Warszawa Zachodnia – ostatnia prosta przebudowy

Trwają prace nad największą inwestycją PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Przebudowa Dworca Zachodniego w Warszawie, o wartości ponad 1,9 mld, planowo ma się zakończyć w przyszłym roku.

Stan zaawansowania prac przy przebudowie stacji kolejowej Warszawa Zachodnia przekroczył 60%. Soletanche zakończyło już główną produkcję na udostępnionym terenie segmentu 5, czyli w miejscu peronów 3, 4 i 5. Była ona realizowana od początku stycznia 2023 r. do 24 lutego 2023 r. To wtedy wykonano ostatnią kolumnę jet-grouting zamykającą zakres fundamentowania specjalistycznego tunelu na segmencie 5. Firma Soletanche jest wykonawcą fundamentowania specjalistycznego w ramach kontraktu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” z generalnym wykonawcą firmą Budimex SA. W ramach tego zadania wykonano pale i barety pod zadaszenie, barety pod słupy podtrzymujące strop tunelu oraz przesłona przeciwfiltracyjna pozioma w technologii jet-grouting. Ponadto powstały ściany szczelinowe tunelu, który w poziomie -1 będzie pełnił funkcję podziemnego przejścia między peronami, a w poziomie -2 będzie podziemnym tunelem tramwajowym.

Fazowanie prac – fundamentowanie pod zadaszenie peronów

Zadaszenie peronów nad przejściem podziemnym i halą dworcową różni się od zadaszenia w miejscu, gdzie nie ma podziemia. Z poziomu terenu można zobaczyć tę różnicę gołym okiem. Kiedy idzie się kładką dla pieszych z Ochoty na Wolę, po lewej stronie znajduje się wyższe, masywniejsze zadaszenie. Wymagało to zdywersyfikowanych fundamentów. Soletanche wykonało pale CFA φ 800 o długości 20-25 m pod zadaszenia peronów oraz barety o wymiarze w planie 80 x 280, cm sięgające głębokości 31 m. Aby wykonać fazowanie prac fundamentowych, późniejszych prac ziemnych i konstrukcyjn...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Marek Wasiluk
Project Manager, Soletanche Polska

Przed nami ostatnia prosta. Moim zdaniem najtrudniejszy pod względem logistyki produkcji zakres już za nami… Segment 5 był najtrudniejszym elementem układanki geotechnicznej w tym zadaniu. Czynne przejazdy kategorii F to ogromne wyzwanie dla harmonogramu prac, który przez konieczność dostosowania się do rozkładu przejazdów kolejowych znacznie wydłuża czas realizacji naszych standardowych działań (Warszawa Zachodnia to stacja o największym natężeniu ruchu w Polsce).

Musimy poczekać na możliwość wpuszczenia na przejazd transportów z niezbędnymi materiałami, dostaw betonu, cementu itp. Aby zmieścić się w harmonogramie, prace wykonywane były w trybie zmianowym, z uwzględnieniem weekendów. Kolejną trudnością było realizowanie kilku zakresów technologicznych w tym samym czasie obok siebie. To wymagało dobrej koordynacji między zespołami, ponieważ każdy zwrot maszyny na tak niewielkim obszarze, przy tak ich dużym nagromadzeniu na placu, musiał być dostosowany do pozostałych prac i ruchu kolejowego po obu stronach placu budowy. Mimo trudności logistycznych i organizacyjnych prace wykonane były w sposób bezpieczny, sprawny i terminowy.

Wywiady

Robert Geryło: Polska jest jednym z ważniejszych rynków produkcji wyrobów budowlanych

Dr inż. Robert Geryło, Dyrektor Instytutu Techniki Budowlanej (ITB), w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odkrywa główne cele i zadania instytutu, który odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu nowoczesnego budownictwa w Polsce. ITB, jako wiodący ośrodek badawczy, nie tylko uzyskał wysoką kategorię A w dwóch ostatnich ewaluacjach jakości, ale t...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.