Reklama

Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym

Niewątpliwie nawierzchnie te w porównaniu do dróg asfaltowych mają wiele zalet. Do najważniejszych należy wymienić: większą trwałość w projektowanym czasie, niższe koszty utrzymania, dużą jasność, dużą sztywność, zwłaszcza w wysokich temperaturach, i wiele innych. Jednakże aby drogi betonowe pełniły swoją funkcję w czasie, muszą spełniać wymagania funkcjonalne określone przez równość, właściwości przeciwpoślizgowe. Jak również nośność, na które znacząco wpływają technologia wykonania nawierzchni i trwałość betonu. Na trwałość betonu wpływa wiele czynników materiałowych i technologicznych, m.in.: dobór odpowiednich surowców, prawidłowy rozkład porów w stwardniałym betonie. Oraz prawidłowy przebieg robót wraz z właściwą pielęgnacją nawierzchni. Dodatkowym oczekiwaniem, wynikającym wprost z koncepcji zrównoważonego rozwoju, a które nabrało w ostatnim czasie większej wagi, jest zredukowany ślad węglowy betonu stosowanego do wykonania nawierzchni.

Eksploatacja betonu nawierzchniowego w warunkach silnego nasycenia wodą ze środkami odladzającymi wymusza stosowanie domieszek napowietrzających. W celu zapewnienia trwałości w środowisku cyklicznego zamrażania i rozmrażania. W przypadku płyty nawierzchniowej układanej metodą ślizgową, zwłaszcza dwuwarstwowej z eksponowanym kruszywem, technologia ogranicza urabialność mieszanki [2] i w konsekwencji wymaga wilgotnej konsystencji (V1-V2, S1), co utrudnia utrzymanie właściwego poziomu napowietrzenia przed wbudowaniem w granicach 4,5-6,5%. Niejednokrotnie prowadzi to do zmiany finalnej mikrostruktury porów w stwardniałym betonie [3]. Efekty są widoczne w postaci znacznie mniejszej całkowitej zawartości powietrza (A) w porównaniu do pomiarów wykonanych metodą ciśnieniową oraz zmian w proporcji porów mniejszych od 300 µm do całkowitej zawartości powietrza (A300/A) [4]. Możliwa jest też sytuacja odwrotna, gdy w warunkach podwyższonej temperatury (powyżej 30°C) oraz zbyt krótkiej homogenizacji składników i/lub przedozowania domieszki napowietrzającej następuje wtórne napowietrzenie podczas wbudowywania betonu przez maszynę układającą nawierzchnię [5].

Wywiady

Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa

Czy jako członek Rady Ekspertów ds. Drogowych mógłby Pan wskazać konkretne obszary, które wymagają szczególnej uwagi i działań w kontekście rozwoju infrastruktury drogowej? Jan Styliński: Szczególnej uwagi wymaga kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, kwestie kontraktowe, a zwłaszcza mechanizm waloryzacji, który w sposób nadmierny przenosi na wyk...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.