Wzmacnianie konstrukcji taśmami z włókien węglowych (CFRP) na przykładzie remontu wiaduktu M.04 w ciągu alei Prymasa Tysiąclecia w Warszawie

Budimex jako główny wykonawca przebudowy stacji Warszawa Zachodnia dokonał remontu wiaduktu w ciągu Al. Prymasa Tysiąclecia w Warszawie – obiekt M.04 w km 3+434 linii nr 1 Warszawa – Katowice. W artykule opisano historię obiektu oraz słuszność wzmocnienia stropu taśmami węglowymi CFRP.

Historia wiaduktu M.04 sięga lat 30. XX w., kiedy to w czasie modernizacji kolejowego węzła warszawskiego zbudowano tunel pod torami głównymi w ciągu ulicy Józefa Bema, która biegła wzdłuż murów m.in. fabryki Lilpop, Rau i Loewenstein, zniszczonej przez Niemców w 1944 r. Istnieją podejrzenia, że tunel ten służył podczas niemieckiej okupacji jako komory gazowe obozu koncentracyjnego KL Warschau i choć większość historyków nie potwierdza tej wersji wydarzeń, to wewnątrz tunelu można było znaleźć wiele plakatów informujących o rzekomej historii tego miejsca (fot. 1). Po wojnie tunelu nie używano aż do lat 60. XX w.

W związku z koniecznością zbudowania tam szerokiej arterii obwodowej zaprojektowano trasę przez dawne tereny fabryki Lilpopa, łączącą Ochotę z Wolą i wykorzystującą tunel pod torami, który też wydłużono pod tory skrętu z obwodnicy w kierunku zachodnim i poszerzony o niewykończone wcześniej nawy. W 1997 r. wznowiono prace nad budową alei Prymasa Tysiąclecia, poszerzono i udrożniono tunel przy Dworcu Zachodnim (obecnie dostępne są trzy pasy w każdym kierunku), a w listopadzie 2000 r. oddano trasę do użytku [1].

Obecnie wiadukt składa się z czterech naw, z czego trzy przeznaczone sa dla ruchu pojazdów, natomiast czwartą odbywa się ruch pieszo-rowerowy. W związku z licznymi przebudowaniami i rozbudowaniami obiekt ten charakteryzuje się niejednolitą konstrukcją. Rama żelbetowa obiektu to strona południowa i północna, natomiast część środkowa to przęsła dźwigaro-betonowe oparte na podporach za pośred...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.