Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Charakterystykę mieszanki betonowej wykonano, określając konsystencję mieszanki metodą opadu stożka [6], zawartość powietrza metodą ciśnieniową [7] oraz gęstość [8].
Badania stwardniałego betonu po 28 dniach dojrzewania obejmowały: wytrzymałość na ściskanie [9], wytrzymałość na rozciąganie przy rozłupywaniu [10] oraz charakterystykę porów [11], w tym całkowitą zawartość powietrza (A), powierzchnię właściwą porów (α), wskaźnik rozmieszczenia porów () i zawartość mikroporów (A300).
Obserwacje
Właściwości mieszanki betonowej we wskazanych okresach po wymieszaniu składników przedstawia tab. 4. Widoczny jest wzrost zawartości powietrza po ponownym wysokoenergetycznym mieszaniu składników o 11%, 15% i 21%, odpowiednio w przypadku mieszanek betonowych P, V i S. Jedynie mieszanka H z cementem hutniczym odznaczała się 15-proc. zmniejszeniem zawartości powietrza w badaniu ciśnieniowym. W mieszankach betonowych charakteryzujących się wzrostem zawartości powietrza po ponownym mieszaniu obserwowano większy opad stożka. Gęstość mieszanek P i V odzwierciedla zaobserwowane zmiany mierzonej ilości powietrza między wyróżnionymi terminami pobrań. W mieszankach z cementami żużlowymi zmiana gęstości była pomijalna.

Właściwości mechaniczne betonu po 28 dniach dojrzewania pobranego po 5 minutach i 60 minutach wraz z dodatkowym mieszaniem przedstawia rys. 2. Wytrzymałość na ściskanie próbek betonu oznaczonego P, V i H pobranych po pierwszym mieszaniu zawiera się w granicach 45-49 MPa. Znacząco odbiega beton z cementem CEM II/B-S 42,5 N (oznaczony S), którego wytrzymałość na ściskanie jest ponad 20% mniejsza (36 MPa) i nie spełnia wymagań projektowanej klasy wytrzymałości C35/45.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek
Czy na podstawie swoich praktyk w zarządzaniu ruchem może Pan określić, co znacząco przyczynia się do generowania wypadków, zagrożeń i awarii na kopalni? Wiktor Werfel: Całe szczęście miałem okazję zdobywać doświadczenie w zakładach, w których poziom bezpieczeństwa stał na wysokim poziomie. Może dlatego uważam, że najczęstszymi przyczynami wypad...

Tunel w ramach S19 Rzeszów Południe – Babica
GDDKiA rozpoczyna jedną z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce – ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Wykonawcą realizacji jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. W ramach inwestycji wybudowany zostanie tunel o długości ok. 2,2 km. Będzie się on składał z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średn...

Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Charakterystykę mieszanki betonowej wykonano, określając konsystencję mieszanki metodą opadu stożka [6], zawartość powietrza metodą ciśnieniową [7] oraz gęstość [8]. Badania stwardniałego betonu po 28 dniach dojrzewania obejmowały: wytrzymałość na ściskanie [9], wytrzymałość na rozciąganie przy rozłupywaniu [10] oraz charakterystykę porów [11], w tym całkowitą zawartość powietrza (A), powierzchnię właściwą porów (α), wskaźnik rozmieszczenia porów () i zawartość mikroporów (A300). Obserwacje W...

NORD DRIVESYSTEMS – rozwiązania napędowe dla przenośników ciągłych
NORD DRIVESYSTEMS oferuje wydajne systemy napędowe do transportu materiałów sypkich, które charakteryzują się maksymalną niezawodnością, bezpieczeństwem i solidnością oraz zapewniają płynną pracę nawet w najtrudniejszych warunkach środowiskowych. Obróbka materiałów sypkich stawia wielkie wymagania przed przenośnikami taśmowymi i ich technologią napędową. Przenośniki taśmowe są systemami używanymi do ciągłego transportu materiałów masowych i sypkich, na przykład w górnictwie, inżynierii mechan...

Przemysł cementowy – wyzwania na 2022 r.
Polska liderem w budowie betonowych dróg samorządowych Stowarzyszenie Producentów Cementu od lat prowadzi kampanię informacyjną na temat zalet nawierzchni betonowych. Cechy, które wyróżniają tę technologię spośród innych stosowanych w budownictwie drogowym w Polsce, i które przemawiają za jej wyborem. To trwałość sięgająca minimum 30 lat, niskie koszty budowy i tania eksploatacja, bezpieczeństwo związane z wysoką przyczepnością, brak efektu koleinowania oraz lepsza widoczność podczas jazdy na...

Znakowanie punktowymi elementami odblaskowymi
Najezdniowe punktowe elementy odblaskowe bierne i aktywne Najezdniowe punktowe elementy odblaskowe dzieli się na bierne i aktywne. W punktowych elementach odblaskowych pryzmatycznych biernych odblask zapewniają odbłyśniki retrorefleksyjne znajdujące się po jednej lub po obu stronach elementu. Natomiast w aktywnych oprócz wkładów retrorefleksyjnych znajdują się źródła światła (np. diody elektroluminescencyjne) wraz z baterią, doładowywaną światłem dziennym i światłem reflektorów pojazdów. Elem...

Projektowanie oświetlenia drogowego
Oświetlenie dróg a bezpieczeństwo pieszych Miasta, gminy oraz inni zarządcy dróg kładą duży nacisk na poprawę bezpieczeństwa i podnoszenie świadomości użytkowników dróg. Widoczny jest coraz silniejszy trend inwestycyjny związany z doświetlaniem przejść dla pieszych. Inwestycje tego typu są coraz częściej uwzględniane nawet w budżetach obywatelskich. Podstawowym wymaganiem funkcjonalnym w stosunku do oświetlenia przejść dla pieszych jest zapewnienie widzialności przez kierującego pojazdem pies...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Przykładowe wyniki pomiarów odkształceń i przemieszczeń panelu w poszczególnych fazach jego obciążenia przedstawiono na rys. 2. Na obu wykresach, oprócz ciągłych wyników odkształceń i przemieszczeń, zaznaczono także dyskretne wyniki pomiarów uzyskane metodami konwencjonalnymi. Przeprowadzone badania wykazały techniczną wykonalność pomiarów odkształceń i przemieszczeń konstrukcji kompozytowej za pomocą systemu DFOS. Żaden z czujników nie uległ zniszczeniu ani w procesie produkcji panelu, ani p...

Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
Szczegółowe wymagania obowiązujące w wybranych krajach Niemcy W Niemczech od szeregu lat obowiązuje klasyfikacja geotekstyliów ze względu na odporność na uszkodzenia mechaniczne. Jest ona podstawą doboru geotekstyliów na warstwy odcinające. Obowiązują oddzielne wymagania dotyczące geowłóknin i geotkanin. W przypadku geowłóknin podstawą klasyfikacji jest wytrzymałość na przebicie statyczne CBR, natomiast w przypadku geotkanin – wytrzymałość na rozciąganie. Określono również wartość masy powier...
Kalendarium
Relacje

Centralne eRobocze SHOW
W Lubieniu Kujawskim 3-4.06.2022 odbyło się Centralne eRobocze SHOW.</...

I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowan...

Targi Nowa Infrastruktura 2022 za nami
Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura przyciągnęły przedstawicieli na...