Trasa Łazienkowska – od koncepcji do rozbiórek
Obiekty
W ciągu Trasy Łazienkowskiej wybudowano liczne obiekty inżynierskie, takie jak: mosty drogowe, wiadukty drogowe i tramwajowe, kładki dla pieszych, podziemne przejścia dla pieszych, mury oporowe. Poniżej wymieniono (patrząc od zachodu na wschód) następujące wybudowane obiekty inżynierskie:
- kładka dla pieszych przy Skrze nad ulicą Wawelską,
- wiadukt drogowo-tramwajowy w ciągu Alei Niepodległości nad ulicą Wawelską/Aleją Armii Ludowej, podziemne przejścia dla pieszych, mury oporowe [10],
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Waryńskiego nad Aleją Armii Ludowej [11], mury oporowe, podziemne przejście dla pieszych,
- wiadukt drogowo-tramwajowy w ciągu ulicy Marszałkowskiej nad Aleją Armii Ludowej, mury oporowe,
- kładka dla pieszych na przedłużeniu ulicy Faustyna Czerwijowskiego w stronę Alei Szucha nad Aleją Armii Ludowej,
- kładka dla pieszych nad wjazdem z Alei Szucha w Aleję Armii Ludowej,
- wiadukt drogowy w ciągu Alei Ujazdowskich nad Aleją Armii Ludowej, wiadukt drogowy w ciągu Alei Ujazdowskich nad wjazdem z Alei Szucha w Aleję Armii Ludowej, przejścia podziemne dla pieszych, mury oporowe,
- kładka dla pieszych przy Zamku Ujazdowskim nad Aleją Armii Ludowej,
- wiadukty drogowe w ciągu Alei Armii Ludowej nad parkiem Agrykola i rondem Sedlaczka [20],
- estakady węzła lewobrzeżnego (osiem obiektów) [12],
- wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Wisłostradą [14, 19],
- most drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad portem Czerniakowskim [14, 19],
- wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Cyplem Czerniakowskim [14, 19],
- most drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej przez Wisłę [16-18],
- wiadukt drogowy w ciągu Trasy Łazienkowskiej nad Wałem Miedzeszyńskim [14, 19],
- estakady węzła prawobrzeżnego (osiem obiektów) [15],
- wiadukty drogowe w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych nad ulicą Paryską [13, 21],
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Saskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych [12],
- kładka dla pieszych przy ulicy Międzynarodowe oraz Afrykańskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
- mosty drogowe w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych oraz kładka dla pieszych nad Kanałem Wystawowym,
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad ciągiem pieszych,
- wiadukt drogowy w ciągu ulicy Kinowej nad ciągiem pieszych,
- kładka dla pieszych przy ulicy Międzyborskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych,
- kładka dla pieszych przy ulicy Motorowej nad ulicą Ostrobramską,
- kładka dla pieszych przy ulicy Grenadierów nad ulicą Ostrobramską,
- kładka dla pieszych przy ulicy Optyków nad ulicą Ostrobramską.
Niedługo minie okres 50 lat użytkowania Trasy Łazienkowskiej. W tym czasie były wykonywane remonty, przebudowy, rozbudowy, naprawy, wymiany elementów wyposażenia. Pomimo tego nie wszystkie obiekty dotrwały do dzisiaj. W latach 2008-2009 oraz 2013-2015 wymieniono na nowe osiem estakad węzła Wał Miedzeszyński i osiem estakad węzła Wisłostrada. W 2012 r. oddano do użytkowania kładkę pieszo-rowerową przy Skrze wybudowaną w miejscu rozebranej. W 2015 r. z powodu pożaru wymieniono stalową konstrukcję Mostu Łazienkowskiego, remontując przy okazji kablobetonowe przęsła (tzw. czterdziestki) siedmiu przęseł po stronie warszawskiej i czterech od strony Saskiej Kępy stanowiące integralną część tego mostu. W 2020 r. zakończono wymianę wiaduktu w ciągu ulicy Ostrobramskiej nad Aleją Stanów Zjednoczonych. W 2022 r. wymieniono północny wiadukt w ciągu Alei Armii Ludowej nad parkiem Agrykola, a obecnie trwa wymiana sąsiedniego, południowego wiaduktu. W kwietniu 2023 r. wykonano pierwsze prace związane z modernizacją wiaduktów nad ulicą Paryską i Bajońską, która będzie polegać między innymi na rozbiórce i odbudowie konstrukcji obu wiaduktów. W lipcu 2023 r. przystąpiono bezpośrednio do rozbiórki konstrukcji nośnej i podpór północnego wiaduktu, a w 2024 r. planowana jest rozbiórka południowego wiaduktu. Ostatnimi obiektami w ciągu Trasy Łazienkowskiej, które nie zostały rozebrane i odbudowane, są mosty w ciągu Alei Stanów Zjednoczonych nad Kanałem Wystawowym prowadzącym do jeziorka Gocławskiego.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Badania naukowe dotyczące MTA Od momentu odkrycia MTA powstało wiele publikacji naukowych dotyczący samego MTA, jego właściwości, zastosowań oraz możliwych do uzyskania efektów w leczeniu klinicznym. W samej bazie „Web of Science” zarejestrowane są 4532 publikacje – stan na 31.08.2024 r. Analiza ilościowo-jakościowa tych publikacji przedstawiona została poniżej. Rys. 1 przedstawia liczbę publikacji na temat MTA w poszczególnych latach. Analizując dane zawarte na wykresie, można zauważyć, że p...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Relacja z drugiej edycji Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future
Druga edycja Kongresu Odbudowy Ukrainy Common Future, odbyła się w dniach 7 i 8 październ...