Trzy ładowarki teleskopowe Bobcat w ZZO Włodawa
Zakład Zagospodarowania Odpadów MZC Sp. z o.o. we Włodawie powstał z myślą o obsłudze gmin należących do Międzygminnego Związku Celowego. Obecnie jest ich 7, zamieszkałych łącznie przez ok. 24 tys. osób, ale do instalacji trafiają również odpady z kilku sąsiednich gmin. Sprawia to, że pracuje 24 godziny na dobę przez 6 dni w tygodniu.

Najnowsza ładowarka Bobcat zakupiona w 2021 r.
W prawidłowym funkcjonowaniu zakładu kluczową rolę odgrywają maszyny przeładunkowe. Co jednak istotne, nie ma wśród nich żadnej ładowarki przegubowej! Wszystkie zadanie realizują trzy ładowarki teleskopowe marki Bobcat, wspomagane okazjonalnie przez ciągnik z ładowaczem czołowym.
„Takie maszyny idealnie sprawdzają się w naszych warunkach. Mają zwartą budowę, są zwrotne i zapewniają dużą wysokość podnoszenia. Załadunek odpadów na linię sortowniczą jest u nas tak zorganizowany, że ładowarka musi skręcać na niewielkiej przestrzeni o 90° i tymi maszynami to się znakomicie udaje,“ mówi Krzysztof Chilczuk, prezes zarządu ZZO Włodawa.
20 tysięcy godzin pracy bez żadnej większej awarii
Pierwsza ładowarka teleskopowa Bobcat, model TL470 o maksymalnej wysokości podnoszenia 7 m i udźwigu 3,5 t, została dostarczona do instalacji we Włodawie w 2013 r. Do tej pory przepracowała ponad 20 tys. godzin i wciąż jest eksploatowana: „Nigdy nie uległa poważnej awarii, ani razu nie naprawialiśmy w niej silnika. Raz pojawił się problem z pompą paliwową, ale nie była to wina producenta, tylko raczej samego paliwa,“ wspomina Krzysztof Chilczuk. W 2018 r. zakupiono drugą ładowarkę Bobcat, model TL35.70, a więc o identycznych parametrach użytkowych co najstarsza maszyna. Obecnie jej „przebieg” zbliża się do 5 tys. godzin. Na tym jednak nie zaprzestano inwestycji w sprzęt marki Bobcat. Chcąc jeszcze bardziej usprawnić prowadzone procesy, w sierpniu 2021 r. flotę maszyn mobilnych uzupełniła trzecia ładowarka. Ponownie zdecydowano się na TL35.70, ale w nieco innej specyfikacji.
Prezes ZZO Włodawa tak tłumaczy wybór maszyny: „Ładowarki teleskopowe o takich parametrach roboczych dobrze odpowiadają naszym potrzebom i warunkom pracy. Dwie starsze maszyny mają jednak koła 20‑calowe. Rozważając zakup kolejnej ładowarki chcieliśmy, aby była wyposażona w koła 24‑calowe. Dzięki temu ma większy prześwit i jeszcze lepiej radzi sobie podczas pracy na składowisku odpadów. Operator może również śmielej wjeżdżać w hałdę odpadów, gdy załadowuje je na linię technologiczną. Nowa maszyna ma też znacznie bogatsze wyposażenie. Obejmuje ono m.in. klimatyzację, fotel z amortyzacją pneumatyczną, zabezpieczenie kabiny czy w końcu tzw. biały szum, na którym bardzo nam zależało.“
Uniwersalny pomocnik
ZZO Włodawa między ładowarkami Bobcat nie ma podziału zadań – każda maszyna jest wykorzystywana do różnych czynności. Wynika to m.in. z przypisania poszczególnych ładowarek do konkretnych operatorów, co ułatwia utrzymanie sprzętu w odpowiednim stanie. Sortownia pracuje przez 24 godziny na dobę, więc obsługujące ją ładowarki zmieniają się wraz z operatorami. Oprócz załadunku materiału na linię technologiczną są tam stosowane do podgarniania i pryzmowania odpadów, tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Frakcja nadsitowa i podsitowa trafia do kontenerów, które początkowo były obsługiwane za pomocą wynajmowanego hakowca. Takie rozwiązanie wiązało się jednak z dużymi kosztami, dlatego podjęto decyzję o wprowadzeniu innego rozwiązania. Ładowarki wyposażono w specjalne chwytaki, natomiast do kontenerów zamocowano w tylnej części niewielkie koła. Dzięki temu maszyny Bobcat mogą z łatwością przeciągać kontenery i je opróżniać: frakcję podsitową w trzech kompostownikach, a nadsitową na dedykowanym placu, skąd po uzbieraniu jednostki transportowej jest odbierana przez zewnętrzną firmę.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...