V Konferencja Drogowo-Mostowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów”
5-7 października br. w Katowicach odbyła się Konferencja Drogowo-Mostowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów” zorganizowana przez redakcje „Magazynu Autostrady” i „Mostów”. To jej piąta, jubileuszowa edycja.
Od pięciu lat Konferencja Drogowo-Mostowa integruje dwie branże – drogową i mostową. Tegoroczna, jubileuszowa edycja odbyła się w formule hybrydowej łączącej tradycyjne spotkanie z aktywnością online na dedykowanej platformie streamingowej. Podczas trzydniowej Konferencji odbyło się pięć sesji tematycznych, w trakcie których wygłoszono dziewiętnaście referatów oraz zorganizowano debatę poświęconą trwałym rozwiązaniom materiałowym i technologicznym nawierzchni. Uroczystego otwarcia Konferencji dokonała redaktor zarządzająca „Magazynu Autostrady” – Anna Górska-Zychla wraz z redaktor zarządzającą czasopisma „Mosty” – Marleną Machurą.
Projektowanie oraz budowa dróg i mostów a warunki gruntowe
Podczas pierwszej sesji merytorycznej uczestnicy mieli możliwość wysłuchania tematyki poświęconej projektowaniu oraz budowie dróg i mostów. Jako pierwsza wystąpiła Małgorzata Półtorak (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Katowicach), która zaprezentowała historię ograniczenia hałasu od dylatacji na podstawie estakady w ciągu autostrady A1 w Knurowie. Następnie Grzegorz Markowski (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu) omówił doświadczenia Województwa Opolskiego z realizacji nawierzchni betonowej na drogach wojewódzkich, na przykładzie obwodnicy Malni i Choruli. Następnie Marta Wójcik-Wiśniewska (Orlen Asfalt) zaprezentowała wpływ interakcji pojazd-droga na zniszczenie zmęczeniowe nawierzchni asfaltowej. Z kolei Dariusz Sobala, kontynuując prezentację przedstawioną w 2018 roku zaprezentował rewitalizację i rozbudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie. Na koniec pierwszej sesji Wojciech Sorociak (Politechnika Śląska, Eurovia) omówił metody wzmacniania gruntów.
Warunki gruntowe. Wzmacnianie podłoża i stabilizacja gruntów
Sesja druga podzielona została na dwie części. W części pierwszej najpierw wystąpił Maciej Kumor (Politechnika Bydgoska), przedstawiając grunty organiczne w podłożu drogi ekspresowej i możliwe problemy geotechniczne. Dalej Piotr Mazurowski (Tensar Polska) omówił ograniczenie zużycia deficytowych kruszyw dzięki optymalizacji nawierzchni. Na koniec pierwszej części Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska) zaprezentował temat pt. „Projektowanie i rozpoznanie geotechniczne w różnych formułach kontraktowych”.
W części drugiej Radosław Włodarski (Leca Polska) omówił tematykę dotyczącą keramzytu w geotechnice i inżynierii lądowej. Jako drugi Marcin Grygierek (Politechnika Śląska) przedstawił doświadczenia z badań mieszanek niezwiązanych stabilizowanych trójosiowym georusztem o sztywnych monolitycznych węzłach. Ostatnią prelekcję wygłosili Łukasz Chady (Pianobeton Wajm) oraz Marcin Bilski (Zakład Budownictwa Drogowego, Politechnika Poznańska), omawiając tanie i trwałe nawierzchnie drogowe z zastosowaniem pianobetonu (konstrukcje półpodatne).
Nawierzchnie – dobór materiałów i technologii – cz. I
Na początek Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska) oraz Antoni Szydło (Politechnika Wrocławska) omówili tematykę nawierzchni betonowych na obiektach mostowych. Następnie Piotr Radziszewski (Politechnika Warszawska) zaprezentował zbrojone włóknami kompozyty asfaltowe o zwiększonej trwałości eksploatacyjnej. Trzecią prelekcję wygłosił Marek Fecko (LOTOS Asfalt), przedstawiając nowoczesne nawierzchnie drogowe z asfaltami modyfikowanymi.
