Tomasz Moskal: Czeka nas prawdziwa technologiczna rewolucja
Tomasz Moskal, Manager ds. Strategii i Rozwoju CI, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dotyczące obecnej kondycji rynku chemii budowlanej, stojących przed nim wyzwań i jego przyszłości. Ponadto porusza zagadnienia ekologii, dodatków do betonu, a także ocenia, czy polski rynek drogowej chemii budowlanej jest atrakcyjny pod względem produktowym.

Ostatni czas nie jest łaskawy dla przemysłu – pandemia, konflikt zbrojny. Jak branża chemiczna przetrwała ten okres?
Tomasz Moskal: Doświadczenie pandemii oraz agresja Rosji na Ukrainę odcisnęły piętno na wielkich biznesach i życiu zwykłych ludzi. Firmy z branży budowlanej (podobnie jak większość firm produkcyjnych) stanęły przed problemami, takimi jak poszukiwanie nowych źródeł surowców, zmiana łańcucha dostaw, a w kontekście rosnącej inflacji – wzrost cen materiałów i finalnie wyższy koszt produktów oraz usług. Kiedyś umowy z partnerami biznesowymi pozwalały zagwarantować ceny w perspektywie roku czy nawet dwuletniego kontraktu. Obecnie nasza branża nie jest w stanie przewidzieć ze stuprocentową pewnością, w jakich kosztach oraz z jakiego źródła pozyska surowce do produkcji chemii budowlanej. Wiele firm wykonawczych wycofuje się z podpisanych wcześniej kontraktów ze względu na galopujące koszty realizacji inwestycji, co powoduje, że rynek wyraźnie wyhamowuje.
Trudno dziś wyobrazić sobie technologię betonu bez obecności domieszek chemicznych. W jaki sposób odpowiednio dobrać dodatki chemiczne do betonu?
Tomasz Moskal: Domieszki i dodatki do betonu to temat rzeka. W zależności od specyfiki kontraktu, charakteru inwestycji, wymogów technicznych klienta specjaliści z laboratoriów opracowują dedykowane receptury, w wyniku których powstaje mieszanka betonowa o ściśle określonych właściwościach. W grę wchodzi cała gama produktów, takich jak: przyspieszacze, opóźniacze, plastyfikatory, superplastyfikatory, środki antyadhezyjne itd. Domieszki i dodatki do betonu zaistniały na dobre we wszystkich segmentach związanych z produkcją betonu. Trudno wyobrazić sobie dzisiaj współpracę na linii producent – klient bez profesjonalnego wsparcia technologicznego zarówno na początkowym etapie opracowania receptur, jak i później, w trakcie realizacji zlecenia. Dobre zaplecze laboratoryjne producentów domieszek do betonu oraz specjalistyczna wiedza merytoryczna technologów są tutaj nieocenione.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Łukasz Chady: Pianobeton wydaje się być rozwiązaniem idealnym
Łukasz Chady, Prezes Zarządu Pianobeton Wajm, specjalnie dla czytelników „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dot. pianobetonu – czym jest oraz jakie są korzyści płynące z jego stosowania. Rozwiewa też wszelkie wątpliwości, czy jest to technologia dostępna dla wszystkich. Zacznijmy od podstaw – czym jest pianobeton? Łukasz Chady: Pianobeto...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
W artykule poruszono zagadnienie warunków eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych instalowanych w obrębie infrastruktury drogowej. Wśród tych najniekorzystniej oddziaływujących na konstrukcję są obciążenia agresją chemiczną oznaczone indeksem XA. Betonowe studnie kanalizacyjne o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego 1250 mm (kołowe, eliptyczne lub prostokątne) wytwarzane są w Polsce w oparciu o normę PN-EN 1917:2004 Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, zbrojone...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu. Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamiesz...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
W artykule opisano metody budowy nawierzchni betonowych: betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych. Ponadto przedstawiono kwestie dotyczące przygotowania mieszanki betonowej, a także walorów użytkowych nawierzchni betonowych. Zasadniczo rozróżnia się dwie metody wbudowywania mieszanek betonowych [1]: w deskowaniu stałym (prowadnicach), w deskowaniu ślizgowym. Często pod tymi pojęciami pierwszą metodę rozumie się jako „tradycyjną”, a drugą metodę jako „ślizg...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...

„Dekarbonizacja kluczem do przyszłości branży cementowej i budownictwa neutralnego emisyjnie”
Dla przemysłu cementowego i budownictwa nie ma innej drogi rozwoju niż...