Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Podsumowanie badań
Najważniejsze parametry badania charakterystyki porów zamieszczono w tab. 5. Uzyskane wyniki świadczą o kompatybilności układu domieszek i użytych cementów, co potwierdzają stosunek A300/A powyżej 50%, powierzchnia właściwa porów powyżej 30 mm-1 i niewielki, do 0,55%, ubytek całkowitej zawartości powietrza (A) zaraz po mieszaniu i po 60 minutach bezruchu betonu.

Zmiana dystrybucji porów po wysokoenergetycznym mieszaniu była zależna od rodzaju użytego cementu. W przypadku użycia cementu portlandzkiego w betonie (mieszanka P) po dodatkowym dostarczeniu energii nastąpiło zwiększenie A o 1,57% w porównaniu do stanu przed mieszaniem, a powstałe pęcherzyki stanowiły głównie pory powietrzne mniejsze od 300 µm. Zwiększeniu ilości drobnych pęcherzyków powietrza w mieszance towarzyszyło zwiększenie o 21% powierzchni właściwej porów (α). Podobne zachowanie widoczne jest w przypadku cementu portlandzkiego żużlowego (mieszanka S). Powierzchnia właściwa porów w mieszance S zwiększyła się o 38%. Oznacza to, że po powtórnym mieszaniu formują się głównie pęcherzyki drobne, a pęcherzyki większe od 300 µm ulegają anihilacji. Zwiększenie udziału powietrza w betonie po ponownym mieszaniu zaobserwowano również w przypadku betonu z cementem portlandzkim popiołowym (oznaczenie V). Jednakże w tym przypadku nastąpiło zmniejszenie o 12% powierzchni właściwej porów. Nastąpiło to w wyniku tworzenia się porów o średnicach większych od 300 µm.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek
Czy na podstawie swoich praktyk w zarządzaniu ruchem może Pan określić, co znacząco przyczynia się do generowania wypadków, zagrożeń i awarii na kopalni? Wiktor Werfel: Całe szczęście miałem okazję zdobywać doświadczenie w zakładach, w których poziom bezpieczeństwa stał na wysokim poziomie. Może dlatego uważam, że najczęstszymi przyczynami wypad...

Tunel w ramach S19 Rzeszów Południe – Babica
GDDKiA rozpoczyna jedną z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce – ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Wykonawcą realizacji jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. W ramach inwestycji wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km. Będzie się on składał z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średn...

Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Podsumowanie badań Najważniejsze parametry badania charakterystyki porów zamieszczono w tab. 5. Uzyskane wyniki świadczą o kompatybilności układu domieszek i użytych cementów, co potwierdzają stosunek A300/A powyżej 50%, powierzchnia właściwa porów powyżej 30 mm-1 i niewielki, do 0,55%, ubytek całkowitej zawartości powietrza (A) zaraz po mieszaniu i po 60 minutach bezruchu betonu. Zmiana dystrybucji porów po wysokoenergetycznym mieszaniu była zależna od rodzaju użytego cementu. W przypadku uż...

NORD DRIVESYSTEMS – rozwiązania napędowe dla przenośników ciągłych
NORD DRIVESYSTEMS oferuje wydajne systemy napędowe do transportu materiałów sypkich, które charakteryzują się maksymalną niezawodnością, bezpieczeństwem i solidnością oraz zapewniają płynną pracę nawet w najtrudniejszych warunkach środowiskowych. Obróbka materiałów sypkich stawia wielkie wymagania przed przenośnikami taśmowymi i ich technologią napędową. Przenośniki taśmowe są systemami używanymi do ciągłego transportu materiałów masowych i sypkich, na przykład w górnictwie, inżynierii mechan...

