Wiktor Werfel: Najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek
Do poważnych wyzwań KRZG trzeba również zaliczyć przewidywanie wszelkich przeszkód natury technicznej, administracyjnej i personalnej, jakie mogą wystąpić w trakcie prowadzenia działalności związanej z wydobywaniem surowców, przy ciągle zmieniającej się sytuacji prawnej i ekonomicznej. Niełatwym zadaniem jest też interpretacja często niejasnych przepisów.
Wiele przepisów Ustawy Prawo geologiczne i górnicze określonych jest w sposób ogólny, a w kilku przypadkach także niejednoznaczny. Skąd czerpać wiedzę, by spełniać funkcje kierownika ruchu jak najlepiej?
Wiktor Werfel: Myślę, że kluczem jest jedna z umiejętności miękkich, które wymieniłem wcześniej, mianowicie „logiczne myślenie”. W pierwszej kolejności bierzemy pod uwagę realne bezpieczeństwo ludzi i ruchu zakładu górniczego. Oczywiście, zasięgamy również rad kancelarii prawnych i instytucji wspierających naszą branżę, jak Polski Związek Producentów Kruszyw, ale ostatecznie stawiamy na rozwiązania, które posiadają logiczną argumentację oraz mają oparcie na trzech filarach: zapewniają bezpieczeństwo, są zgodne z przepisami i ze sztuką górniczą.
Gdyby mógł Pan wskazać, jakie są istotne cechy sprawnego kierownika ruchu zakładu górniczego, to które by to były?
Wiktor Werfel: Dużo już o tym zostało powiedziane wcześniej, dodam więc tylko umiejętność trafnego przewidywania konsekwencji podjętych decyzji – szczególnie w długim okresie, jakim bywa życie kopalni.
Czy posiada Pan skuteczny przepis na efektywne technicznie i ekonomicznie prowadzenie eksploatacji złoża?
Wiktor Werfel: Posiadanie jednego uniwersalnego przepisu jest właściwie niemożliwe, gdyż ogólne warunki geologiczno-górnicze i ekonomiczne potrafią się znacząco różnić dla odmiennych złóż. To, co jest skuteczne w jednych, niekoniecznie będzie się sprawdzać w innych. Z pomocą przychodzi wiele narzędzi natury ekonomicznej i nowe rozwiązania technologiczne. Coraz powszechniejsze stają się modele trójwymiarowe złóż oraz oprogramowanie pozwalające dostosować urządzenia i system eksploatacji do panujących warunków w danej kopalni.
Kopalnie odkrywkowe jawią się aktualnie jako wydajne i technologicznie nowoczesne fabryki produkujące kruszywa. Widoczny jest ciągły rozwój zakładów – nowoczesne maszyny, szereg działań ograniczający negatywny wpływ działalności górniczej zakładu na środowisko naturalne. Czy wdrażanie nowych rozwiązań bywa problematyczne dla zespołu?
Wiktor Werfel: Prawie zawsze tak jest. W zależności od tego, jak długo dane rozwiązanie czy technologia są stosowane, tym łatwiej jest je wdrożyć. Najważniejsze zadanie stoi przed pionierami, którymi często mamy odwagę być jako Grupa PBI.
W ręce kierownika ruchu zakładu górniczego jest praktycznie powierzane bezpieczeństwo załogi zakładu górniczego i osób przebywających w zakładzie górniczym. Jak je skutecznie zapewnić?
Wiktor Werfel: Zawsze uważałem, że najlepszym środkiem ochrony indywidualnej jest zdrowy rozsądek każdego pracownika. Z oczywistych przyczyn nie jesteśmy w stanie go zapewnić, dlatego dbamy o szkolenie załogi, ale także o środki ochrony indywidualnej bardziej materialne.
A teraz poważnie. Przede wszystkim należy rzetelnie prowadzić Dokument Bezpieczeństwa, który stanowi zbiór wewnętrznych instrukcji i regulacji umożliwiających ocenę i dokumentowanie ryzyka zawodowego, oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające to ryzyko w zakładzie górniczym. Bardzo ważne jest skrupulatne zapoznawanie załogi z wypadkami i przyczynami ich powstania, gdyż jest to forma uczenia się na błędach innych. Informacje o niebezpiecznych zdarzeniach wykorzystujemy również, by przeprowadzić analizę, czy dany wypadek mógłby się wydarzyć w którejś z naszych lokalizacji. Jeśli tak, to dociekamy, co możemy zrobić, by do tego nie doszło, a następnie to robimy.
Poza tym bardzo uważnie przyglądamy się wszystkim stanowiskom pracy pod kątem występujących zagrożeń i monitorujemy rynek w poszukiwaniu nowych rozwiązań, mogących zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo naszym pracownikom.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
Zgodnie z normą PN-EN 206 [4] do wytwarzania betonu (kompozytu o matrycy cementowej) mogą być stosowane następujące kruszywa: Kruszywa budowlane stanowią bardzo zróżnicowaną grupę materiałów, zarówno ze względu na pochodzenie, jak i techniczne własności oraz kształt i wymiary ziaren. I tak, pod względem uziarnienia, kruszywa dzielone są na [2, 3]: Ze względu na gęstość ziaren kruszywa budowlane dzieli się na [3, 13]: W betonach lekkich, stosowanych we współczesnym budownictwie, dominują krusz...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Głosem branży: Prefabrykacja mostowa. Kierunki rozwoju i potrzeba standaryzacji
Czy prefabrykacja może zmienić sposób, w jaki projektujemy i budujemy mosty? Nowoczesne technologie, rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i potrzeba lepszego podziału odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym sprawiają, że temat standaryzacji rozwiązań prefabrykowanych nabiera szczególnej aktualności. Prefabrykacja znajduje coraz szersze zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym, w tym w projektach mostowych. Jej rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości w zakresie projektow...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...