Wpływ podwyższonego zawilgocenia w konstrukcji nawierzchni

Materiał przestawia wpływ nadmiernego zawilgocenia dolnych warstw wybranych konstrukcji nawierzchni na występowanie znacznych uszkodzeń i przyspieszonego niszczenia całej konstrukcji nawierzchni na podstawie wybranego przypadku terenowego. Jak pokazuje przedstawiony przypadek, kwestia wadliwego systemu odwadniającego to temat aktualny dla krajów rozwijających się. Takich, w których właściwe utrzymanie infrastruktury drogowej jest kolejnym krokiem po zakończeniu procesu rozwoju infrastruktury.

W ostatnich latach rozwój infrastruktury drogowej w Polsce był niezwykle dynamiczny. Potwierdzeniem tego twierdzenia są setki kilometrów nowych autostrad, obwodnic dużych miast czy przeprowadzone zabiegi remontowe. Dużo uwagi inżynierów drogowych, badaczy i zarządców dróg poświęcono: opracowaniu technologii MMA. A także zastosowaniu nawierzchni betonowych, nowoczesnej inżynierii ruchu oraz zagadnieniom ekologicznym. Największą obawą jest to, że jeden z kluczowych problemów w budownictwie drogowym, czyli skuteczne odwodnienie, jest przeważnie pomijany i ignorowany.

Wprowadzenie

W projektowanym okresie eksploatacji każda konstrukcja nawierzchni drogowej narażona jest na destrukcyjne działanie dużej ilości czynników środowiskowych, chemicznych i mechanicznych. Są to czynniki takie jak: opady atmosferyczne, wahania temperatury powietrza, różne nasłonecznienie nawierzchni czy obciążenia komunikacyjne. Wśród tych czynników często dostatecznie wysoka wilgotność podłoża i niezwiązanych warstw drogowych jest uznawana za kluczowy parametr powodujący ogromne uszkodzenia konstrukcji nawierzchni [2]. W większości przypadków nadmierne zawilgocenie może pojawić się w dolnych warstwach konstrukcji nawierzchni na skutek wahań zwierciadła wód gruntowych, wadliwego systemu odwodnienia lub przenikania wody...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.