Seminarium CEMEX Polska: Droga do neutralności klimatycznej
Ponad 150 osób uczestniczyło w seminarium zorganizowanym przez CEMEX Polska wspólnie ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu. W trakcie spotkania dyskutowano o zrównoważonym budownictwie i najważniejszych zagadnieniach z perspektywy branży budowlanej.
W gronie prelegentów znaleźli się przedstawiciele świata nauki i biznesu, architekci oraz organizacje branżowe. Wydarzenie wpisuje się w globalną strategię CEMEX „Future in Action”, której celem jest redukcja emisji CO2 w zakładach firmy.
CEMEX Polska organizuje cyklicznie konferencje i seminaria dla klientów, poświęcone aktualnym wyzwaniom branży budowlanej. Tematem przewodnim tegorocznego wydarzenia, które odbyło się w warszawskim hotelu InterContinental, było „zielone budownictwo”.
Obecni podczas konferencji klienci firmy wysłuchali wystąpień ekspertów. Wśród prelegentów był m.in. profesor Jerzy Buzek, poseł do Parlamentu Europejskiego, który podczas wystąpienia video podkreślił rolę sektora budowlanego w europejskiej drodze do neutralności klimatycznej. Profesor Jan Deja, reprezentujący krakowską Akademię Górniczo-Hutniczą oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu, mówił z kolei o tym, jak rozwija się technologia produkcji cementu i betonu w kierunku neutralności klimatycznej. O tym, jak ważna jest rola branży budowlanej w ograniczeniu emisji CO2 mówiła Prezeska SARP Agnieszka Kalinowska-Sołtys.
Piotr Górak, Menadżer Doradztwa Technicznego CEMEX Polska przybliżył uczestnikom seminarium działania CEMEX na rzecz neutralności klimatycznej, prowadzone w ramach globalnej strategii „Future in Action”. Goście wydarzenia poznali także szczegóły kolejnej już edycji konkursu pt. „Kreuj zieloną przyszłość z CEMEX”, w ramach którego CEMEX Polska poszukuje nowych, ekologicznych rozwiązań dla branży cementowej, betonowej i kruszywowej. O tej inicjatywie, skierowanej do środowiska akademickiego, opowiedział profesor Andrzej Garbacz z Politechniki Warszawskiej, członek Kapituły konkursu.
Goście wydarzenia wysłuchali wystąpień ekspertów reprezentujących Stowarzyszenie Architektów Polskich oraz Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Cementowego CEMBUREAU. O rolach, jakie odgrywają w zrównoważonym budownictwie inwestorzy, architekci i projektanci, mówili przedstawiciele firmy KROE oraz pracowni architektonicznej 3XA.
Ostatnim akcentem seminarium była debata, której uczestnicy starali się odpowiedzieć na pytanie, czy zielone budownictwo jest modą czy koniecznością.
– W dobie postępujących zmian klimatycznych potrzebujemy nowych, „zielonych” rozwiązań. Seminaria i konferencje, w których uczestniczą eksperci zaangażowani w prace na różnych etapach realizacji projektów budowlanych, stanowią doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą o zrównoważonych produktach i usługach. Przyczyniają się tym samym do promocji zrównoważonego budownictwa w Polsce – mówi Rafał Gajewski, Dyrektor Pionu Handlowego, Członek Zarządu w CEMEX Polska.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Cyfrowe wsparcie w procesie realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Od projektowania po realizację i zarządzanie gotową infrastrukturą, technologie cyfrowe rewolucjonizują pracę inżynierów, zwiększając precyzję i efektywność kosztową. Tam, gdzie jeszcze dekadę temu wymagano wielu godzin obliczeń i papierowej dokumentacji, dzisiaj możliwe jest szybsze działanie dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu oraz zaawansowanym narzędziom pomiarowym.
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...