Reklama

Rafał Pydych: Dążymy do rozwiązań jednolitych i czytelnych

Niestety w dalszym ciągu niestabilność cenowa na rynku wpływa na realizacje inwestycji. Jak Pański oddział radzi sobie z tymi niedogodnościami?

Rafał Pydych: 24 maja 2022 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) o 2,6 mld zł oraz „Programu budowy 100 obwodnic” o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10% limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy proces polegający na podwyższeniu limitu waloryzacyjnego bądź wprowadzeniu klauzuli waloryzacyjnej do już zawartych umów na bieżące utrzymanie dróg oraz na zadania na sieci poza PBDK. W sumie dla inwestycji realizowanych na terenie woj. opolskiego podpisaliśmy aneksy waloryzacyjne dla sześciu umów inwestycyjnych oraz 20 umów utrzymaniowych. Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego 2022 r., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych. Mechanizm waloryzacji oparty jest o tzw. „koszyk waloryzacyjny”, obejmujący główne elementy cenotwórcze wpływające na ostateczny bilans kosztowy kontraktu. Są to m.in. ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenie pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami). Dodatkowo pod uwagę brany jest indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych – wskaźnik inflacyjny (CPI), który odzwierciedla pozostałe elementy cenotwórcze, które nie zostały wyodrębnione w „koszyku” (np. produkty spożywcze, usługi edukacyjne, usługi hotelowe).

GDDKiA co roku przeprowadza diagnostykę stanu nawierzchni dróg. Jak określiłby Pan aktualny stan dróg podlegających pod opolski oddział GDDKiA?

Rafał Pydych: W raporcie przygotowanym na koniec 2021 r. większość dróg znajdujących się w zarządzie opolskiego oddziału GDDKiA sklasyfikowano jako dobre. Na bieżąco sprawdzamy stan dróg pod kątem obecności spękań, kolein czy ugięć nawierzchni. Nadmierne wyniki ugięć oznaczają bowiem, że nośność drogi nie jest już wystarczająca i konieczna jest przebudowa takiego odcinka. Natomiast w przypadku, gdy wyniki ugięć nie przekraczają dopuszczalnych poziomów, dla poprawy paramentów nawierzchni (makrotekstura, spękania itp.) wystarczy zabieg remontowy w postaci wymiany warstwy ścieralnej.

Same badania umożliwiają nam planowanie w czasie oraz sposobu działań (remont/przebudowa). Najlepszym przykładem był remont autostrady, podczas którego badanie ugięć wykazało konieczność tylko punktowej wymiany warstwy podbudowy, a na pozostałym odcinku wystarczyła wymiana tylko dwóch warstw (wiążącej i ścieralnej). W efekcie żywotność tej drogi przedłużono na kolejne 20 lat.

Diagnostyka pozwala nam m.in. na uzyskanie najlepszych efektów przy najniższych nakładach finansowych.

Oddział szykuje się do realizacji obwodnicy Lędzin. Jakie znaczenie dla regionu ma jej budowa?

Rafał Pydych: Podstawowym celem budowy obwodnicy Lędzin, realizowanej w ramach „Programu budowy 100 obwodnic”, jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości w ciągu DK46. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.

Inwestycja stanowić będzie element ciągu DK46 jako drogi wylotowej z Opola w kierunku wschodnim. Warto wspomnieć, że powiązana będzie z drogą ekspresową S11 w okolicy Lublińca oraz jest już powiązana z autostradą A1 „węzeł Blachownia” w okolicy Częstochowy. Realizacja zadania pozwoli na sprawne skomunikowanie stolicy województwa opolskiego z Częstochową i dalej z Warszawą. Po oddanych do ruchu obwodnicach Nysy, Niemodlina i Myśliny jest to kolejny etap prac poprawiających bezpieczeństwo i komfort podróżowania DK46.

Ale to nie jedyna obwodnica, która powstaje w ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic” w województwie opolskim?

Rafał Pydych: W ramach rządowego „Programu budowy 100 obwodnic” na terenie woj. opolskiego przygotowywana jest dokumentacja dla czterech inwestycji. Trwają prace studialno-koncepcyjne dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39, Prudnika w ciągu DK41, Sidziny w ciągu DK46 oraz obwodnicy Lędzin w ciągu DK46. Dla obwodnicy Brzegu trwa procedura wydawania pierwszej, kluczowej decyzji administracyjnej – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), natomiast dla obwodnicy Sidziny w ciągu DK46 niedawno złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU. Projektowane obwodnice będą dostosowane do nośności 11,5 t/oś. Efektem realizacji programu będzie m.in. poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miejscowości.

Na terenie woj. opolskiego ponad 500 lokalizacji zostanie objętych „Programem Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024” (PBID). Jakie działania będą podejmowane w ramach programu?

