Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek
Do poważnych wyzwań KRZG trzeba również zaliczyć przewidywanie wszelkich przeszkód natury technicznej, administracyjnej i personalnej, jakie mogą wystąpić w trakcie prowadzenia działalności związanej z wydobywaniem surowców, przy ciągle zmieniającej się sytuacji prawnej i ekonomicznej. Niełatwym zadaniem jest też interpretacja często niejasnych przepisów.
Wiele przepisów Ustawy Prawo geologiczne i górnicze określonych jest w sposób ogólny, a w kilku przypadkach także niejednoznaczny. Skąd czerpać wiedzę, by spełniać funkcje kierownika ruchu jak najlepiej?
Wiktor Werfel: Myślę, że kluczem jest jedna z umiejętności miękkich, które wymieniłem wcześniej, mianowicie „logiczne myślenie”. W pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę realne bezpieczeństwo ludzi i ruchu zakładu górniczego. Oczywiście, zasięgamy również rad kancelarii prawnych i instytucji wspierających naszą branżę, jak Polski Związek Producentów Kruszyw, ale ostatecznie stawiamy na rozwiązania, które posiadają logiczną argumentację oraz mają oparcie na trzech filarach: zapewniają bezpieczeństwo, są zgodne z przepisami i ze sztuką górniczą.
Gdyby mógł Pan wskazać, jakie są istotne cechy sprawnego kierownika ruchu zakładu górniczego, to które by to były?
Wiktor Werfel: Dużo już o tym zostało powiedziane wcześniej, dodam więc tylko umiejętność trafnego przewidywania konsekwencji podjętych decyzji – szczególnie w długim okresie, jakim bywa życie kopalni.
Czy posiada Pan skuteczny przepis na efektywne technicznie i ekonomicznie prowadzenie eksploatacji złoża?
Wiktor Werfel: Posiadanie jednego uniwersalnego przepisu jest właściwie niemożliwe, gdyż ogólne warunki geologiczno-górnicze i ekonomiczne potrafią się znacząco różnić dla odmiennych złóż. To, co jest skuteczne w jednych, niekoniecznie będzie się sprawdzać w innych. Z pomocą przychodzi wiele narzędzi natury ekonomicznej i nowe rozwiązania technologiczne. Coraz powszechniejsze stają się modele trójwymiarowe złóż oraz oprogramowanie pozwalające dostosować urządzenia i system eksploatacji do panujących warunków w danej kopalni.
Kopalnie odkrywkowe jawią się aktualnie jako wydajne i technologicznie nowoczesne fabryki produkujące kruszywa. Widoczny jest ciągły rozwój zakładów – nowoczesne maszyny, szereg działań ograniczający negatywny wpływ działalności górniczej zakładu na środowisko naturalne. Czy wdrażanie nowych rozwiązań bywa problematyczne dla zespołu?
Wiktor Werfel: Prawie zawsze tak jest. W zależności od tego, jak długo dane rozwiązanie czy technologia są stosowane, tym łatwiej jest je wdrożyć. Najważniejsze zadanie stoi przed pionierami, którymi często mamy odwagę być jako Grupa PBI.
W ręce kierownika ruchu zakładu górniczego jest praktycznie powierzane bezpieczeństwo załogi zakładu górniczego i osób przebywających w zakładzie górniczym. Jak je skutecznie zapewnić?
Wiktor Werfel: Zawsze uważałem, że najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek każdego pracownika. Z oczywistych przyczyn nie jesteśmy w stanie go zapewnić, dlatego dbamy o szkolenie załogi, ale także o środki ochrony indywidualnej bardziej materialne.
A teraz poważnie. Przede wszystkim należy rzetelnie prowadzić Dokument Bezpieczeństwa, który stanowi zbiór wewnętrznych instrukcji i regulacji umożliwiających ocenę i dokumentowanie ryzyka zawodowego, oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające to ryzyko w zakładzie górniczym. Bardzo ważne jest skrupulatne zapoznawanie załogi z wypadkami i przyczynami ich powstania, gdyż jest to forma uczenia się na błędach innych. Informacje o niebezpiecznych zdarzeniach wykorzystujemy również, by przeprowadzić analizę, czy dany wypadek mógłby się wydarzyć w którejś z naszych lokalizacji. Jeśli tak, to dociekamy, co możemy zrobić, by do tego nie doszło, a następnie to robimy.
Poza tym bardzo uważnie przyglądamy się wszystkim stanowiskom pracy pod kątem występujących zagrożeń i monitorujemy rynek w poszukiwaniu nowych rozwiązań, mogących zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo naszym pracownikom.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...