Recykling mieszanek mineralno-asfaltowych – uwarunkowania prawne

W zagadnienie zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym bardzo dobrze wpisuje się m.in. ponowne wykorzystanie destruktu (granulatu) asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych. Choć destrukt asfaltowy nie ma definicji ustawowej, często kwalifikuje się go jako odpad.

Firmy z branży budowlanej od dłuższego czasu zmagają się z przeszkodami natury formalnej. Pojawiającymi się w zakresie możliwości ponownego wykorzystania materiałów z recyklingu. Zarówno organy administracji, zarządcy dróg, stowarzyszenia branży drogowej, jak i wykonawcy dążą do rozwiązania problemu. Dlatego w ostatnich latach zainicjowano szereg działań. Aby ten pełnowartościowy i ekologiczny materiał, jakim jest destrukt asfaltowy, bez przeszkód używać podczas realizacji inwestycji infrastrukturalnych.

Destrukt asfaltowy

Destrukt asfaltowy to materiał powszechnie wykorzystywany w budownictwie drogowym. Pozyskiwany jest podczas rozbiórki czy frezowania nawierzchni, po poddaniu procesom produkcyjnym wbudowywany jest ponownie w warstwy konstrukcyjne nawierzchni drogowych. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów destrukt asfaltowy może stanowić odpady o kodzie 17 03 01. *Mieszanki bitumiczne zawierające smołę lub 17 03 02 Mieszanki bitumiczne inne niż wymienione w 17 03 01.

Obecnie istnieje możliwość zagospodarowania destruktu asfaltowego będącego odpadem zgodnie z:

  1. Ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach – tj. głównie przetworzenie w instalacjach, 
  2. Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami (tzw...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.