Wzmacnianie konstrukcji taśmami z włókien węglowych (CFRP) na przykładzie remontu wiaduktu M.04 w ciągu alei Prymasa Tysiąclecia w Warszawie
Budimex jako główny wykonawca przebudowy stacji Warszawa Zachodnia dokonał remontu wiaduktu w ciągu Al. Prymasa Tysiąclecia w Warszawie – obiekt M.04 w km 3+434 linii nr 1 Warszawa – Katowice. W artykule opisano historię obiektu oraz słuszność wzmocnienia stropu taśmami węglowymi CFRP.
Historia wiaduktu M.04 sięga lat 30. XX w., kiedy to w czasie modernizacji kolejowego węzła warszawskiego zbudowano tunel pod torami głównymi w ciągu ulicy Józefa Bema, która biegła wzdłuż murów m.in. fabryki Lilpop, Rau i Loewenstein, zniszczonej przez Niemców w 1944 r. Istnieją podejrzenia, że tunel ten służył podczas niemieckiej okupacji jako komory gazowe obozu koncentracyjnego KL Warschau i choć większość historyków nie potwierdza tej wersji wydarzeń, to wewnątrz tunelu można było znaleźć wiele plakatów informujących o rzekomej historii tego miejsca (fot. 1). Po wojnie tunelu nie używano aż do lat 60. XX w.
W związku z koniecznością zbudowania tam szerokiej arterii obwodowej zaprojektowano trasę przez dawne tereny fabryki Lilpopa, łączącą Ochotę z Wolą i wykorzystującą tunel [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!




