Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Podsumowanie badań cd.
Jedynie w mieszance betonowej z cementem hutniczym (oznaczenie H) zaobserwowano zmniejszenie całkowitej zawartości powietrza. Nastąpiło to po ponownym mieszaniu z 5,37% do 4,68% oraz jednoczesne niewielkie zwiększenie udziału A300 z 2,91% do 3,28%. Zatem tworzy się mniej mikroporów A300. A anihilacja pęcherzyków większych od 300 µm jest szybsza niż w przypadku mieszanki z mniejszą ilością żużla wielkopiecowego (oznaczenie S). W takim przypadku obserwowany jest wzrost powierzchni właściwej porów o 17%. W pracy [15] stwierdzono mniejszą powierzchnię właściwą porów, gdy w mieszankach betonowych o konsystencji S3 stosowany był cement z żużlem wielkopiecowym, a badanie wykonano na próbkach pobranych tuż po wykonaniu mieszanki. Nie bez znaczenia na uzyskany wskaźnik rozmieszczenia porów w badaniach [15] miała znacznie mniejsza zawartość powietrza (3,6% i 3,2% odpowiednio w betonie z CEM II/B-S i CEM III/A) niż w betonie z cementem CEM I (6,8%).
Podsumowanie
Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że rodzaj i ilość dodatku mineralnego w użytym cemencie wpływają istotnie na charakterystykę porów powietrznych w betonie. Wysokoenergetyczne mieszanie, symulujące dodatkową energię dostarczoną mieszance betonowej podczas układania, ukazało tendencje do zmian całkowitej zawartości powietrza. Oraz udziału mikroporów – A300 w całkowitej zawartości powietrza w betonie w konkretnych rozwiązaniach cementowych z dodatkami mineralnymi. Uwzględnienie tych tendencji w projektowaniu betonu pozwala na świadome korzystanie z cementów z dodatkami mineralnymi. Tym samym przyczyniając się do korzyści ekologicznych i ekonomicznych bez negatywnego wpływu na trwałość nawierzchni betonowych. Szczególnie pracujących w warunkach agresji mrozu i środków odladzających przez wiele lat.
Piśmiennictwo
- https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/40812/Nawierzchnia-betonowa-czy-bitumiczna-Wybrac-moze-wykonawca-GDDKiA-wymaga-jakosci.
- Glinicki M.A.: Właściwości betonu nawierzchniowego z kruszywem odkrytym – wpływ rodzaju cementu i pielęgnacji. „Drogownictwo”, LXXIV 4/2019, s. 99-104.
- Dziedzic K., Dąbrowski M., Antolik A., Glinicki A.: Charakterystyka napowietrzenia mieszanki betonowej metodą sekwencyjno-ciśnieniową. „Roads and Bridges – Drogi i Mosty”, 19/2020, s. 107-118.
- Gołaszewski J.: Domieszki do betonu. Efekt działania, ocena i badania efektywności, stosowanie. Gliwice 2016.
- Glinicki M.A.: Inżynieria betonowych nawierzchni drogowych. Warszawa 2019.
- PN-EN 12350-2:2019 Badanie mieszanki betonowej. Część 2: Badanie konsystencji metodą opadu stożka.
- PN-EN 12350-7:2019 Badania mieszanki betonowej. Część 7: Badanie zawartości powietrza. Metody ciśnieniowe.
- PN-EN 12390-6:2019 Badania mieszanki betonowej. Część 6: Gęstość.
- PN-EN 12390-3:2019 Badania betonu. Część 3: Wytrzymałość na ściskanie próbek do badań.
- PN-EN 12390-6:2011 Badania betonu. Część 6: Wytrzymałość na rozciąganie przy rozłupywaniu próbek do badań.
- PN-EN 480-11:2008 Domieszki do betonu, zaprawy i zaczynu. Metody badań. Część 11: Oznaczanie charakterystyki porów powietrznych w stwardniałym betonie.
- GDDKiA: Warunki Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych D-05.03.04 v2 Nawierzchnia z betonu cementowego. Warszawa 2019.
- Babu K.G., Kumar V.S.R.: Efficiency of GGBS in concrete. „Cement and Concrete Research”, 30/2000, s. 1031–1036.
- Barnett S.J., Soutsos M.N., Millard S.G., Bungey J.H.: Strength development of mortars containing ground granulatedblast-furnace slag: Effect of curing temperature anddetermination of apparent activation energies. „Cement and Concrete Research”, 36/2006, s. 434-440.
- Giergiczny Z., Glinicki M.A., Sokołowski M., Zieliński M.: Air void system and frost salt scaling of concrete containing slag blended cement. „Construction and Building Materials”, 23/2009, s. 2451-2456.
Przeczytaj również:
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...