Rafał Pydych: Dążymy do rozwiązań jednolitych i czytelnych
Niestety w dalszym ciągu niestabilność cenowa na rynku wpływa na realizacje inwestycji. Jak Pański oddział radzi sobie z tymi niedogodnościami?
Rafał Pydych: 24 maja 2022 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) o 2,6 mld zł oraz „Programu budowy 100 obwodnic” o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10% limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy proces polegający na podwyższeniu limitu waloryzacyjnego bądź wprowadzeniu klauzuli waloryzacyjnej do już zawartych umów na bieżące utrzymanie dróg oraz na zadania na sieci poza PBDK. W sumie dla inwestycji realizowanych na terenie woj. opolskiego podpisaliśmy aneksy waloryzacyjne dla sześciu umów inwestycyjnych oraz 20 umów utrzymaniowych. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego 2022 r., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych. Mechanizm waloryzacji oparty jest o tzw. „koszyk waloryzacyjny”, obejmujący główne elementy cenotwórcze wpływające na ostateczny bilans kosztowy kontraktu. Są to m.in. ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenie pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami). Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych – wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).
GDDKiA co roku przeprowadza diagnostykę stanu nawierzchni dróg. Jak określiłby Pan aktualny stan dróg podlegających pod opolski oddział GDDKiA?
Rafał Pydych: W raporcie przygotowanym na koniec 2021 r. większość dróg znajdujących się w zarządzie opolskiego oddziału GDDKiA sklasyfikowano jako dobre. Na bieżąco sprawdzamy stan dróg pod kątem obecności spękań, kolein czy ugięć nawierzchni. Nadmierne wyniki ugięć oznaczają bowiem, że nośność drogi nie jest już wystarczająca i konieczna jest przebudowa takiego odcinka. Natomiast w przypadku, gdy wyniki ugięć nie przekraczają dopuszczalnych poziomów, dla poprawy paramentów nawierzchni (makrotekstura, spękania itp.) wystarczy zabieg remontowy w postaci wymiany warstwy ścieralnej.
Same badania umożliwiają nam planowanie w czasie oraz sposobu działań (remont/przebudowa). Najlepszym przykładem był remont autostrady, podczas którego badanie ugięć wykazało konieczność tylko punktowej wymiany warstwy podbudowy, a na pozostałym odcinku wystarczyła wymiana tylko dwóch warstw (wiążącej i ścieralnej). W efekcie żywotność tej drogi przedłużono na kolejne 20 lat.
Diagnostyka pozwala nam m.in. na uzyskanie najlepszych efektów przy najniższych nakładach finansowych.
Oddział szykuje się do realizacji obwodnicy Lędzin. Jakie znaczenie dla regionu ma jej budowa?
Rafał Pydych: Podstawowym celem budowy obwodnicy Lędzin, realizowanej w ramach „Programu budowy 100 obwodnic”, jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości w ciągu DK46. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.
Inwestycja stanowić będzie element ciągu DK46 jako drogi wylotowej z Opola w kierunku wschodnim. Warto wspomnieć, że powiązana będzie z drogą ekspresową S11 w okolicy Lublińca oraz jest już powiązana z autostradą A1 „węzeł Blachownia” w okolicy Częstochowy. Realizacja zadania pozwoli na sprawne skomunikowanie stolicy województwa opolskiego z Częstochową i dalej z Warszawą. Po oddanych do ruchu obwodnicach Nysy, Niemodlina i Myśliny jest to kolejny etap prac poprawiających bezpieczeństwo i komfort podróżowania DK46.
Ale to nie jedyna obwodnica, która powstaje w ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic” w województwie opolskim?
Rafał Pydych: W ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic” na terenie woj. opolskiego przygotowywana jest dokumentacja dla czterech inwestycji. Trwają prace studialno-koncepcyjne dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39, Prudnika w ciągu DK41, Sidziny w ciągu DK46 oraz obwodnicy Lędzin w ciągu DK46. Dla obwodnicy Brzegu trwa procedura wydawania pierwszej, kluczowej decyzji administracyjnej – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), natomiast dla obwodnicy Sidziny w ciągu DK46 niedawno złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU. Projektowane obwodnice będą dostosowane do nośności 11,5 t/oś. Efektem realizacji programu będzie m.in. poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miejscowości.
Na terenie woj. opolskiego ponad 500 lokalizacji zostanie objętych „Programem Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024” (PBID). Jakie działania będą podejmowane w ramach programu?
Rafał Pydych: ‚Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, czyli piesi i rowerzyści, są najbardziej narażeni na obrażenia w wyniku zdarzeń drogowych. Dlatego tak ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa na istniejących przejściach dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, odpowiednie oznakowanie, budowę azyli dla pieszych oraz budowę chodników. W ramach PBID na terenie woj. opolskiego różnego rodzaju rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo pojawią się w ponad 500 lokalizacjach. Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. planujemy ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i realizację rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo na: DK39 Bukowa Śląska, DK40 Prudnik, DK45 Stradunia, DK41 Trzebina, DK45 Żużela, DK45 Żywocice, DK45 Polska Cerekiew, DK45 Zawada. W drugiej połowie 2022 r. podpisaliśmy umowy na realizację prac dla ponad 30 lokalizacji, dla których dobiegają końca prace projektowe i wkrótce wykonawcy przystąpią do robót w terenie. Pierwsze umowy na realizację zadań w ramach PBID podpisaliśmy na początku 2022 roku. To miejsca, w których piesi mogą już korzystać z przejść wyposażonych m.in. w doświetlenie, chodniki czy azyle dla pieszych. Są to: DK39 Namysłów, DK40 Głuchołazy, DK42 Wołczyn, DK42 Porąbki, DK40 Wierzbiec. Na wielu przejściach dla pieszych prace jeszcze trwają. Bezpieczeństwo użytkowników dróg, zarówno kierowców, jak i pieszych, zależy przede wszystkim od nich samych. Natomiast droga musi dać szansę użytkownikom na podjęcie właściwych decyzji, m.in. poprzez zapewnienie odpowiedniej widoczności.
