Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych

c) Podana jako minimalna masa powierzchniowa 400 g/m2 eliminuje możliwość zastosowania większości dostępnych geowłóknin separacyjnych. Stosowane w praktyce geowłókniny mają najczęściej masę powierzchniową 200-250 g/m2.

We WWiORB [12] stwierdza się, że z podanych w tab. 7 wymagań należy korzystać w przypadku braku wystarczających danych, mogą więc one być wykorzystywane jako wzorcowe w wielu przypadkach.

Masa powierzchniowa

W większości krajów w specyfikacjach dotyczących warstw odcinających masa powierzchniowa nie występuje jako wymagana cecha. Wyjątkiem są Niemcy. W Skandynawii wymaga się jedynie oceny jednorodności masy powierzchniowej. Konkretne wartości dla poszczególnych klas odporności geotekstyliów nie są tam określone. W większości krajów przyjmuje się, że decydujące znaczenie w ocenie mają parametry mechaniczne geotekstyliów oraz że należy również spełnić podstawowe wymagania dotyczące charakterystycznej wielkości porów oraz wodoprzepuszczalności poprzecznej.

Panuje zgodność, że jako warstwy odcinające mogą być z powodzeniem stosowane zarówno geowłókniny, jak i geotkaniny. W niektórych krajach obowiązują dla nich odrębne wymagania. We WWiORB [12] w definicjach wymieniono i zdefiniowano oba rodzaje geotekstyliów, jednak poza tym, w całym tekście, mówi się wyłącznie o geowłókninach. Wymaga to zmiany. Geotkaniny są przeważnie równoprawnym separatorem w porównaniu z geowłókninami. Geowłókniny są lepszym materiałem jedynie w sytuacjach, w których podstawową funkcją jest funkcja filtracyjna. Ewentualne zawężenie rodzaju geotekstyliów do samych geowłóknin powinien wprowadzać projektant, jeżeli uzna to za konieczne w konkretnej sytuacji. Nie powinno to następować w dokumencie wzorcowym w sytuacji, gdy geotkaniny w wielu przypadkach również spełniają wymagania techniczne w odniesieniu do warstwy odcinającej.

Podsumowanie

Mając na uwadze fakt powszechnego stosowania warstw odcinających z geotekstyliów oraz praktycznie zastąpienie przez nie tradycyjnych warstw z piasku, istotne jest zwrócenie uwagi na czynniki wpływające na właściwy wybór geotekstyliów oraz wynikające z nich wymagania. W szeregu krajów wymagania dotyczące geotekstyliów separacyjnych usystematyzowano w formie klasyfikacji. Jest to proste i wygodne rozwiązanie, ułatwiające właściwy wybór geotekstyliów. Ponieważ oprócz funkcji separacyjnej geotekstylia w warstwie odcinającej pełnią zazwyczaj również funkcję filtracyjną lub (i) wzmacniającą, zadaniem projektanta jest ocena, która z wymienionych funkcji ma pierwszorzędne znaczenie w konkretnym przypadku. Jeżeli nie jest nią funkcja separacyjna – o wyborze geotekstyliów powinny decydować kryteria związane z filtracją lub wzmocnieniem, przy czym konieczne jest oczywiście jednoczesne spełnienie wymagań w zakresie właściwości mechanicznych, zapewniających skuteczną separację gruntu i kruszywa.

Piśmiennictwo
  1. Alenowicz J.: Specyfikacje geosyntetyków stosowanych w podbudowach nawierzchni drogowych. „Magazyn Autostrady”, 3/2010, s. 80-83.
  2. Bolt A., Duszyńska A.: Kryteria doboru geosyntetyków jako warstw separacyjnych i filtracyjnych. „Inżynieria Morska i Geotechnika”, 1/1998, s. 1-11.
  3. FGSV Arbeitsgruppe Erd- und Grundbau. Merkblatt über die Anwendung von Geokunststoffen im Erdbau des Strassenbaus. „M Geok E, Ausgabe”, FGSV 535, FGSV Verlag, Köln, 2016.
  4. Gajewska B., Kłosiński B., Rychlewski P., Grzegorzewicz K.: Zastosowanie geosyntetyków w budowlach ziemnych. Studium poznawczo-techniczne. IBDiM, Temat TN/TG-22, Warszawa 2003.
  5. Geotextiles (separation and filtration). Specification D&C R63, New South Wales Government, Australia, czerwiec 2020.
  6. Guide to Pavement Technology, part 4G. Geotextiles and Geogrids. Austroads, Australia, 2018.
  7. Miszkowska A., Krzywosz Z., Koda E.: Kryteria doboru geosyntetyków na warstwy filtracyjne. „Magazyn Autostrady”, nr 3/2017, s. 30-32.
  8. NorGeoSpec 2012: Nordic system for the certification and specification of geosynthetics and geosynthetic related products. Part two – Quality product specification, function: separation and filtration – road and other trafficked areas. NorGeoSpec, lipiec 2013.
  9. Standard Specifications for Construction of Roads and Bridges on Federal Highway Projects FP-14. FHWA, USA 2014.
  10. Standard specification for test methods and properties for geotextiles used as separation between subgrade soil and aggregate. Geosynthetic Institute, Folsom, USA 2017.
  11. Technische Lieferbedingungen für Geokunststoffe im Erdbau des Straßenbaus. TL Geok E-StB, projekt 26.10.2017.
  12. Warstwa odcinająca. Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych. D-04.02.01, wersja v02, GDDKiA, Warszawa, 22 lutego 2021 r.

przeczytaj również: Konstrukcje z gruntu zbrojonego geosyntetykami odciążające przyczółki mostowe

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.