Uszkodzenia i deformacje umocnień autostradowej skarpy drogowej

Studium przypadku dotyczące identyfikacji uszkodzeń umocnień skarpy wykopowejwraz z propozycją planu naprawczego. Przypadek dotyczy jednej z autostrad w południowej części Polski. Obserwowany odcinek skarpy drogowej charakteryzował się defektami w postaci deformacji geokraty, zsypywania się kruszywa wypełniającego komórki geokraty oraz wadliwie działającego systemu odwodnienia.

W ostatnich 15 latach w Polsce nastąpił dynamiczny rozwój infrastruktury transportowej. Obejmuje on: rozbudowę portów lotniczych, modernizację istniejących szlaków drogowych i kolejowych. A także budowę nowych połączeń szynowych i kołowych czy też powstanie centrów przesiadkowych oraz systemów zintegrowanej komunikacji miejskiej. Liczba zrealizowanych już projektów w zakresie rozwoju sieci transportowej jest ogromna. Wciąż jednak widać zapotrzebowanie na kolejne inwestycje w tym zakresie. Mimo tego zarządcy dróg, sieci kolejowych czy lotnisk powoli wchodzą w fazę „utrzymaj”, zamiast „wybuduj”. Jest to szczególnie widoczne na przykładzie dróg najwyższych klas technicznych, których z roku na rok przybywa. Wśród wyzwań czekających na zarządców autostrad i dróg ekspresowych znajduje się właściwe utrzymanie powstałej infrastruktury komunikacyjnej. Wraz z wykonywaniem niezbędnych przeglądów, badań oraz interwencji projektowo-wykonawczych.

Budowa dróg ekspresowych i autostrad jest nierozłącznie związana z koniecznością budowy nasypów i wykopów często kilkudziesięciometrowej wysokości. Konieczne są ich ochrona przed erozją powierzchniową, zapewnienie długotrwałej stateczności przy jednoczesnym zachowaniu estetycznego wyglądu i co ważne, łatwego utrzymania w przyszłości [1]. Skarpy drogowe są elementami korpusu drogowego, które niejednokrotnie pozostają „na drugim planie”. Równocześnie skarpy te bardzo często ulegają uszkodzeniom i konieczne jest prowadzenie p...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Poprawa bezpieczeństwa w górnictwie zawsze będzie zależała od pracy zespołowej

W 2022 r. Wyższy Urząd Górniczy i podległe mu jednostki organizacyjne obchodzą jubileusz 100-lecia powołania do życia organów polskiego nadzoru górniczego. Z tej okazji w rozmowie z redakcją „Inżynierii Górniczej” dr inż. Adam Mirek, Prezes WUG, który objął to stanowisko pięć lat temu, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, co ta roczn...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.