Trzy ładowarki teleskopowe Bobcat w ZZO Włodawa
Zakład Zagospodarowania Odpadów MZC Sp. z o.o. we Włodawie powstał z myślą o obsłudze gmin należących do Międzygminnego Związku Celowego. Obecnie jest ich 7, zamieszkałych łącznie przez ok. 24 tys. osób, ale do instalacji trafiają również odpady z kilku sąsiednich gmin. Sprawia to, że pracuje 24 godziny na dobę przez 6 dni w tygodniu.

Najnowsza ładowarka Bobcat zakupiona w 2021 r.
W prawidłowym funkcjonowaniu zakładu kluczową rolę odgrywają maszyny przeładunkowe. Co jednak istotne, nie ma wśród nich żadnej ładowarki przegubowej! Wszystkie zadanie realizują trzy ładowarki teleskopowe marki Bobcat, wspomagane okazjonalnie przez ciągnik z ładowaczem czołowym.
„Takie maszyny idealnie sprawdzają się w naszych warunkach. Mają zwartą budowę, są zwrotne i zapewniają dużą wysokość podnoszenia. Załadunek odpadów na linię sortowniczą jest u nas tak zorganizowany, że ładowarka musi skręcać na niewielkiej przestrzeni o 90° i tymi maszynami to się znakomicie udaje,“ mówi Krzysztof Chilczuk, prezes zarządu ZZO Włodawa.
20 tysięcy godzin pracy bez żadnej większej awarii
Pierwsza ładowarka teleskopowa Bobcat, model TL470 o maksymalnej wysokości podnoszenia 7 m i udźwigu 3,5 t, została dostarczona do instalacji we Włodawie w 2013 r. Do tej pory przepracowała ponad 20 tys. godzin i wciąż jest eksploatowana: „Nigdy nie uległa poważnej awarii, ani razu nie naprawialiśmy w niej silnika. Raz pojawił się problem z pompą paliwową, ale nie była to wina producenta, tylko raczej samego paliwa,“ wspomina Krzysztof Chilczuk. W 2018 r. zakupiono drugą ładowarkę Bobcat, model TL35.70, a więc o identycznych parametrach użytkowych co najstarsza maszyna. Obecnie jej „przebieg” zbliża się do 5 tys. godzin. Na tym jednak nie zaprzestano inwestycji w sprzęt marki Bobcat. Chcąc jeszcze bardziej usprawnić prowadzone procesy, w sierpniu 2021 r. flotę maszyn mobilnych uzupełniła trzecia ładowarka. Ponownie zdecydowano się na TL35.70, ale w nieco innej specyfikacji.
Prezes ZZO Włodawa tak tłumaczy wybór maszyny: „Ładowarki teleskopowe o takich parametrach roboczych dobrze odpowiadają naszym potrzebom i warunkom pracy. Dwie starsze maszyny mają jednak koła 20‑calowe. Rozważając zakup kolejnej ładowarki chcieliśmy, aby była wyposażona w koła 24‑calowe. Dzięki temu ma większy prześwit i jeszcze lepiej radzi sobie podczas pracy na składowisku odpadów. Operator może również śmielej wjeżdżać w hałdę odpadów, gdy załadowuje je na linię technologiczną. Nowa maszyna ma też znacznie bogatsze wyposażenie. Obejmuje ono m.in. klimatyzację, fotel z amortyzacją pneumatyczną, zabezpieczenie kabiny czy w końcu tzw. biały szum, na którym bardzo nam zależało.“
Uniwersalny pomocnik
ZZO Włodawa między ładowarkami Bobcat nie ma podziału zadań – każda maszyna jest wykorzystywana do różnych czynności. Wynika to m.in. z przypisania poszczególnych ładowarek do konkretnych operatorów, co ułatwia utrzymanie sprzętu w odpowiednim stanie. Sortownia pracuje przez 24 godziny na dobę, więc obsługujące ją ładowarki zmieniają się wraz z operatorami. Oprócz załadunku materiału na linię technologiczną są tam stosowane do podgarniania i pryzmowania odpadów, tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Frakcja nadsitowa i podsitowa trafia do kontenerów, które początkowo były obsługiwane za pomocą wynajmowanego hakowca. Takie rozwiązanie wiązało się jednak z dużymi kosztami, dlatego podjęto decyzję o wprowadzeniu innego rozwiązania. Ładowarki wyposażono w specjalne chwytaki, natomiast do kontenerów zamocowano w tylnej części niewielkie koła. Dzięki temu maszyny Bobcat mogą z łatwością przeciągać kontenery i je opróżniać: frakcję podsitową w trzech kompostownikach, a nadsitową na dedykowanym placu, skąd po uzbieraniu jednostki transportowej jest odbierana przez zewnętrzną firmę.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia
Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Piasek – (nie)policzone złoto
W artykule omówiono kwestie związane z piaskiem wykorzystywanym w budownictwie – jego występowanie, zapotrzebowanie, pozyskiwanie, koncesje, wykorzystanie i prognozy. Myśląc o bezkresnych plażach i pustyniach, trudno sobie wyobrazić, że zasoby piasku mogą się kiedyś po prostu skończyć. Jest to jednak możliwe, gdyż nie każdy materiał spełnia funkcję, której najbardziej oczekujemy. Zbyt drobna frakcja i kulistość ziaren eliminują wykorzystanie piasku plażowego czy pustynnego w budownictwie. Pod...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Problematyka środków transportowych
W działalności przedsiębiorstw i zakładów przemysłowych praca transportowa stanowi drugą co do wielkości pozycję w nakładach. Przy czym zarówno koszty pracy, jak i praca transportowa znajdują się w zależności funkcyjnej od warunków transportu. Zasadnicza rola transportu wynika z tego, że podstawowym zadaniem środków transportowych jest transport materiałów. A podstawowym narzędziem pracy są środki transportu (wewnętrznego oraz zewnętrznego). Przez transport rozumie się ogół środków i czynnośc...

