Trzy ładowarki teleskopowe Bobcat w ZZO Włodawa

Zakład Zagospodarowania Odpadów MZC Sp. z o.o. we Włodawie powstał z myślą o obsłudze gmin należących do Międzygminnego Związku Celowego. Obecnie jest ich 7, zamieszkałych łącznie przez ok. 24 tys. osób, ale do instalacji trafiają również odpady z kilku sąsiednich gmin. Sprawia to, że pracuje 24 godziny na dobę przez 6 dni w tygodniu.


Najnowsza ładowarka Bobcat zakupiona w 2021 r.

W prawidłowym funkcjonowaniu zakładu kluczową rolę odgrywają maszyny przeładunkowe. Co jednak istotne, nie ma wśród nich żadnej ładowarki przegubowej! Wszystkie zadanie realizują trzy ładowarki teleskopowe marki Bobcat, wspomagane okazjonalnie przez ciągnik z ładowaczem czołowym.

„Takie maszyny idealnie sprawdzają się w naszych warunkach. Mają zwartą budowę, są zwrotne i zapewniają dużą wysokość podnoszenia. Załadunek odpadów na linię sortowniczą jest u nas tak zorganizowany, że ładowarka musi skręcać na niewielkiej przestrzeni o 90° i tymi maszynami to się znakomicie udaje,“ mówi Krzysztof Chilczuk, prezes zarządu ZZO Włodawa.

20 tysięcy godzin pracy bez żadnej większej awarii

Pierwsza ładowarka teleskopowa Bobcat, model TL470 o maksymalnej wysokości podnoszenia 7 m i udźwigu 3,5 t, została dostarczona do instalacji we Włodawie w 2013 r. Do tej pory przepracowała ponad 20 tys. godzin i wciąż jest eksploatowana: „Nigdy nie uległa poważnej awarii, ani razu nie naprawialiśmy w niej silnika. Raz pojawił się problem z pompą paliwową, ale nie była to wina producenta, tylko raczej samego paliwa,“ wspomina Krzysztof Chilczuk. W 2018 r. zakupiono drugą ładowarkę Bobcat, model TL35.70, a więc o identycznych parametrach użytkowych co najstarsza maszyna. Obecnie jej „przebieg” zbliża się do 5 tys. godzin. Na tym jednak nie zaprzestano inwestycji w sprzęt marki Bobcat. Chcąc jeszcze bardziej usprawnić prowadzone procesy, w sierpniu 2021 r. flotę maszyn mobilnych uzupełniła trzecia ładowarka. Ponownie zdecydowano się na TL35.70, ale w nieco innej specyfikacji.

Prezes ZZO Włodawa tak tłumaczy wybór maszyny: „Ładowarki teleskopowe o takich parametrach roboczych dobrze odpowiadają naszym potrzebom i warunkom pracy. Dwie starsze maszyny mają jednak koła 20‑calowe. Rozważając zakup kolejnej ładowarki chcieliśmy, aby była wyposażona w koła 24‑calowe. Dzięki temu ma większy prześwit i jeszcze lepiej radzi sobie podczas pracy na składowisku odpadów. Operator może również śmielej wjeżdżać w hałdę odpadów, gdy załadowuje je na linię technologiczną. Nowa maszyna ma też znacznie bogatsze wyposażenie. Obejmuje ono m.in. klimatyzację, fotel z amortyzacją pneumatyczną, zabezpieczenie kabiny czy w końcu tzw. biały szum, na którym bardzo nam zależało.“

Uniwersalny pomocnik

ZZO Włodawa między ładowarkami Bobcat nie ma podziału zadań – każda maszyna jest wykorzystywana do różnych czynności. Wynika to m.in. z przypisania poszczególnych ładowarek do konkretnych operatorów, co ułatwia utrzymanie sprzętu w odpowiednim stanie. Sortownia pracuje przez 24 godziny na dobę, więc obsługujące ją ładowarki zmieniają się wraz z operatorami. Oprócz załadunku materiału na linię technologiczną są tam stosowane do podgarniania i pryzmowania odpadów, tak, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Frakcja nadsitowa i podsitowa trafia do kontenerów, które początkowo były obsługiwane za pomocą wynajmowanego hakowca. Takie rozwiązanie wiązało się jednak z dużymi kosztami, dlatego podjęto decyzję o wprowadzeniu innego rozwiązania. Ładowarki wyposażono w specjalne chwytaki, natomiast do kontenerów zamocowano w tylnej części niewielkie koła. Dzięki temu maszyny Bobcat mogą z łatwością przeciągać kontenery i je opróżniać: frakcję podsitową w trzech kompostownikach, a nadsitową na dedykowanym placu, skąd po uzbieraniu jednostki transportowej jest odbierana przez zewnętrzną firmę.

Wywiady

Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia

Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.