Tunel w Świnoujściu. Warunki, technologia, materiały
W artykule przedstawiono krótki opis warunków gruntowych, wybranych technologii i materiałów zastosowanych w budowie drogowego tunelu podwodnego w Świnoujściu. Zadanie realizowane jest w systemie zaprojektuj i zbuduj.
Zakres inwestycji obejmuje budowę tunelu pod cieśniną Świny wraz z dojazdami w postaci wykopu otwartego i tunelu wykonywanego metodą stropową na wyspie Uznam oraz na wyspie Wolin. Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym w jej imieniu jest GDDKiA oddział w Szczecinie. Nadzór inżynierski w funkcji konsultanta pełni konsorcjum SWECO i Lafrentz Polska. Wykonawcą jest konsorcjum firm: PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S.
Podstawowe parametry tunelu:
Długość tunelu TBM: 1483,80 m
Średnica zewnętrzna tunelu w przekroju poprzecznym: 13,46 m
Długość całego tunelu: 1780 m
Długość części najazdowej Wolin: 413 m
Długość części najazdowej Uznam: 388,5 m
Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny: 38 m p.p.m.
Spadek podłużny: do 4%
Warunki gruntowe
Inwestycja jest realizowana w dorzeczu Świny, gdzie występują przede wszystkim materiały osadowe. Tunel jest poprowadzony przez złoża morskich piasków holoceńskich i piaski sandrowe oraz żwiry plejstoceńskie.
Ze względu na wysoki poziom wody i niespoiste warunki gruntowe od piasku drobnoziarnistego do żwiru gruboziarnistego do realizacji tunelu zastosowano maszynę typu Slurry/Mix. Dodatkowo na trasie tunelu w miejscach, w których nadkład jest poniżej jednej średnicy tunelu, istnieje ryzyko wystąpienia problemów z utrzymaniem ciśnienia w komorze wykopu. Dla maszyny typu Slurry/Mix utrzymanie wymaganego ciśnienia jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku tarcz EPB [1].
Komentarz firmy
Barbara Michalska, Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście
Tunel pod cieśniną Świny będzie miał wpływ nie tylko na samo miasto i jego rozwój. Większy dostęp komunikacyjny, a co się z tym wiąże, łatwość przemieszczania się ludzi i towarów bez wątpienia będzie pozytywnie oddziaływać także na rozwój miejscowości położonych w tej części województwa i sprawi, że Świnoujście stanie się niekwestionowanym liderem północno-zachodniej części kraju jako silny ośrodek turystyczny i portowy. Obecnie komunikację pomiędzy największymi, zamieszkanymi wyspami Uznam i Wolin stanowią jedynie dwie nitki przeprawy promowej z ograniczoną przepustowością i wysłużonymi promami.
Przygotowując się do otwarcia tunelu, przebudowujemy i inwestujemy w nowy układ drogowy Świnoujścia. Na wyspie Wolin powstają drogi powiązane z tunelem oraz budowanym odcinkiem trasy S3. To przede wszystkim duże rondo, z którego ruch pojazdów będzie kierowany także m.in. do Terminalu Promowego Warszowa.
Z kolei na wyspie Uznam wybudowaliśmy dodatkową ulicę – obwodnicę wschodnią, która obok już istniejącej ulicy Grunwaldzkiej będzie przyjmowała pojazdy wyjeżdżające z tunelu lub kierujące się w jego stronę.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Miąso: Ten rok będzie dla nas bardzo intensywny
Piotr Miąso, dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” odpowiada na pytania dotyczące inwestycji infrastrukturalnych na Podkarpaciu, ich finansowania oraz technologii wykorzystywanych do budowy i modernizacji dróg podlegających pod PZDW. Jak ocenia Pan aktualny stan dróg na Podkarpaciu? Piotr Mią...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Szczotka jako element roboczy zamiatarek mechanicznych
Podstawowym przyrządem roboczym zamiatarki elewatorowej lub podciśnieniowej jest szczotka. Od jej stanu i ustawienia zależy sprawność oczyszczania. Szczotki powinny być ustawione pod odpowiednim kątem do osi podłużnej zamiatarki i do płaszczyzny nawierzchni jezdni oraz zawieszone na odpowiedniej wysokości. Zbyt wysoko zawieszone szczotki nie pozwalają na należyty kontakt szczotki z nawierzchnią, co prowadzi do zmniejszenia sprawności oczyszczania. Szczotki zawieszone zbyt nisko ulegają z kole...

Betonowa kostka brukowa. Rodzaje i zastosowanie
Kostka brukowa jest materiałem stosowanym głównie do wykonania nawierzchni chodników, placów czy parkingów. Musi spełniać odpowiednie parametry i właściwości, m.in. takie jak wytrzymałość czy odporność na działanie warunków atmosferycznych i soli. Dla części odbiorców kostka stanowi element estetyczny przed domem, przy jednoczesnym utwardzeniu nawierzchni. Szerokie zastosowanie tego materiału powoduje jego ogromną popularność. Betonowa kostka brukowa stanowi jeden z asortymentów betonu wibrop...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Betonowa kostka brukowa. Rodzaje i zastosowanie
Kostka brukowa jest materiałem stosowanym głównie do wykonania nawierzchni chodników, placów czy parkingów. Musi spełniać odpowiednie parametry i właściwości, m.in. takie jak wytrzymałość czy odporność na działanie warunków atmosferycznych i soli. Dla części odbiorców kostka stanowi element estetyczny przed domem, przy jednoczesnym utwardzeniu nawierzchni. Szerokie zastosowanie tego materiału powoduje jego ogromną popularność. Betonowa kostka brukowa stanowi jeden z asortymentów betonu wibrop...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Relacja z XIV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo!
21 marca w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbyła się XIV edycja konferen...

30. Międzynarodowe Targi ŚWIATŁO 2023
W dniach 15-17 marca, w EXPO XXI w Warszawie, odbyły się 30. Międzynar...

„Projektowanie mostów kolejowych według Eurokodów ‒ przykłady”
1-3 marca 2023 r. w Krakowie w hotelu Novotel Kraków City West odbyło się szkolenie „Proj...

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...