Jako dyrektor bardzo duży nacisk kładzie Pan na kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Sądzi Pan, że temu zagadnieniu poświęca się wciąż za mało uwagi?
Rafał Pydych: Uważam, że temat bezpieczeństwa ruchu drogowego jest niezmiernie istotny. Zdarzenie drogowe jest zawsze wypadkową trzech elementów: droga, pojazd i człowiek. Element decyzji ludzkiej ma największy wpływ na wystąpienie zdarzenia, dlatego, aby na drogach było bezpieczniej, oprócz inwestycji w infrastrukturę drogową czy pojazdy musimy kłaść nacisk na odpowiednią edukację przez wielkie „E”. Dlatego dużą rolę przykładamy do wszelkiego rodzaju kampanii mających na celu budowanie świadomości wszystkich uczestników ruchu, począwszy od najmłodszych (zasady poruszania się po drogach, m.in. w obrębie przejść dla pieszych czy stosowanie odblasków), a na najstarszych skończywszy (stosowanie limitów prędkości, zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu czy zachowanie trzeźwości). Często uczestniczymy w różnego rodzaju kampaniach z udziałem przedstawicieli służb oraz zaproszonych mediów, podczas których przypominamy o tym, jak ważne jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego oraz odpowiedzialne zachowanie na drodze. Stałym elementem naszych wspólnych działań jest Piknik Bezpieczeństwa organizowany na początku wakacji nad Jeziorem Nyskim w Skorochowie, podczas którego swój sprzęt oraz codzienną pracę na rzecz szeroko pojętego bezpieczeństwa prezentują przedstawiciele służb i zarządców dróg z woj. opolskiego.
Jak ocenia Pan rolę audytu BRD przy projektowaniu dróg?
Rafał Pydych: Audyt BRD jest istotny na każdym etapie budowy lub użytkowania drogi. Ma on na celu ocenę przyjętych rozwiązań pod kątem bezpieczeństwa poruszania się po drodze każdego użytkownika, w tym również pieszego czy rowerzysty. Dążymy do rozwiązań jednolitych i czytelnych. Na etapie projektowania można wyeliminować błędy, które będą powodować zawahanie czy niepokój u człowieka. Rozwiązania muszą być dla użytkowników zrozumiałe, czytelne i pozwolić im na podjęcie właściwej decyzji, dobór odpowiedniej prędkości, a w skrajnym przypadku wybaczyć błąd, jaki popełnili. Dlatego audyt jest wykonywany na etapie planowania, projektowania, realizacji i eksploatacji drogi.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Czy jako członek Rady Ekspertów ds. Drogowych mógłby Pan wskazać konkretne obszary, które wymagają szczególnej uwagi i działań w kontekście rozwoju infrastruktury drogowej? Jan Styliński: Szczególnej uwagi wymaga kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, kwestie kontraktowe, a zwłaszcza mechanizm waloryzacji, który w sposób nadmierny przenosi na wyk...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
Zasada działania georadaru Georadar (ang. ground penetrating radar – GPR) wykorzystuje zasadę transmisji i odbicia fal elektromagnetycznych o wysokiej częstotliwości w zakresie od 10 MHz do 2,6 GHz, która umożliwia mapowanie (lokalizację) obiektów znajdujących się na pewnej głębokości w stosunku do powierzchni ziemi (rys. 1). Oprócz samego wykrycia obiektów znajdujących się pod ziemią georadar pozwala także na oszacowanie głębokości elementu lub pustki, co jest przydatne w trakcie robót budow...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Zasady stosowania sygnalizacji Sygnalizacja świetlna jest stosowana w robotach drogowych wtedy, gdy te roboty będą prowadzone na odcinku przez dłuższy czas, a ograniczenia w ruchu spowodowane zawężeniem będą powodować znaczne utrudnienia w ruchu, które są najczęściej odczuwalne przez powstawanie znacznych kolejek pojazdów, które przedkładają się na straty czasu pojazdów oczekujących na przejazd przez odcinek zawężony (rys. 1). Zgodnie z [3] stosowanie sygnalizacji dla ruchu wahadłowego jest k...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
Opolskie W województwie opolskim wiele istotnych zmian miało miejsce w układzie komunikacyjnym, głównie dzięki budowie nowych obwodnic i rozbudowie istniejącej sieci dróg. W 2023 r. kierowcy mogli korzystać z nowo oddanej obwodnicy Olesna w ciągu S11. Do użytku oddano też obwodnicę Praszki w ciągu DK45. Trwały też prace przygotowawcze oraz przetargi na kolejne odcinki dróg, m.in. rozbudowa drogi S11, obwodnice Brzegu, Prudnika, Sidziny i Lędzin. W 2023 r. zakończono prace przy rozbudowie kilk...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...