Nawierzchnie – dobór materiałów i technologii – cz. II
Na początek Adam Liphardt (Politechnika Warszawska) przedstawił temat poświęcony ocenie możliwości stosowania asfaltów wysokomodyfikowanych w technologii na ciepło. Drugą prelekcję sesji przedstawił Przemysław Rokitowski (Politechnika Śląska), prezentując temat pt. „Problematyka występowania niekorzystnych warunków wodnych w podłożu gruntowym i dolnych warstwach konstrukcji nawierzchni w aspekcie trwałości i nośności nawierzchni drogowej”.
Budownictwo mostowe i tunelowe – technologie, realizacje, dobre praktyki
Podczas ostatniej sesji wygłoszone zostały trzy referaty. W pierwszej kolejności swój referat wygłosił Marek Cała (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza), przedstawiając aktualne problemy projektowania obudowy tuneli w południowej Polsce. Następnie Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska) przedstawili najdłuższy w Polsce obiekt mostowy z kompozytów FRP. Ostatnią prezentację wygłosił Krzysztof Żółtowski (Politechnika Gdańska), przedstawiając temat awarii przyczółków Mostu Siennickiego przez Martwą Wisłę w Gdańsku.
Debata
Tegoroczna debata poświęcona została trwałym rozwiązaniom materiałowym i technologicznym nawierzchni. Moderatorem był Piotr Rychlewski (Instytut Badawczy Dróg i Mostów). Głos w debacie zabrali: Krzysztof Błażejowski (ORLEN Asfalt), Łukasz Bargenda (Budimex), Dariusz Sobala (STRABAG) oraz Michał Gołos (Tensar Polska). Podczas debaty uczestnicy wspólnie omówili m.in. zagadnienia związane z geotechniką w budownictwie i rozwojem technologii oraz aktualną problematykę związaną z materiałami.
Ekspert drogowo-mostowy
Podczas uroczystego bankietu odbywającego się na zakończenie drugiego dnia konferencji redakcje „Magazynu Autostrady” i „Mostów” przyznały wyróżnienia „Ekspert drogowo-mostowy”, aby wyrazić uznanie dla osób zasłużonych w branży drogowo-mostowej. W tym roku nagrodzono: Krzysztofa Żółtowskiego, Igora Ruttmara oraz Piotra Rychlewskiego. Każdego z laureatów cechują: profesjonalizm, godna podziwu aktywność opiniodawcza, a także zasoby wiedzy i doświadczeń praktycznych.
Podsumowanie
Redakcje „Magazynu Autostrady” i czasopisma „Mosty” dziękują uczestnikom za liczne przybycie. Prelegentom i opiekunom sesji – za wsparcie merytoryczne. Natomiast sponsorom i partnerom – za zaangażowanie, życzliwość, a także wsparcie działań związanych z organizacją piątej edycji Konferencji Drogowo- Mostowej.
Już dzisiaj serdecznie zapraszamy na VI edycję wydarzenia planowaną na 5-7 października 2022 r.
Więcej informacji: konferencjadrogowo-mostowa.elamed.pl
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Marcin Lewandowski, wiceprezes pionu realizacji w Grupie NDI, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dot. zarządzania zespołem, nowych projektów, wymagających kontraktów oraz zagranicznych praktyk w budownictwie infrastrukturalnych. Dzieli się także swoimi przemyśleniami o najtrudniejszych aspektach branży budowlanej. O...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
W artykule poruszono zagadnienie warunków eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych instalowanych w obrębie infrastruktury drogowej. Wśród tych najniekorzystniej oddziaływujących na konstrukcję są obciążenia agresją chemiczną oznaczone indeksem XA. Betonowe studnie kanalizacyjne o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego 1250 mm (kołowe, eliptyczne lub prostokątne) wytwarzane są w Polsce w oparciu o normę PN-EN 1917:2004 Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, zbrojone...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu. Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamiesz...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
W artykule opisano metody budowy nawierzchni betonowych: betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych. Ponadto przedstawiono kwestie dotyczące przygotowania mieszanki betonowej, a także walorów użytkowych nawierzchni betonowych. Zasadniczo rozróżnia się dwie metody wbudowywania mieszanek betonowych [1]: w deskowaniu stałym (prowadnicach), w deskowaniu ślizgowym. Często pod tymi pojęciami pierwszą metodę rozumie się jako „tradycyjną”, a drugą metodę jako „ślizg...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Krus...

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...