Trzy ładowarki teleskopowe Bobcat w ZZO Włodawa
Zakład Zagospodarowania Odpadów MZC Sp. z o.o. we Włodawie powstał z myślą o obsłudze gmin należących do Międzygminnego Związku Celowego. Obecnie jest ich 7, zamieszkałych łącznie przez ok. 24 tys. osób, ale do instalacji trafiają również odpady z kilku sąsiednich gmin. Sprawia to, że pracuje 24 godziny na dobę przez 6 dni w tygodniu.
W prawidłowym funkcjonowaniu zakładu kluczową rolę odgrywają maszyny przeładunkowe. Co jednak istotne, nie ma wśród nich żadnej ładowarki przegubowej! Wszystkie zadanie realizują trzy ładowarki teleskopowe marki Bobcat, wspomagane okazjonalnie przez ciągnik z ładowaczem czołowym.
„Takie maszyny idealnie sprawdzają się w naszych warunkach. Mają zwartą budowę, są zwrotne i zapewniają dużą wysokość podnoszenia. Załadunek odpadów na linię sortowniczą jest u nas tak zorganizowany, że ładowarka musi skręcać na niewielkiej przestrzeni o 90° i tymi maszynami to się znakomicie udaje,“ mówi Krzysztof Chilczuk, prezes zarządu ZZO Włodawa.
20 tysięcy godzin pracy bez żadnej większej awarii
Pierwsza ładowarka teleskopowa Bobcat, model TL470 o maksymalnej wysokości podnoszenia 7 m i udźwigu 3,5 t, została dostarczona do instalacji we Włodawie w 2013 r. Do tej pory przepracowała ponad 20 tys. godzin i wciąż jest eksploatowana: „Nigdy nie uległa poważnej awarii, ani razu nie naprawialiśmy w niej silnika. Raz pojawił się problem z pompą paliwową, ale nie była to wina producenta, tylko raczej samego paliwa,“ wspomina Krzysztof Chilczuk. W 2018 r. zakupiono drugą ładowarkę Bobcat, model TL35.70, a więc o identycznych parametrach użytkowych co najstarsza maszyna. Obecnie jej „przebieg” zbliża się do 5 tys. godzin. Na tym jednak nie zaprzestano inwestycji w sprzęt marki Bobcat. Chcąc jeszcze bardziej usprawnić prowadzone procesy, w sierpniu 2021 r. flotę maszyn mobilnych uzupełniła trzecia ładowarka. Ponownie zdecydowano się na TL35.70, ale w nieco innej specyfikacji.
Prezes ZZO Włodawa tak tłumaczy wybór maszyny: „Ładowarki teleskopowe o takich parametrach roboczych dobrze odpowiadają naszym potrzebom i warunkom pracy. Dwie starsze maszyny mają jednak koła 20‑calowe. Rozważając zakup kolejnej ładowarki chcieliśmy, aby była wyposażona w koła 24‑calowe. Dzięki temu ma większy prześwit i jeszcze lepiej radzi sobie podczas pracy na składowisku odpadów. Operator może również śmielej wjeżdżać w hałdę odpadów, gdy załadowuje je na linię technologiczną. Nowa maszyna ma też znacznie bogatsze wyposażenie. Obejmuje ono m.in. klimatyzację, fotel z amortyzacją pneumatyczną, zabezpieczenie kabiny czy w końcu tzw. biały szum, na którym bardzo nam zależało.“
Uniwersalny pomocnik
ZZO Włodawa między ładowarkami Bobcat nie ma podziału zadań – każda maszyna jest wykorzystywana do różnych czynności. Wynika to m.in. z przypisania poszczególnych ładowarek do konkretnych operatorów, co ułatwia utrzymanie sprzętu w odpowiednim stanie. Sortownia pracuje przez 24 godziny na dobę, więc obsługujące ją ładowarki zmieniają się wraz z operatorami. Oprócz załadunku materiału na linię technologiczną są tam stosowane do podgarniania i pryzmowania odpadów, tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Frakcja nadsitowa i podsitowa trafia do kontenerów, które początkowo były obsługiwane za pomocą wynajmowanego hakowca. Takie rozwiązanie wiązało się jednak z dużymi kosztami, dlatego podjęto decyzję o wprowadzeniu innego rozwiązania. Ładowarki wyposażono w specjalne chwytaki, natomiast do kontenerów zamocowano w tylnej części niewielkie koła. Dzięki temu maszyny Bobcat mogą z łatwością przeciągać kontenery i je opróżniać: frakcję podsitową w trzech kompostownikach, a nadsitową na dedykowanym placu, skąd po uzbieraniu jednostki transportowej jest odbierana przez zewnętrzną firmę.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...