Wyszukaj w serwisie

Stan nawierzchni w obszarze nieciągłych deformacji górniczych

W materiale w sposób ogólny scharakteryzowano trzy przypadki odcinków dróg o nawierzchni dodatkowo wzmocnionej geosyntetykami, a które zostały poddane wpływom nieciągłych deformacji górniczych. Opisane wyniki obserwacji oraz pomiaru ugięć nawierzchni ugięciomierzem FWD pozwoliły na przedstawienie zakresu charakterystycznych uszkodzeń nawierzchni i wstępną odpowiedź na pytanie o ocenę skuteczności geomateracy w obszarze deformacji nieciągłych.

Deformacje górnicze ujawniające się w pasie drogowym wpływają na redukcję sztywności podłoża gruntowego oraz warstw nawierzchni drogowej. W ramach tzw. profilaktyki budowlanej na terenach górniczych powinno się stosować warstwy z materiałów niezwiązanych, które lepiej dopasowują się do deformującego się podłoża. Dodatkowym, bardzo ważnym elementem minimalizującym skutki działalności górniczej, są geosyntetyczne wzmocnienia. Pomimo stosowania tego typu wzmocnień już od ponad dwóch dekad nadal nie dysponujemy skutecznym rozwiązaniem pozwalającym na satysfakcjonującą minimalizację destrukcyjnych wpływów eksploatacji górniczej, zwłaszcza w przypadku tzw. nieciągłych deformacji górniczych.

Charakterystyka problemu

Nawierzchnie drogowe znajdujące się w obszarze deformacji górniczych doznają trwałej redukcji sztywności poszczególnych warstw, jak i podłoża gruntowego [...]

Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.