Uszkodzenia i deformacje umocnień autostradowej skarpy drogowej

Studium przypadku dotyczące identyfikacji uszkodzeń umocnień skarpy wykopowejwraz z propozycją planu naprawczego. Przypadek dotyczy jednej z autostrad w południowej części Polski. Obserwowany odcinek skarpy drogowej charakteryzował się defektami w postaci deformacji geokraty, zsypywania się kruszywa wypełniającego komórki geokraty oraz wadliwie działającego systemu odwodnienia.

W ostatnich 15 latach w Polsce nastąpił dynamiczny rozwój infrastruktury transportowej. Obejmuje on: rozbudowę portów lotniczych, modernizację istniejących szlaków drogowych i kolejowych. A także budowę nowych połączeń szynowych i kołowych czy też powstanie centrów przesiadkowych oraz systemów zintegrowanej komunikacji miejskiej. Liczba zrealizowanych już projektów w zakresie rozwoju sieci transportowej jest ogromna. Wciąż jednak widać zapotrzebowanie na kolejne inwestycje w tym zakresie. Mimo tego zarządcy dróg, sieci kolejowych czy lotnisk powoli wchodzą w fazę „utrzymaj”, zamiast „wybuduj”. Jest to szczególnie widoczne na przykładzie dróg najwyższych klas technicznych, których z roku na rok przybywa. Wśród wyzwań czekających na zarządców autostrad i dróg ekspresowych znajduje się właściwe utrzymanie powstałej infrastruktury komunikacyjnej. Wraz z wykonywaniem niezbędnych przeglądów, badań oraz interwencji projektowo-wykonawczych.

Budowa dróg ekspresowych i autostrad jest nierozłącznie związana z koniecznością budowy nasypów i wykopów często kilkudziesięciometrowej wysokości. Konieczne są ich ochrona przed erozją powierzchniową, zapewnienie długotrwałej stateczności przy jednoczesnym zachowaniu estetycznego wyglądu i co ważne, łatwego utrzymania w przyszłości [1]. Skarpy drogowe są elementami korpusu drogowego, które niejednokrotnie pozostają „na drugim planie”. Równocześnie skarpy te bardzo często ulegają uszkodzeniom i konieczne jest prowadzenie p...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.