100 mln złotych na inwestycje drogowe wokół Mogilna
Ponad 100 mln zł trafi w tym roku na modernizację dróg wojewódzkich wokół Mogilna. Rozpoczęty zostanie m.in. kolejny etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 255 łączącej Strzelno z Pakością. Trwają prace przy budowie obwodnicy Mogilna i modernizację drogi wojewódzkiej nr 254 łączącej Mogilno z Barcinem.

– Nie tylko modernizujemy, ale także budujemy nowe odcinki kujawsko-pomorskich dróg, które tworzą funkcjonalny układ komunikacyjny w całym regionie – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Dzięki obwodnicom wyprowadzającym tiry poza miasto ulice w centrach mogą dalej służyć lokalnemu ruchowi, pieszym i rowerzystom. Dokończenie obwodnicy Mogilna pozwoli zrealizować ten cel.
Najwięcej środków (ponad 72 mln zł) samorząd województwa zabezpiecza na budowę drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Nowo powstały 1,5-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 254 połączy istniejące rondo w miejscowości Świerkówiec z miejscowością Żabno. Umożliwi to wyprowadzenie tranzytu również z południowej części Mogilna. W ramach inwestycji powstanie estakada nad rzeką Panną o długości 220 metrów. Konieczne będzie również wzmocnienie gruntów słabonośnych betonowymi palami. Na połączeniu z istniejącą drogą wojewódzką oraz lokalną drogą na Bystrzycę powstanie nowe czterowlotowe rondo z chodnikami i przejściami dla pieszych. Zaplanowano także budowę przepustów dla zwierząt. Wokół drogi powstanie ponad 200 drzew i blisko 2 tysiące krzewów. Projekt przewiduje również budowę drogowej stacji pomiarowej z kamerami. Trwają prace ziemne oraz przy kanalizacji deszczowej. Teren wcześniej zbadali archeolodzy. Inwestycję realizowana jest z wykorzystaniem pozyskane środki z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.
DW 255: nowa konstrukcja drogi, przebudowane skrzyżowania, obwodnica
Przed nami kolejny etap modernizacji drogi wojewódzkiej nr 255 łączącej Strzelno z Pakością. W pierwszej kolejności prace wykonywane będą na trzykilometrowym odcinku Rzadkwin-Bławaty. Zadanie polegać będzie na budowie praktycznie od podstaw nowej konstrukcji drogi. Powstaną pobocza, zatoki autobusowe, oświetlenie przejść i przystanków autobusowych. Na ten cel zabezpieczono w budżecie województwa 22 mln zł. Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na to zadanie.
Wcześniej na drodze wojewódzkiej nr 255 przebudowany został odcinek z Pakości do Jankowa (powiat inowrocławski).
Dodatkowo na tej trasie przebudowie ulegną dwa ważne skrzyżowania, na których dochodzi do dużej liczby wypadków. W Broniewicach skrzyżowanie z drogą na Janikowo przebudowane zostanie na rondo. Skrzyżowanie z ruchem okrężnym powstanie także w miejscowości Rzadkwin. Koszt obu inwestycji szacuje się na około 18 mln zł. Te zadania są częścią marszałkowskiego programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jego realizację ułatwią środki z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lat 2021-27. W tym roku zaplanowano wyłonienie wykonawców i rozpoczęcie prac budowlanych.
Końca dobiega aktualizacja dokumentacji dla obwodnicy Trląga na drodze nr 255. Blisko trzykilometrowa trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie. W połowie roku zostanie ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji.
Kolejne kilometry DW 254 w remoncie
Trwa także modernizacja drogi wojewódzkiej nr 254 łączącej Mogilno z Barcinem. W tym roku odnowiona zostanie nawierzchnia drogi od Dąbrowy do Wiecanowa (4 kilometry). W ramach zadania powstaną pobocza, odnowione zostanie też oznakowanie. W budżecie województwa zarezerwowano na ten cel ponad 6 mln zł. Wcześniej zakończona została modernizacja i remonty odcinków Brzoza-Łabiszyn-Barcin, Barcin-Szczepankowo, Mogilno-Wiecanowo oraz Żabno-Wylatowo.
Odnowę nawierzchni zaplanowano również na drodze wojewódzkiej nr 262 na czterokilometrowym odcinku Dzierzążno-Procyń. Na remont tej trasy trafi z budżetu województwa ponad 4 mln zł.
źródło i fot. ZDW Bydgoszcz
Przeczytaj również: Zmarł Klemens Haselsteiner, szef firmy Strabag
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...