Trasa Łazienkowska – od koncepcji do rozbiórek
Obiekty
W ciągu Trasy Łazienkowskiej wybudowano liczne obiekty inżynierskie, takie jak: mosty drogowe, wiadukty drogowe i tramwajowe, kładki dla pieszych, podziemne przejścia dla pieszych, mury oporowe. Poniżej wymieniono (patrząc od zachodu na wschód) następujące wybudowane obiekty inżynierskie:
- kładka dla pieszych przy Skrze nad ulicą Wawelską,
- wiadukt drogowo-tramwajowy w ciągu Alei Niepodległości nad ulicą Wawelską/Aleją Armii Ludowej, podziemne przejścia dla pieszych, mury oporowe [10],
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Waryńskiego nad Aleją Armii Ludowej [11], mury oporowe, podziemne przejście dla pieszych,
- wiadukt drogowo-tramwajowy w ciągu ulicy Marszałkowskiej nad Aleją Armii Ludowej, mury oporowe,
- kładka dla pieszych na przedłużeniu ulicy Faustyna Czerwijowskiego w stronę Alei Szucha nad Aleją Armii Ludowej,
- kładka dla pieszych nad wjazdem z Alei Szucha w Aleję Armii Ludowej,
- wiadukt drogowy w ciągu Alei Ujazdowskich nad Aleją Armii Ludowej, wiadukt drogowy w ciągu Alei Ujazdowskich nad wjazdem z Alei Szucha w Aleję Armii Ludowej, przejścia podziemne dla pieszych, mury oporowe,
- kładka dla pieszych przy Zamku Ujazdowskim nad Aleją Armii Ludowej,
- wiadukty drogowe w ciągu Alei Armii Ludowej nad parkiem Agrykola i rondem Sedlaczka [20],
- estakady węzła lewobrzeżnego (osiem obiektów) [12],
- wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Wisłostradą [14, 19],
- most drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad portem Czerniakowskim [14, 19],
- wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Cyplem Czerniakowskim [14, 19],
- most drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej przez Wisłę [16-18],
- wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Wałem Miedzeszyńskim [14, 19],
- estakady węzła prawobrzeżnego (osiem obiektów) [15],
- wiadukty drogowe w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych nad ulicą Paryską [13, 21],
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Saskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych [12],
- kładka dla pieszych przy ulicy Międzynarodowe oraz Afrykańskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
- mosty drogowe w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych oraz kładka dla pieszych nad Kanałem Wystawowym,
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad ciągiem pieszych,
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Kinowej nad ciągiem pieszych,
- kładka dla pieszych przy ulicy Międzyborskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
- kładka dla pieszych przy ulicy Motorowej nad ulicą Ostrobramską,
- kładka dla pieszych przy ulicy Grenadierów nad ulicą Ostrobramską,
- kładka dla pieszych przy ulicy Optyków nad ulicą Ostrobramską.
Niedługo minie okres 50 lat użytkowania Trasy Łazienkowskiej. W tym czasie były wykonywane remonty, przebudowy, rozbudowy, naprawy, wymiany elementów wyposażenia. Pomimo tego nie wszystkie obiekty dotrwały do dzisiaj. W latach 2008-2009 oraz 2013-2015 wymieniono na nowe osiem estakad węzła Wał Miedzeszyński i osiem estakad węzła Wisłostrada. W 2012 r. oddano do użytkowania kładkę pieszo-rowerową przy Skrze wybudowaną w miejscu rozebranej. W 2015 r. z powodu pożaru wymieniono stalową konstrukcję Mostu Łazienkowskiego, remontując przy okazji kablobetonowe przęsła (tzw. czterdziestki) siedmiu przęseł po stronie warszawskiej i czterech od strony Saskiej Kępy stanowiące integralną część tego mostu. W 2020 r. zakończono wymianę wiaduktu w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych. W 2022 r. wymieniono północny wiadukt w ciągu Alei Armii Ludowej nad parkiem Agrykola, a obecnie trwa wymiana sąsiedniego, południowego wiaduktu. W kwietniu 2023 r. wykonano pierwsze prace związane z modernizacją wiaduktów nad ulicą Paryską i Bajońską, która będzie polegać między innymi na rozbiórce i odbudowie konstrukcji obu wiaduktów. W lipcu 2023 r. przystąpiono bezpośrednio do rozbiórki konstrukcji nośnej i podpór północnego wiaduktu, a w 2024 r. planowana jest rozbiórka południowego wiaduktu. Ostatnimi obiektami w ciągu Trasy Łazienkowskiej, które nie zostały rozebrane i odbudowane, są mosty w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych nad Kanałem Wystawowym prowadzącym do jeziorka Gocławskiego.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Do wybranych kryteriów oceny przydatności kruszyw przeznaczonych na warstwy podatne/niezwiązane, które zostały przeanalizowane w badaniach laboratoryjnych, autorzy zaliczyli: Dodatkowo w ramach przeprowadzonych badań oceniono wilgotność optymalną kruszyw oraz maksymalną gęstość objętościową szkieletu w celu wskazania różnic odnoszących się do właściwego zagęszczania mieszanek. Wybrane, poszczególne badania zilustrowano na fot. 3. Prace badawcze W celu oceny uziarnienia mieszanek przeprowadzon...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...