Zastosowanie kruszyw w realizacjach drogowych
Klasyfikacja kruszyw
Popularną definicją jest określenie kruszyw jako ziarnistego materiału stosowanego w budownictwie. Kruszywo może być naturalne, sztuczne lub pochodzące z recyklingu. Dzieli się je jednak na wiele kategorii – w zależności od ich pochodzenia, sposobu pozyskania, wielkości czy gęstości objętościowej.
Kruszywo naturalne jest to kruszywo pochodzenia mineralnego, które poza obróbką mechaniczną nie zostało poddane żadnej innej obróbce. Stanowi największą grupę wydobywanych i zużywanych surowców mineralnych. Wśród nich wyróżnia się kruszywa drogowe żwirowe, tj.: żwir, piasek i pospółkę, oraz kruszywa łamane: kliniec, tłuczeń, grys i kamień łamany.
Kruszywo sztuczne jest kruszywem pochodzenia mineralnego, które zostało uzyskane w wyniku procesu przemysłowego obejmującego termiczną lub inną modyfikację. Do nich zaliczamy m.in.: keramzyt, łupkoporyt, glinoporyt czy żużel granulowany i paleniskowy.
Kruszywo z recyklingu jest to kruszywo powstałe w wyniku przeróbki nieorganicznego materiału zastosowanego uprzednio w budownictwie, np. z przebudowy dróg (beton rozbiórkowy).
Przyjmując jako kryterium wielkość ziaren (ziarnistość kruszywa), dzielimy je na:
- drobne kruszywa – o wielkości ziaren mniejszych lub równych 4 mm,
- grube kruszywa – o wielkości ziaren większej od 4 mm,
- kruszywa o ciągłym uziarnieniu – są mieszanką kruszyw drobnych i grubych,
- kruszywa „wypełniacze” – kruszywa, które mogą przejść przez sito 0,063 mm,
- naturalne kruszywa – kruszywa pochodzenia rzecznego i lodowcowego o ziarnach wielkości od 0 do 8 mm.
Gęstość objętościowa jest stosunkiem masy kruszyw do ich objętości. W takim wypadku materiały sypkie dzielimy na:
- lekkie – gęstość mniejsza niż 1800 kg/m3,
- zwykłe – gęstość od 1800 kg/m3 do 3000 kg/m3,
- ciężkie – gęstość większa niż 3000 kg/m3.
Jak można zauważyć, istnieje wiele sposobów klasyfikacji kruszyw. Analizując schemat omawianego podziału, można stwierdzić, że budownictwo drogowe korzysta na bieżąco z niemal wszystkich przedstawionych rodzajów kruszyw.
Kruszywa mineralne
Kruszywa mineralne są wykorzystywane do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych i do warstw niezwiązanych konstrukcji drogowej (np.: warstwy filtracyjne, podsypki, warstwy mrozoochronne, itp.). Sztuczne są w szczególności stosowane Śląsku, gdzie wykorzystanie żużli, np. w warstwie mrozoochronnej, jest powszechną praktyką. Kruszywa z recyklingu często służą do budowy nasypu, a czasem też do niektórych dolnych warstw konstrukcji nawierzchni drogowej. Zastosowania w budownictwie drogowym nie znajdują jedynie kruszywa organiczne ze względu na niską trwałość. Przedstawiony podział jest ściśle związany ze sposobem pozyskania kruszywa – czy było ono zastosowane bez obróbki (naturalne kruszywa – piaski, żwiry), poddane procesom mechanicznego rozdrabniania (łamane), poddane obróbce, np. termicznej (sztuczne, tj. żużel, keramzyt), a może pochodzą z rozbiórki elementu budowlanego (np. gruz budowlany). Przykładowy podział kruszyw ze względu na ich zastosowanie przedstawia tab. 1.

Jednak podziałów jest znacznie więcej. W budownictwie drogowym, szczególnie przy produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych i betonów istotne są także właściwości chemiczne ściśle związane ze składem mineralogicznym. Kruszywa pod względem skał, z których pochodzą, dzielą się na: magmowe (wylewne i głębinowe), osadowe i przeobrażone. Najwyższą wytrzymałością (np. na ściskanie) charakteryzują się zazwyczaj skały magmowe, jednak często nie jest to jedyne kryterium wykorzystania danego kruszywa w budownictwie. Do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych popularnie wykorzystywane są kruszywa pochodzące ze skał osadowych (dolomity), skał metamorficznych (kwarcyt) czy też magmowych (bazalt, granit).
Właściwości kruszyw
Właściwości kruszywa wpływają na jakość budowanych dróg. Aby kruszywo drogowe mogło zostać dopuszczone do użycia w konkretnym zastosowaniu, musi charakteryzować się określonymi parametrami.
Wśród podstawowych parametrów kruszywa drogowego można wyróżnić:
- odporność na rozdrabnianie (LA),
- odporność na polerowanie kruszywa (PSV),
- nasiąkliwość (WA24),
- zawartość pyłów (f),
- mrozoodporność (F, FNACL),
- zanieczyszczenia lekkie (mlcp),
- kształt kruszywa (FI, SI).
Rodzaj kruszyw drogowych musi być dobrany stosownie do specyfiki danego terenu oraz późniejszego użytkowania danej nawierzchni. Przykładowo, właściwy dobór kruszywa do warstwy ścieralnej pozwala na uzyskanie wymaganego poziomu właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowej. Dlatego musi spełniać niezbędne wymogi jakościowe, wyróżniać się odpowiednim poziomem wytrzymałości, odporności na skrajne warunki atmosferyczne oraz oddziaływanie mechaniczne.
Przy produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych, służących do wykonania warstw konstrukcyjnych nawierzchni takich jak podbudowa, warstwa wiążąca, warstwa ścieralna, istotne są przede wszystkim: uziarnienie kruszywa, jego odporność na rozdrabnianie, kształt ziaren, gęstość czy nasiąkliwość. Kruszywa przeznaczone do podbudów są sprawdzane także pod kątem: wskaźnika nośności (CBR), wilgotności optymalnej, mrozoodporności czy wskaźnika piaskowego. Warto również pamiętać, że inne właściwości kruszywa mogą mieć nie lada znaczenie. Przy produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych istotną rolę odgrywa kwasowość kruszywa, czyli zawartość krzemionki (SiO2). Krzemionka negatywnie wpływa na powinowactwo między asfaltem a kruszywem, co wymusza stosowanie dodatków adhezyjnych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
Zgodnie z normą PN-EN 206 [4] do wytwarzania betonu (kompozytu o matrycy cementowej) mogą być stosowane następujące kruszywa: Kruszywa budowlane stanowią bardzo zróżnicowaną grupę materiałów, zarówno ze względu na pochodzenie, jak i techniczne własności oraz kształt i wymiary ziaren. I tak, pod względem uziarnienia, kruszywa dzielone są na [2, 3]: Ze względu na gęstość ziaren kruszywa budowlane dzieli się na [3, 13]: W betonach lekkich, stosowanych we współczesnym budownictwie, dominują krusz...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Głosem branży: Prefabrykacja mostowa. Kierunki rozwoju i potrzeba standaryzacji
Czy prefabrykacja może zmienić sposób, w jaki projektujemy i budujemy mosty? Nowoczesne technologie, rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i potrzeba lepszego podziału odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym sprawiają, że temat standaryzacji rozwiązań prefabrykowanych nabiera szczególnej aktualności. Prefabrykacja znajduje coraz szersze zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym, w tym w projektach mostowych. Jej rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości w zakresie projektow...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...