Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek
Do poważnych wyzwań KRZG trzeba również zaliczyć przewidywanie wszelkich przeszkód natury technicznej, administracyjnej i personalnej, jakie mogą wystąpić w trakcie prowadzenia działalności związanej z wydobywaniem surowców, przy ciągle zmieniającej się sytuacji prawnej i ekonomicznej. Niełatwym zadaniem jest też interpretacja często niejasnych przepisów.
Wiele przepisów Ustawy Prawo geologiczne i górnicze określonych jest w sposób ogólny, a w kilku przypadkach także niejednoznaczny. Skąd czerpać wiedzę, by spełniać funkcje kierownika ruchu jak najlepiej?
Wiktor Werfel: Myślę, że kluczem jest jedna z umiejętności miękkich, które wymieniłem wcześniej, mianowicie „logiczne myślenie”. W pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę realne bezpieczeństwo ludzi i ruchu zakładu górniczego. Oczywiście, zasięgamy również rad kancelarii prawnych i instytucji wspierających naszą branżę, jak Polski Związek Producentów Kruszyw, ale ostatecznie stawiamy na rozwiązania, które posiadają logiczną argumentację oraz mają oparcie na trzech filarach: zapewniają bezpieczeństwo, są zgodne z przepisami i ze sztuką górniczą.
Gdyby mógł Pan wskazać, jakie są istotne cechy sprawnego kierownika ruchu zakładu górniczego, to które by to były?
Wiktor Werfel: Dużo już o tym zostało powiedziane wcześniej, dodam więc tylko umiejętność trafnego przewidywania konsekwencji podjętych decyzji – szczególnie w długim okresie, jakim bywa życie kopalni.
Czy posiada Pan skuteczny przepis na efektywne technicznie i ekonomicznie prowadzenie eksploatacji złoża?
Wiktor Werfel: Posiadanie jednego uniwersalnego przepisu jest właściwie niemożliwe, gdyż ogólne warunki geologiczno-górnicze i ekonomiczne potrafią się znacząco różnić dla odmiennych złóż. To, co jest skuteczne w jednych, niekoniecznie będzie się sprawdzać w innych. Z pomocą przychodzi wiele narzędzi natury ekonomicznej i nowe rozwiązania technologiczne. Coraz powszechniejsze stają się modele trójwymiarowe złóż oraz oprogramowanie pozwalające dostosować urządzenia i system eksploatacji do panujących warunków w danej kopalni.
Kopalnie odkrywkowe jawią się aktualnie jako wydajne i technologicznie nowoczesne fabryki produkujące kruszywa. Widoczny jest ciągły rozwój zakładów – nowoczesne maszyny, szereg działań ograniczający negatywny wpływ działalności górniczej zakładu na środowisko naturalne. Czy wdrażanie nowych rozwiązań bywa problematyczne dla zespołu?
Wiktor Werfel: Prawie zawsze tak jest. W zależności od tego, jak długo dane rozwiązanie czy technologia są stosowane, tym łatwiej jest je wdrożyć. Najważniejsze zadanie stoi przed pionierami, którymi często mamy odwagę być jako Grupa PBI.
W ręce kierownika ruchu zakładu górniczego jest praktycznie powierzane bezpieczeństwo załogi zakładu górniczego i osób przebywających w zakładzie górniczym. Jak je skutecznie zapewnić?
Wiktor Werfel: Zawsze uważałem, że najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek każdego pracownika. Z oczywistych przyczyn nie jesteśmy w stanie go zapewnić, dlatego dbamy o szkolenie załogi, ale także o środki ochrony indywidualnej bardziej materialne.
A teraz poważnie. Przede wszystkim należy rzetelnie prowadzić Dokument Bezpieczeństwa, który stanowi zbiór wewnętrznych instrukcji i regulacji umożliwiających ocenę i dokumentowanie ryzyka zawodowego, oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające to ryzyko w zakładzie górniczym. Bardzo ważne jest skrupulatne zapoznawanie załogi z wypadkami i przyczynami ich powstania, gdyż jest to forma uczenia się na błędach innych. Informacje o niebezpiecznych zdarzeniach wykorzystujemy również, by przeprowadzić analizę, czy dany wypadek mógłby się wydarzyć w którejś z naszych lokalizacji. Jeśli tak, to dociekamy, co możemy zrobić, by do tego nie doszło, a następnie to robimy.
Poza tym bardzo uważnie przyglądamy się wszystkim stanowiskom pracy pod kątem występujących zagrożeń i monitorujemy rynek w poszukiwaniu nowych rozwiązań, mogących zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo naszym pracownikom.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Produkcja prefabrykatów a beton architektoniczny Porównując warunki, w jakich produkowane są prefabrykaty żelbetowe, a w jakich zdarza się wykonywanie elementów monolitycznych, często zakłada się, że na każdym etapie budowy obiektu prefabrykaty będą spełniały bądź nawet przewyższały wymogi standardu betonu architektonicznego. Do czynników wpływających na podwyższenie standardu wykończenia powierzchni elementów prefabrykowanych należą m.in.: Do równie ważnych aspektów, mających znaczący wpływ ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Zmiany w przepisach W 2021 r. z inicjatywy autora niniejszej publikacji zostały wprowadzone Wytyczne wykonywania badań drogowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem (WR-M_23) [18], będące częścią Wzorców i standardów rekomendowanych przez Ministra właściwego ds. transportu. Najbardziej istotne elementy zmian dotyczące zagadnień technicznych to zmniejszenie zakresu obowiązkowych badań odbiorczych oraz zmniejszenie wartości sił wewnętrznych wywoływanych podczas badań odbiorczych pod obci...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Okładziny wykonano jako odlewy na bazie cementu romańskiego stosowanego powszechnie w XIX w. do wykończenia i dekoracji elewacji budynków, a dzisiaj, rzadziej, kamienic. Rzemieślniczy cement romański został niemal całkowicie wyparty przez przemysłowy cement portlandzki”. Podstawowe dane o inwestycji: Konstrukcja mostu i stan techniczny Konstrukcja mostu składa się z trzech przęseł łukowych. Przęsła skrajne pełnią funkcję ażurowych przyczółków i są wykonane w formie bezprzegubowych sklepień o ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...