Przemysł cementowy – wyzwania na 2022 r.
Polska liderem w budowie betonowych dróg samorządowych Stowarzyszenie Producentów Cementu od lat prowadzi kampanię informacyjną na temat zalet nawierzchni betonowych. Cechy, które wyróżniają tę technologię spośród innych stosowanych w budownictwie drogowym w Polsce, i które przemawiają za jej wyborem. To trwałość sięgająca minimum 30 lat, niskie koszty budowy i tania eksploatacja, bezpieczeństwo związane z wysoką przyczepnością, brak efektu koleinowania oraz lepsza widoczność podczas jazdy na...

Znakowanie punktowymi elementami odblaskowymi
Najezdniowe punktowe elementy odblaskowe bierne i aktywne Najezdniowe punktowe elementy odblaskowe dzieli się na bierne i aktywne. W punktowych elementach odblaskowych pryzmatycznych biernych odblask zapewniają odbłyśniki retrorefleksyjne znajdujące się po jednej lub po obu stronach elementu. Natomiast w aktywnych oprócz wkładów retrorefleksyjnych znajdują się źródła światła (np. diody elektroluminescencyjne) wraz z baterią, doładowywaną światłem dziennym i światłem reflektorów pojazdów. Elem...

Projektowanie oświetlenia drogowego
Oświetlenie dróg a bezpieczeństwo pieszych Miasta, gminy oraz inni zarządcy dróg kładą duży nacisk na poprawę bezpieczeństwa i podnoszenie świadomości użytkowników dróg. Widoczny jest coraz silniejszy trend inwestycyjny związany z doświetlaniem przejść dla pieszych. Inwestycje tego typu są coraz częściej uwzględniane nawet w budżetach obywatelskich. Podstawowym wymaganiem funkcjonalnym w stosunku do oświetlenia przejść dla pieszych jest zapewnienie widzialności przez kierującego pojazdem pies...

Analiza technologiczno-ekonomiczna procesu załadunku i transportu w kopalni surowców skalnych
Podsumowanie Układ technologiczny U1 jest najkorzystniejszy w aspekcie kosztowym spośród porównywanych układów zarówno w roku 2021, jak i 2022 (rys. 5). W roku 2021 różnica kosztów jednostkowych U1 do układów U2 i U3 wynosiła odpowiednio 0,41 zł/Mg i 0,66 zł/Mg mniej. Natomiast w roku 2022 różniące te wynoszą odpowiednio: 0,45 zł/Mg oraz 0,74 zł/Mg. Wzrost cen paliwa bezpośrednio przyczynił się do wzrostu kosztów jednostkowych analizowanych układów technologicznych i wynosił średnio 0,62 zł/M...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Badania przeprowadzono na prototypowym dźwigarze, wykonanym z łopaty turbiny wiatrowej, o długości całkowitej 11,60 m i rozpiętości 11,0 m. Było to pełnowymiarowy element przęsła projektowanej kładki, który został wyposażony w żelbetowe poprzecznice podporowe. Obciążenie dźwigara przeprowadzono w schemacie 4-punktowego zginania (fot. 2). Dźwigar wyposażono w światłowodowe czujniki DFOS, których układ pokazano na rys. 3. W przeciwieństwie do opisanego powyżej panelu, w tym przypadku czujniki ś...

Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
W konkretnym przypadku klasa wymagań jest określana z zastosowaniem tabeli, w której uwzględniono nośność podłoża pod warstwą geotekstyliów oraz uziarnienie (D85) materiału układanego na geotekstyliach. Jeżeli D85 nie przekracza 37,5 mm, wymagana klasa to A lub C, w zależności od wartości wskaźnika CBR podłoża pod warstwą separacyjną. W przypadku D85 do 75 mm wymagana jest klasa wytrzymałości B lub C. Poza wymaganiami mechanicznymi zostały w odniesieniu do warstw odcinających określone wymaga...
Kalendarium
Relacje

Centralne eRobocze SHOW
W Lubieniu Kujawskim 3-4.06.2022 odbyło się Centralne eRobocze SHOW.</...

I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowan...

Targi Nowa Infrastruktura 2022 za nami
Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura przyciągnęły przedstawicieli na...