Rozwój kolejowych przewozów kruszyw – wyzwania i rekomendacje
Artykuł omawia problem niskiego wykorzystania transportu kolejowego do przewozu masowych ładunków, takich jak kruszywa i cement, w Polsce. Opiera się na raporcie Fundacji ProKolej Towary na tory. Rekomendacje dla rozwoju kolejowych przewozów towarowych, który zawiera kompleksową analizę oraz propozycje działań na rzecz rozwoju kolejowego transportu towarowego w Polsce.
W Polsce roczna produkcja kruszyw przekracza 330 milionów ton, co czyni ten sektor jednym z największych odbiorców usług transportowych. Pomimo znacznej skali i typowo masowego charakteru ładunku kruszywa są w przeważającej większości przewożone transportem drogowym. Jak wskazuje raport Towary na tory. Rekomendacje dla rozwoju kolejowych przewozów towarowych, jedynie około 10% tej masy trafia na tory. Sytuacja ta jest szczególnie paradoksalna w kontekście tego, że kruszywa często są transportowane na znaczne odległości, sięgające 200-300 km – a to właśnie w takim zakresie przewozy kolejowe zyskują przewagę kosztową i środowiskową nad transportem samochodowym.
Autorzy raportu podkreślają, że problem ten wynika nie tylko z preferencji rynkowych, lecz przede wszystkim z niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury kolejowej, [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!




