Tak będą powstawać materiały budowlane przyszłości
Cement i beton z wykorzystaniem surowców odpadowych z energetyki i innych gałęzi przemysłu dziś już nikogo nie dziwią. Podobnie, jak zoptymalizowane i proekologiczne rozwiązania dla wielkoskalowych inwestycji – budowy dróg, lotnisk, kolei czy wałów przeciwpowodziowych.

Polski przemysł i budownictwo potrzebują rozwiązań mniej energochłonnych i tworzących mniejszy ślad węglowy, niż te z wykorzystaniem materiałów tradycyjnych. Dlatego Grupa PGE już dziś pracuje nad metodami, które pomogą w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów. W grudniu 2022 roku otwarto Centrum Badań i Rozwoju Gospodarki Obiegu Zamkniętego w Bełchatowie, w którym już opracowuje się i wdraża rozwiązania przyszłości. 10 stycznia obchodzony jest na całym świecie Dzień Obniżenia Kosztów Energii – to dobry moment, aby przypomnieć o rosnącym znaczeniu GOZ.
Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) to już nie idea, ale gospodarcza rzeczywistość i ekonomiczna konieczność. Stanowi ona jeden z kluczowych elementów europejskiego Zielonego Ładu. Elementu, którego znaczenie dla transformacji gospodarczej jest równie istotne jak nisko-, a docelowo w 2050 r. zeroemisyjna produkcja energii.
Model rozwoju ekonomicznego opartego na produkcji bazującej na pozyskiwaniu i eksploatacji coraz to nowych i większych zasobów pierwotnych planety uległ w praktyce wyczerpaniu. Rosnące potrzeby surowcowe i energetyczne przemysłu i budownictwa nie mogą zostać zaspokojone inaczej, niż przez odzyskiwanie i ponowne zastosowanie (niekoniecznie w tej samej formie) w gospodarce. Raz wydobyte nie pojawią się po raz kolejny, dlatego nie możemy ich bezpowrotnie tracić. Tak więc GOZ to nie tylko działania na rzecz ekologii, ale przede wszystkim ekonomiczna kalkulacja, że coraz bardziej ograniczone lub trudniej dostępne zasoby wpłyną negatywnie na możliwość dalszego wzrostu gospodarczego.
Zamykanie obiegów materii ma spowodować racjonalizację korzystania z zasobów naturalnych i zwiększenie efektywności procesów gospodarczych. Ścieżka GOZ prowadzi poprzez rozpoznanie właściwości materii na różnym etapie jej przetwarzania i uzdatniania, aby nie dochodziło do powstawania odpadów, a jedynie produktów. Dopuszczalnym jest powstawanie substratów, które służą do wytwarzania produktów w innym miejscu.
Tylko jednostka gospodarcza zajmująca się procesami produkcyjnymi, które są neutralna w relacji do środowiska, spełniać będzie docelowe kryteria stawiane przez Europejski Zielony Ład. Za wdrożenie GOZ w przedsiębiorstwie można więc uznać stan, w którym nie powstają żadne odpady stałe, ścieki i emisja do atmosfery – mówi dr inż. Tomasz Szczygielski z Instytutu Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej.
Model GOZ nie wydaje się w gospodarce czymś zupełnie nowym, lecz nowa jest skala jego wdrożenia, a kluczowe poszukiwanie aliansów nie tylko wewnątrz, ale i na zewnątrz organizacji produkcyjnych, w całym łańcuchu wartości. To już nie tylko recycling i planowa gospodarka odpadami, ale kompleksowa gospodarka zasobami i ich optymalizacja.
Wychodząc z tych założeń Grupa PGE poprzez uruchomienie Centrum Badań i Rozwoju Gospodarki Obiegu Zamkniętego w Bełchatowie rozpoczyna nowy etap rozwoju w kierunku ścisłego powiązania działalności w sferze innowacji technologicznych z biznesem oraz testowania, i wdrażanie nowych rozwiązań w praktyce. Z punktu widzenia firm poszukujących optymalizacji zasobów w przemyśle i budownictwie najważniejszymi aspektami działalności Centrum będą:
- szeroki zakres badań i analiz związanych z możliwością gospodarczego wykorzystania odpadów i produktów ubocznych z energetyki, w tym np. popiołów, żużli, gipsu oraz innych odpadów poprzemysłowych
- rozwój oferty dla inwestycji infrastrukturalnych, a w szczególności produktów: stabilizacje i podbudowy, kruszywa drogowe i kolejowe, spoiwa hydrauliczne, przegrody przeciwfiltracyjne, beton towarowy, gips itd.
- wykorzystanie łopat turbin wiatrowych w takich obszarach gospodarki jak np.: przemysł cementowy, odzysk włókien kompozytowych czy nadanie im nowych zastosowań w architekturze
- projekty rekultywacyjne związanych z odzyskiwaniem terenów niekorzystnie przekształconych i przeznaczanie ich pod realizację inwestycji (np. farm fotowoltaicznych)
- projektowanie i kontrola procesów na bazie produktów ubocznych energetyki, której celem jest eliminacja lub ograniczenie powstawania odpadów oraz ich dostosowanie do potrzeb rynkowych
- badania wyrobów oraz testy z wykorzystaniem instalacji prototypowych, próby półtechniczne i weryfikacje koncepcji nowych technologii
- usługi badań i rozwoju, recyklingu i odzysku surowców, w tym paneli fotowoltaicznych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Głosem branży: Prefabrykacja mostowa. Kierunki rozwoju i potrzeba standaryzacji
Czy prefabrykacja może zmienić sposób, w jaki projektujemy i budujemy mosty? Nowoczesne technologie, rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i potrzeba lepszego podziału odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym sprawiają, że temat standaryzacji rozwiązań prefabrykowanych nabiera szczególnej aktualności. Prefabrykacja znajduje coraz szersze zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym, w tym w projektach mostowych. Jej rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości w zakresie projektow...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...