Nawierzchnie betonowe układane na mieszance niezwiązanej
W artykule przedstawiono doświadczenia, zalety i wady nawierzchni betonowej układanej na podbudowie z kruszyw niezwiązanych. Zagadnienie omówiono na przykładzie realizowanych kontraktów drogi S7. W 2021 r. firma STRABAG Sp. z o.o. rozpoczęła prace związane z układaniem nawierzchni betonowych na trzech realizowanych kontraktach drogi S7. To pierwsze kontrakty realizowane w technologii układania betonu nawierzchniowego bezpośrednio na mieszance niezwiązanej. Kontrakty mają łączną powierzchnię o...

Używanie środków strzałowych
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących przechowywania i używania środków strzałowych i sprzętu strzałowego w ruchu zakładu górniczego określa szczegółowe wymagania dotyczące przechowywania i używania środków strzałowych oraz sprzętu strzałowego w ruchu zakładu górniczego. Określa także rodzaje, sposób i wzory ewidencji środków strzałowych. Jak również przypadki, w których przedsiębiorca ma obowiązek posiadać dowód sprawdzenia rozwiązań technicznych przez rzeczoznawcę do sp...

Projektowanie i utrzymanie zieleni w pasach drogowych – wybrane problemy
W artykule opisano zagadnienia dotyczące kształtowania i utrzymania zieleni przydrożnej. Przedstawiono m.in. wybrane aspekty formy zieleni przydrożnej, ogólne zagadnienia wprowadzania nowych nasadzeń przydrożnych oraz problematykę sadzenia i pielęgnacji bieżącej zieleni przydrożnej. Na temat zasad kształtowania zieleni przydrożnej napisano w przeszłości już wiele. Okazuje się jednak, że podejmowanie tej tematyki jest nadal ze wszech miar uzasadnione. Niestety w warunkach krajowych stan zielen...

Przegląd i systematyka geosyntetyków
Artykuł porusza kwestie nazewnictwa i klasyfikacji geosyntetyków. Podaje podstawowe definicje, podziały i symbole. Przedstawia funkcje, jakie mogą pełnić wyroby z tworzyw sztucznych w geotechnice i budownictwie. Zwraca uwagę na problemy z właściwym doborem geosyntetyków. W drogownictwie i geotechnice powszechnie wykorzystuje się wyroby z tworzyw sztucznych. Ich zastosowanie jest bardzo szerokie. Mogą wzmacniać podłoże gruntowe, utrudniać przepływ wody, stabilizować zbocza, poprawiać właściwoś...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
Materiał omawia zagadnienia związane ze stosowaniem geotekstyliów jako warstwy odcinającej w budowie nawierzchni drogowych. Podano wymagania ogólne, jakie stawia się geotekstyliom w omawianym zastosowaniu. Przedstawiono klasyfikacje wykorzystywane w wybranych krajach oraz wymagania stosowane w Polsce. Zwrócono uwagę na czynniki wpływające na prawidłowy wybór właściwości geotekstyliów do wykonania warstwy odcinającej. Użycie geotekstyliów jako warstwy separacyjnej w budowie dróg należy do jedn...
Kalendarium
Relacje

I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowan...

Targi Nowa Infrastruktura 2022 za nami
Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura przyciągnęły przedstawicieli na...

XXII Konferencja KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
27-29 kwietnia br. w Kudowie-Zdroju odbyła się XXII Konferen...

Międzynarodowa Konferencja „Mineral deposit safegaurding as a basis of mineral raw materials safety”
W dniach 10-11 maja 2022 r. w Krakowie odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Mineral dep...