Rafał Pydych: ‚Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, czyli piesi i rowerzyści, są najbardziej narażeni na obrażenia w wyniku zdarzeń drogowych. Dlatego tak ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa na istniejących przejściach dla pieszych poprzez m.in. ich doświetlenie, odpowiednie oznakowanie, budowę azyli dla pieszych oraz budowę chodników. W ramach PBID na terenie woj. opolskiego różnego rodzaju rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo pojawią się w ponad 500 lokalizacjach. Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. planujemy ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i realizację rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo na: DK39 Bukowa Śląska, DK40 Prudnik, DK45 Stradunia, DK41 Trzebina, DK45 Żużela, DK45 Żywocice, DK45 Polska Cerekiew, DK45 Zawada. W drugiej połowie 2022 r. podpisaliśmy umowy na realizację prac dla ponad 30 lokalizacji, dla których dobiegają końca prace projektowe i wkrótce wykonawcy przystąpią do robót w terenie. Pierwsze umowy na realizację zadań w ramach PBID podpisaliśmy na początku 2022 roku. To miejsca, w których piesi mogą już korzystać z przejść wyposażonych m.in. w doświetlenie, chodniki czy azyle dla pieszych. Są to: DK39 Namysłów, DK40 Głuchołazy, DK42 Wołczyn, DK42 Porąbki, DK40 Wierzbiec. Na wielu przejściach dla pieszych prace jeszcze trwają. Bezpieczeństwo użytkowników dróg, zarówno kierowców, jak i pieszych, zależy przede wszystkim od nich samych. Natomiast droga musi dać szansę użytkownikom na podjęcie właściwych decyzji, m.in. poprzez zapewnienie odpowiedniej widoczności.

Jako dyrektor bardzo duży nacisk kładzie Pan na kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Sądzi Pan, że temu zagadnieniu poświęca się wciąż za mało uwagi?

Rafał Pydych: Uważam, że temat bezpieczeństwa ruchu drogowego jest niezmiernie istotny. Zdarzenie drogowe jest zawsze wypadkową trzech elementów: droga, pojazd i człowiek. Element decyzji ludzkiej ma największy wpływ na wystąpienie zdarzenia, dlatego, aby na drogach było bezpieczniej, oprócz inwestycji w infrastrukturę drogową czy pojazdy musimy kłaść nacisk na odpowiednią edukację przez wielkie „E”. Dlatego dużą rolę przykładamy do wszelkiego rodzaju kampanii mających na celu budowanie świadomości wszystkich uczestników ruchu, począwszy od najmłodszych (zasady poruszania się po drogach, m.in. w obrębie przejść dla pieszych czy stosowanie odblasków), a na najstarszych skończywszy (stosowanie limitów prędkości, zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu czy zachowanie trzeźwości). Często uczestniczymy w różnego rodzaju kampaniach z udziałem przedstawicieli służb oraz zaproszonych mediów, podczas których przypominamy o tym, jak ważne jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego oraz odpowiedzialne zachowanie na drodze. Stałym elementem naszych wspólnych działań jest Piknik Bezpieczeństwa organizowany na początku wakacji nad Jeziorem Nyskim w Skorochowie, podczas którego swój sprzęt oraz codzienną pracę na rzecz szeroko pojętego bezpieczeństwa prezentują przedstawiciele służb i zarządców dróg z woj. opolskiego.

Jak ocenia Pan rolę audytu BRD przy projektowaniu dróg?

Rafał Pydych: Audyt BRD jest istotny na każdym etapie budowy lub użytkowania drogi. Ma on na celu ocenę przyjętych rozwiązań pod kątem bezpieczeństwa poruszania się po drodze każdego użytkownika, w tym również pieszego czy rowerzysty. Dążymy do rozwiązań jednolitych i czytelnych. Na etapie projektowania można wyeliminować błędy, które będą powodować zawahanie czy niepokój u człowieka. Rozwiązania muszą być dla użytkowników zrozumiałe, czytelne i pozwolić im na podjęcie właściwej decyzji, dobór odpowiedniej prędkości, a w skrajnym przypadku wybaczyć błąd, jaki popełnili. Dlatego audyt jest wykonywany na etapie planowania, projektowania, realizacji i eksploatacji drogi.

Wywiady

Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa

Czy jako członek Rady Ekspertów ds. Drogowych mógłby Pan wskazać konkretne obszary, które wymagają szczególnej uwagi i działań w kontekście rozwoju infrastruktury drogowej? Jan Styliński: Szczególnej uwagi wymaga kilka istotnych kwestii. Po pierwsze, kwestie kontraktowe, a zwłaszcza mechanizm waloryzacji, który w sposób nadmierny przenosi na wyk...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.