Reklama

Stan nawierzchni w obszarze nieciągłych deformacji górniczych

W materiale w sposób ogólny scharakteryzowano trzy przypadki odcinków dróg o nawierzchni dodatkowo wzmocnionej geosyntetykami, a które zostały poddane wpływom nieciągłych deformacji górniczych. Opisane wyniki obserwacji oraz pomiaru ugięć nawierzchni ugięciomierzem FWD pozwoliły na przedstawienie zakresu charakterystycznych uszkodzeń nawierzchni i wstępną odpowiedź na pytanie o ocenę skuteczności geomateracy w obszarze deformacji nieciągłych.

Deformacje górnicze ujawniające się w pasie drogowym wpływają na redukcję sztywności podłoża gruntowego oraz warstw nawierzchni drogowej. W ramach tzw. profilaktyki budowlanej na terenach górniczych powinno się stosować warstwy z materiałów niezwiązanych, które lepiej dopasowują się do deformującego się podłoża. Dodatkowym, bardzo ważnym elementem minimalizującym skutki działalności górniczej, są geosyntetyczne wzmocnienia. Pomimo stosowania tego typu wzmocnień już od ponad dwóch dekad nadal nie dysponujemy skutecznym rozwiązaniem pozwalającym na satysfakcjonującą minimalizację destrukcyjnych wpływów eksploatacji górniczej, zwłaszcza w przypadku tzw. nieciągłych deformacji górniczych.

Charakterystyka problemu

Nawierzchnie drogowe znajdujące się w obszarze deformacji górniczych doznają trwałej redukcji sztywności poszczególnych warstw, jak i podłoża gruntowego [1-3]. Porównując wpływy deformacji ciągłych z deformacjami nieciągłymi, należy zauważyć, że redukcja sztywności będzie większa w przypadku deformacji powodujących naruszenie ciągłości przypowierzchniowej warstwy górotworu, w tym i warstw nawierzchni drogowych. Dodatkową konsekwencją deformacji nieciągłych, utrudniającą zarządzanie siecią drogową na terenach górniczych, jest znacząca zmiana w ukształtowaniu powierzchni, pasa ruchu, a nawet całej jezdni. Zmiany te powodują pogorszen...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.