Zakres odporności ogniowej tuneli – wymagania

W artykule przedstawiono nowe wymagania z zakresu odporności ogniowej tuneli wynikające ze znowelizowanych w 2019 r. aktów prawnych. Dodatkowo omówiono najczęściej stosowane rozwiązania techniczne zapewniające wymaganą klasę odporności ogniowej dla konstrukcji tuneli.

Zdecydowana większość konstrukcji nośnej tuneli wykonana jest z żelbetu. Sposób wykonania konstrukcji zależy m.in. od lokalnych warunków geologicznych, głębokości posadowienia, miejsca wbudowania itp. Najczęściej przy realizacji tuneli wykorzystuje się metody:

  • TBM (Tunnel Boring Machine),
  • metody górnicze,
  • metody odkrywkowe (cut and cover),
  • poprzez zatapianie.

co wynika z możliwych warunków prowadzenia prac.

Zagadnienia te są szczegółowo opisane w literaturze [1, 5, 10, 11]. Bez względu na zastosowaną technologię w efekcie końcowym otrzymujemy rodzaj rury o przekroju kołowym, łukowym lub wielokątnym, w której możliwy jest transport, np.: szynowy, drogowy, pieszy. Z ogniowego punktu widzenia taki tunel przypomina „przewrócony” komin, w którym panują ekstremalne warunki w przypadku rozwiniętego pożaru.

Pożary w tunelach

Pomimo że pożary w tunelach statystycznie nie są częstym zjawiskiem, to z uwagi na ich funkcję niosą wysokie koszty materialne. Często również stanowią śmiertelne niebezpieczeństwo dla życia ludzi. Związane jest to z ograniczeniami prowadzenia ewakuacji oraz z trudnościami w dotarciu ekip ratowniczych. O ile wstępna faza pożaru i propagacja gorących i toksycznych gazów pożarowych są szczególnie niebezpieczne dla ludzi przebywających w tunelu, o tyle pożar rozwinięty i wysokie temperatur...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.