Wyszukaj w serwisie

Rozwój kolejowych przewozów kruszyw – wyzwania i rekomendacje

Artykuł omawia problem niskiego wykorzystania transportu kolejowego do przewozu masowych ładunków, takich jak kruszywa i cement, w Polsce. Opiera się na raporcie Fundacji ProKolej Towary na tory. Rekomendacje dla rozwoju kolejowych przewozów towarowych, który zawiera kompleksową analizę oraz propozycje działań na rzecz rozwoju kolejowego transportu towarowego w Polsce.

W Polsce roczna produkcja kruszyw przekracza 330 milionów ton, co czyni ten sektor jednym z największych odbiorców usług transportowych. Pomimo znacznej skali i typowo masowego charakteru ładunku kruszywa są w przeważającej większości przewożone transportem drogowym. Jak wskazuje raport Towary na tory. Rekomendacje dla rozwoju kolejowych przewozów towarowych, jedynie około 10% tej masy trafia na tory. Sytuacja ta jest szczególnie paradoksalna w kontekście tego, że kruszywa często są transportowane na znaczne odległości, sięgające 200-300 km – a to właśnie w takim zakresie przewozy kolejowe zyskują przewagę kosztową i środowiskową nad transportem samochodowym.

Autorzy raportu podkreślają, że problem ten wynika nie tylko z preferencji rynkowych, lecz przede wszystkim z niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury kolejowej, [...]

Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników
którzy są subskrybentami naszego portalu.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.