km to pasy rowerowe. Którym torem powinien się potoczyć dalszy rozwój komunikacji w stolicy naszego kraju?
Niebezpieczne połączenie
Na ulicach Warszawy często można spotkać drogi rowerowe będące integralną częścią chodnika. Mają dokładnie te samą nawierzchnię (często kostkę brukową), różnią się jedynie kolorem. Brak rozdzielenia w postaci np. pasów zieleni sprawia, że piesi często nachodzą na pas przeznaczony dla rowerzystów, stwarzając niebezpieczne sytuacje i zmuszając rowerzystów do nagłego hamowania bądź zmiany trasy ruchu.
– Piesi często nie robią tego świadomie. Brak przestrzeni buforowej sprawia, że wystarczy jeden zły ruch, nierozsądny krok lub nagłe wyciągnięcie ręki i już można mówić o tragedii. Nie jest to komfortowa sytuacja dla żadnej ze stron. Rowerzyści muszą zachować czujność, obserwując bacznie przechodniów, ci zaś muszą oswoić się z tym, że co chwila ktoś przejeżdża z wysoką prędkością tuż obok nich – mówi Szymon Ciupa, dyrektor ds. strategii rozwoju Smartfactor, firmy będącej częścią Cyclomedia.
Bardzo podobne sytuacje kreuje także połączenie pasów rowerowych z jezdnią, tyle że w tym przypadku skutki mogą być jeszcze gorsze. Szczególnie niebezpieczne dla fanów jednośladów mogą być pasy rowerowe i ulice z kontraruchem, bowiem w obu przypadkach jest to droga będąca częścią jezdni. W samej Warszawie jest to ponad 156 km, czyli około 1/5 wszystkich tras rowerowych stolicy.
Użytkownicy są niezadowoleni
W raporcie przygotowanym przez Cyclomedia mieszkańcy Warszawy wyraźnie zaznaczyli co jest największym problemem. Respondenci mogli zaznaczyć kilka odpowiedzi, jednak 60% badanych zagłosowało na lepszą separację dróg. Druga najczęściej wybierana odpowiedź (32%) dotyczyła bardziej czytelnych skrzyżowań, na trzecim miejscu (30%) znalazły się równolegle: zwiększenie liczby świateł drogowych i lepsze drogi rowerowe.
Należy w tym momencie wspomnieć, iż separacja dróg nie jest problem jedynie rowerzystów.
W odpowiedzi zawarto także przykłady bus pasów czy torów tramwajowych.
Eko-separacja
Przykład ruchu rowerowego bardzo dokładnie pokazuje jakie konsekwencje może przynieść brak separacji. Przestrzeń oddzielająca pasy ruchy nie tylko może poprawić poczucie bezpieczeństwa, ale także tworzy istotny w ruchu margines błędu, wydłużając możliwy czas reakcji strony, która mogłaby być poszkodowana, np. rowerzysta widzący samochód wjeżdżający na pas wyłączony
z ruchu ma więcej czasu, aby podjąć odpowiednią decyzję.
– W takich sytuacjach między wynikiem szczęśliwym a tragicznym decydują ułamki sekundy. Warto każdego uczestnika ruchu wyposażyć w ten dodatkowy czas – dopowiada Szymon Ciupa.
Pozostaje pytanie – co robić z tą wolną przestrzenią? Odpowiedź jest prosta. Sadzić drzewa lub tworzyć łąki kwietne. Nie tylko sprawi to, że miasta będą ładniejsze, ale pozwoli także poprawić retencję wody, ograniczyć fale ciepła, tłumić hałas i dbać o bioróżnorodność. Efektywne planowanie rozwoju infrastruktury rowerowej, w tym separacji dróg rowerowych oraz pieszych, wymaga dostępu do aktualnych i wiarygodnych danych o przestrzeni ulicy.
Przeczytaj również: Działania na drogach krajowych po powodzi
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Prefabrykaty mostowe: klucz do efektywności w dzisiejszym budownictwie
Artykuł opisuje zalety stosowania prefabrykacji w budownictwie mostowym, ze szczególnym uwzględnieniem modelu „zaprojektuj i wybuduj”. Przykładem tego podejścia jest most na rzece Bzurze w Rudzie-Bugaj, w przypadku którego zastosowanie prefabrykatów przyczyniło się do skrócenia czasu realizacji, obniżenia kosztów oraz zwiększenia efektywności budowy. W ciągu ostatnich lat branża budowlana dynamicznie się rozwija, a nowoczesne technologie i rozwiązania odgrywają kluczową rolę w przyspieszeniu ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Wykorzystanie mobilnego mapowania oraz badań georadarowych w procesie przebudowy drogi
Artykuł opisuje wykorzystanie mobilnego skanowania laserowego (LiDAR) i badań georadarowych w modernizacji dróg. Obie technologie pozwalają na precyzyjne mapowanie powierzchni drogi oraz analizę jej podłoża bez potrzeby blokowania ruchu. Są one efektywne i konkurencyjne wobec innych technologii pomiarowych. Choć rozwój sieci drogowej często kojarzy się z budową nowych odcinków dróg, to nie może on się do nich ograniczać. Usprawnić ruch można również poprzez przemyślaną modernizację infrastruk...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...