Tomasz Moskal: Czeka nas prawdziwa technologiczna rewolucja
Jakie są największe wyzwania stojące przed producentami chemii budowlanej w Polsce?
Tomasz Moskal: Wskazałbym na dwa obszary w zakresie wyzwań stojących przed branżą domieszkarską. Pierwsza kwestia to zagwarantowanie stałości dostaw gotowych produktów do klientów oraz nieustany rozwój technologiczny. Druga sprawa to sprostanie wyzwaniom związanym z transformacją ekologiczną Europy. Koncepcja Europejskiego Zielonego Ładu jest dzisiaj ambitnym celem Unii Europejskiej, która promuje koncepcję zrównoważonego budownictwa. Jest to podyktowane: wymogami prawnymi, dużymi kosztami energii, zwiększoną emisją dwutlenku węgla oraz troską społeczeństwa o środowisko. Przyjęty przez Unię w ubiegłym roku pakiet Fit for 55 stanowi podstawowy element koncepcji Europejskiego Zielonego Ładu w dążeniu do osiągnięcia celów klimatycznych. Jako producenci chemii budowlanej musimy w jak największym stopniu spełniać oczekiwania społeczeństwa i minimalizować negatywny wpływ produktów chemicznych na środowisko.
Czy polski rynek drogowej chemii budowlanej jest atrakcyjny pod względem produktowym?
Tomasz Moskal: Firmy produkujące domieszki i dodatki do betonu oferują szeroką paletę produktów i systemowych rozwiązań, zarówno do betonowych nawierzchni drogowych, betonów mostowych, a także tuneli. Nie mamy się czego wstydzić w porównaniu z biznesem chemicznym na świecie. Mówimy tutaj zarówno o nowoczesnych domieszkach do betonu, środkach do pielęgnacji świeżego betonu, kosmetyce betonu, jak i szeroko rozumianych systemach naprawczych.
W kontekście drogownictwa – czy branża chemii budowlanej może jeszcze zaskoczyć wykonawców i inwestorów?
Tomasz Moskal: Coraz większe oczekiwania jakościowe w połączeniu z ekologią stanowią duże wyzwanie dla branży chemicznej w szukaniu nowoczesnych rozwiązań. Chyba nigdy ten aspekt nie był tak ważny jak dzisiaj. Patrząc z własnego, ponad dwudziestoletniego doświadczenia w branży domieszek do betonu, mam świadomość, że wykonaliśmy ogromny krok do przodu pod kątem stosowanych kiedyś i obecnie rozwiązań technologicznych w oferowanych produktach.
W ofercie MC-Bauchemie dostępne są specjalnie opracowane mieszanki z domieszkami do betonu natryskowego. Jakie są jego zalety i gdzie można go stosować?
Tomasz Moskal: Współczesny beton natryskowy cechuje się: wysoką wytrzymałością, trwałością i niską przepuszczalnością wody. Specjalnie opracowane zaprawy do aplikacji metodą natrysku zawierają szereg domieszek, które modyfikują właściwości betonu, tak aby dostosować go do wymagań, jakie stawiają warunki w miejscu aplikacji. Nasza firma produkuje kilka serii produktów do aplikacji natryskowej, w tym mieszanki z serii MC-Torkret, Nafufill i Nafufill Torkret. Wybór jest spory i pozwala znaleźć odpowiednią mieszankę do każdego zastosowania. Przed samym natryskiem betonu warto nanieść na powierzchnię preparat gruntujący, jak np. Nafufill BC. Środek tworzy mineralną warstwę wiążącą na powierzchni naprawianego betonu, która idealnie wiąże świeży beton.
Jaka jest Pana zdaniem przyszłość branży i czym zaskoczą Państwo rynek w najbliższych latach?
Tomasz Moskal: Przyszłość to wspomniana przeze mnie ekologia i eliminacja zanieczyszczeń, rozwój poprzez innowacje, wysokiej jakości surowce pochodzenia naturalnego, energia czerpana ze źródeł odnawialnych oraz rozwiązania spełniające potrzeby klientów. Czeka nas prawdziwa technologiczna rewolucja. Kreując rozwój i strategię w MC-Bauchemie, jesteśmy tego świadomi, oferując naszym klientom najwyższej jakości produkty do kompleksowych zastosowań wraz z profesjonalnym wsparciem naszego zespołu. Mam nadzieję, że nasze najnowsze produkty, nad którym pracujemy, pozwolą nam umocnić pozycję na rynku chemii budowlanej w Polsce i na świecie.
Dziękuję za rozmowę.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Tajemnice elektromobilności. Jak to działa?
W podziale tym uwzględnia się również rozwiązania ze względu na kształt obwodu elektromagnetycznego (wirnik i umieszczeniu w nim magnesów trwałych). Podział ten jest następujący (rys. 1) [3]: SPM (Surface Permanent Magnet). IPM (Interior Permanent Magnet). Istnieje też inny podział maszyn, wykonany ze względu na sposób zasilania i sterowania [3]: silniki synchroniczne, silniki bezszczotkowe prądu stałego z komutatorem elektronicznym sterowane sinusoidalnie, silniki bezszczotkowe prądu stałego...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...