100 mln złotych na inwestycje drogowe wokół Mogilna
Ponad 100 mln zł trafi w tym roku na modernizację dróg wojewódzkich wokół Mogilna. Rozpoczęty zostanie m.in. kolejny etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 255 łączącej Strzelno z Pakością. Trwają prace przy budowie obwodnicy Mogilna i modernizację drogi wojewódzkiej nr 254 łączącej Mogilno z Barcinem.
– Nie tylko modernizujemy, ale także budujemy nowe odcinki kujawsko-pomorskich dróg, które tworzą funkcjonalny układ komunikacyjny w całym regionie – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Dzięki obwodnicom wyprowadzającym tiry poza miasto ulice w centrach mogą dalej służyć lokalnemu ruchowi, pieszym i rowerzystom. Dokończenie obwodnicy Mogilna pozwoli zrealizować ten cel.
Najwięcej środków (ponad 72 mln zł) samorząd województwa zabezpiecza na budowę drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Nowo powstały 1,5-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 254 połączy istniejące rondo w miejscowości Świerkówiec z miejscowością Żabno. Umożliwi to wyprowadzenie tranzytu również z południowej części Mogilna. W ramach inwestycji powstanie estakada nad rzeką Panną o długości 220 metrów. Konieczne będzie również wzmocnienie gruntów słabonośnych betonowymi palami. Na połączeniu z istniejącą drogą wojewódzką oraz lokalną drogą na Bystrzycę powstanie nowe czterowlotowe rondo z chodnikami i przejściami dla pieszych. Zaplanowano także budowę przepustów dla zwierząt. Wokół drogi powstanie ponad 200 drzew i blisko 2 tysiące krzewów. Projekt przewiduje również budowę drogowej stacji pomiarowej z kamerami. Trwają prace ziemne oraz przy kanalizacji deszczowej. Teren wcześniej zbadali archeolodzy. Inwestycję realizowana jest z wykorzystaniem pozyskane środki z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.
DW 255: nowa konstrukcja drogi, przebudowane skrzyżowania, obwodnica
Przed nami kolejny etap modernizacji drogi wojewódzkiej nr 255 łączącej Strzelno z Pakością. W pierwszej kolejności prace wykonywane będą na trzykilometrowym odcinku Rzadkwin-Bławaty. Zadanie polegać będzie na budowie praktycznie od podstaw nowej konstrukcji drogi. Powstaną pobocza, zatoki autobusowe, oświetlenie przejść i przystanków autobusowych. Na ten cel zabezpieczono w budżecie województwa 22 mln zł. Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na to zadanie.
Wcześniej na drodze wojewódzkiej nr 255 przebudowany został odcinek z Pakości do Jankowa (powiat inowrocławski).
Dodatkowo na tej trasie przebudowie ulegną dwa ważne skrzyżowania, na których dochodzi do dużej liczby wypadków. W Broniewicach skrzyżowanie z drogą na Janikowo przebudowane zostanie na rondo. Skrzyżowanie z ruchem okrężnym powstanie także w miejscowości Rzadkwin. Koszt obu inwestycji szacuje się na około 18 mln zł. Te zadania są częścią marszałkowskiego programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jego realizację ułatwią środki z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lat 2021-27. W tym roku zaplanowano wyłonienie wykonawców i rozpoczęcie prac budowlanych.
Końca dobiega aktualizacja dokumentacji dla obwodnicy Trląga na drodze nr 255. Blisko trzykilometrowa trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie. W połowie roku zostanie ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji.
Kolejne kilometry DW 254 w remoncie
Trwa także modernizacja drogi wojewódzkiej nr 254 łączącej Mogilno z Barcinem. W tym roku odnowiona zostanie nawierzchnia drogi od Dąbrowy do Wiecanowa (4 kilometry). W ramach zadania powstaną pobocza, odnowione zostanie też oznakowanie. W budżecie województwa zarezerwowano na ten cel ponad 6 mln zł. Wcześniej zakończona została modernizacja i remonty odcinków Brzoza-Łabiszyn-Barcin, Barcin-Szczepankowo, Mogilno-Wiecanowo oraz Żabno-Wylatowo.
Odnowę nawierzchni zaplanowano również na drodze wojewódzkiej nr 262 na czterokilometrowym odcinku Dzierzążno-Procyń. Na remont tej trasy trafi z budżetu województwa ponad 4 mln zł.
źródło i fot. ZDW Bydgoszcz
Przeczytaj również: Zmarł Klemens Haselsteiner, szef firmy Strabag
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Prefabrykaty mostowe: klucz do efektywności w dzisiejszym budownictwie
Artykuł opisuje zalety stosowania prefabrykacji w budownictwie mostowym, ze szczególnym uwzględnieniem modelu „zaprojektuj i wybuduj”. Przykładem tego podejścia jest most na rzece Bzurze w Rudzie-Bugaj, w przypadku którego zastosowanie prefabrykatów przyczyniło się do skrócenia czasu realizacji, obniżenia kosztów oraz zwiększenia efektywności budowy. W ciągu ostatnich lat branża budowlana dynamicznie się rozwija, a nowoczesne technologie i rozwiązania odgrywają kluczową rolę w przyspieszeniu ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Wykorzystanie mobilnego mapowania oraz badań georadarowych w procesie przebudowy drogi
Artykuł opisuje wykorzystanie mobilnego skanowania laserowego (LiDAR) i badań georadarowych w modernizacji dróg. Obie technologie pozwalają na precyzyjne mapowanie powierzchni drogi oraz analizę jej podłoża bez potrzeby blokowania ruchu. Są one efektywne i konkurencyjne wobec innych technologii pomiarowych. Choć rozwój sieci drogowej często kojarzy się z budową nowych odcinków dróg, to nie może on się do nich ograniczać. Usprawnić ruch można również poprzez przemyślaną modernizację infrastruk...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...